Zpracování tématu: "Pomníky a sochy"

Milí přátelé, fotografové, při zpracování tohoto tématu jste mohli postupovat třemi základními metodami. Vytvořit dokonalou informativní fotografii, zpracovat téma výtvarně emocionálně, nebo docílit významového posunu. Došlé příspěvky byly, jak je již obvyklé, velice rozdílné kvality. Pojďme se na ně podívat.
Milí přátelé, fotografové.
Pro dobré a kvalitní zpracování tohoto tématu jste mohli postupovat třemi
základními metodami. Za prvé vytvořit dokonalou informativní fotografii, na
které by byl jasně a bez jakéhokoliv zkreslení zaznamenán tvar a barva, a
u soch, pomníků a podobných výtvarných děl hlavně textura a povrch
materiálu, ze kterého bylo dílo vytvořeno. Pro ještě dokonalejší
informovanost je dobré ukázat, jak je socha či pomník zasazen do určitého
prostředí, jak působí v městské zástavbě a nebo krajině. Mimochodem
tento způsob je velice obtížný. Vyžaduje preciznost, znalost prostředí a
samozřejmě dokonalé světlo. Druhá metoda je výtvarné, emocionální
ztvárnění tématu. Tedy pomocí specifických fotografických prostředků
jako je hloubka ostrosti, mimořádné ohnisko objektivu, zajímavé a
nevšední světlo apod. vytvoříte snímek, na kterém je daný objekt,
v našem případě socha či pomník, pouze prostředkem k vyjádření
emocí. A konečně třetí možností je posun obrazové informace, kterou je
vlastně každá fotografie, do informace s významovým posunem. To znamená,
že se vám podaří přidáním určitého dalšího prvku na fotografii
vytvořit další hlubší smysl.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Pomník získal Ivan
Dostál.
Fotografie do tématu na červen 2013 „Kniha“
můžete posílat do konce měsíce.

Nyní k jednotlivým vašim fotografiím. Došlé příspěvky, které byly, jak je již obvyklé, velice rozdílné kvality, jsem se snažil rozdělit právě podle výše popsaných postupů. Nejprve začnu těmi, které jsou podle mého ne zrovna povedené.
![]() |
Fotografie, na které je stejný šedý tón jak hlavního motivu, tak i pozadí. Celkově fádní snímek, který bohužel ničím neupoutá pozornost. Jak výběr motivu, proporce, tak i zpracování je velice slabé.
![]() |
Výrazná barevnost slečny na snímku upoutává pozornost na nedůležitý objekt (slečnu), to hlavní, co by mělo být na snímku dominantní, je zcela nevýrazné. Jde spíše o paměťový záznam z prohlídky hřbitova.
![]() |
Toto je pokus o výtvarné řešení úkolu, ale bohužel technicky nevyšel. Socha je úplně bez kresby, zvětšená ruka v popředí je bohužel neostrá stejně jako zbytek hlavního motivu, fotografie je celkově příliš tmavá. Rozostřené pozadí by mělo sochu izolovat, ale tonálně s ní splývá. Fotografie celkově působí jako velký zmatek.
Někteří autoři si s problémem textury, povrchu materiálu, celkem dobře poradili, a tak vzniklo několik zajímavých prací.
![]() |
![]() |
Přestože obě fotografie zachycují pouze části sochy, použitá kompozice „na úhlopříčku“ dělá snímky nesmírně živé, dramatické. Přesnější expozice a nebo preciznější práce v grafickém editoru by kresbu ještě více zdůraznila. Jak v hlubokých stínech, tak i v jasech by neměly zůstávat slité plochy bez prokreslených detailů.
![]() |
![]() |
Na těchto fotografiích dokázalo správně zvolené osvětlení zdůraznit hrubost a strukturu zpracovaného materiálu a sochu izolovat od pozadí. Oba snímky jsou pořízeny v bočním světle, které jakoukoliv strukturu zvýrazní. Na levém barevném snímku zlatavé večerní světlo dotváří tu správnou atmosféru, pravá fotografie zase vypovídá o místě, kde je pomník postaven. Tady bych zvolil ještě větší rozostření pozadí.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.