PhotoHint 29: Fotografování kouře

Určitě už jste viděli fotografie zajímavě zkrouceného třeba i barevného kouře, zaujaly vás abstraktní tvary, které vytváří, a chtěli byste si něco takového také vyzkoušet. V článku najdete návod, jak fotografovat kouř.
Fotografování kouře je poměrně snadné, vyžaduje však přípravu. Nestačí jen cvaknout zrovna sfouknutou svíčku. Předně potřebujete uzavřený prostor, který lze zatemnit. Není nutné hned studio, stačí i obývák. I sebemenší vánek kouř rozptýlí, a to nechceme. Zatemněný prostor je potřeba kvůli nasvícení kouře a jeho oddělení od tmavého pozadí. Dále si připravte:
- zdroj kouře (ideálně vonné tyčinky)
- černé pozadí
- úzký světelný zdroj (ideálně blesk s komínkem)
- volitelně stativ (fotografovat jde i z ruky, beztak použijete kratší časy)
- stůl a nehořlavou podložku pod zdroj kouře
- pokud chcete být kreativní, hodí se i drát, kolíčky, gumičky a rekvizity
Co se týče fotoaparátu, je prakticky nezbytné mít možnost manuálního nastavení expozice (scéna bude tmavá a automatika by byla zmatená). Máte-li zrcadlovku, volte raději střední až delší ohniska, na kompaktech zazoomujte. Budete-li příliš blízko, kouř si rozfoukáte. Máte-li roušku, respirátor nebo šnorchl, použijte ho – zadržovat dech je nepohodlné a jakékoli fouknutí vám zcela rozbije scénu.
Sestava pak vypadá přibližně následovně:
![]() |
Samozřejmě experimentuje se vzdáleností světla, aby nesvítilo příliš po okolí. Určitě také nasaďte sluneční clonu, světlo svítící na přední čočku objektivu může vytvořit závoj a odlesky.
Nastavení fotoaparátu
Pokud máte dost světla (blesky), rozhodně nastavte nejnižší citlivost ISO. Přestože se kouř pohybuje poměrně pomalu, při blízkém záběru je jeho rychlost velká a hrozí rozmazání. Expoziční čas tedy volte kratší než cca 1/100 je vhodné nafotit několik testovacích snímků a podívat se při maximálním zvětšení, zda je kouř nerozmazaný. Clona podstatná není, chceme jen proostřit hloubkou ostrosti kouř v poměrně úzkém pásu, pozadí izolujeme světlem. Nastavte tedy clonu 8–10 (opět pokud vám to světlo dovolí). Fotografujete-li teleobjektivem, je možné, že na krátkou vzdálenost zaostření nebude clona 8–10 dost a budete muset přiclonit. Vyvážení bílé můžete nechat na automatice, scéna je monochromatická v odstínech šedi a tak by neměla dělat problém.
Svítíte-li žárovkou a máte-li málo světla, můžete snížit clonu, pokud ostříte přesně, trochu zvýšit ISO, ale čas příliš neprodlužujte. Pokud má váš fotoaparát problém se zaostřením na málo výrazný kouř, jednoduše do místa kde kouř je strčte nějaký předmět, zaostřete, vypněte automatické ostření a počkejte, až se stoupající kouř opět uklidní. Jinak, protože se kouř pohybuje, je pohodlnější automatické ostření.
Fotografování
Kouř z vonné tyčinky, pokud je bezvětří, stoupá přímo nahoru a po pár decimetrech se najednou rozvlní a rozpadne. To je přesně to místo, které vás bude zajímat. Na pouhém proužku kouře nic zajímavého není a zcela rozvátý kouř je příliš chaotický. Místo, kde se se kouř rozpadá, nabízí ideální kombinaci stabilního proužku a rozevláté abstrakce. Na těchto fotografiích si také dolaďte nastavení fotoaparátu.
![]() |
Přestože je každá fotografie jiná, brzy zatoužíte po změně. Pak se budou hodit dráty, kolíčky a gumičky. Do cesty proužku kouře můžete umístit různé předměty – vidličku, cedník, nebo třeba jen děravý kus papíru – a měnit vzhled kouře. Experimentujte. Do kompozice můžete také přidat další objekty – například květiny jako na ukázkových fotografiích.
![]() |
![]() |
Někdy můžete vidět snímky, na kterých je kouř černý s bílým pozadím, nebo barevný. Veškeré tyto variace vytvoříte zpracováním v PC.
![]() |
![]() |
![]() |
Úpravy fotografií
Pokud jste snímky nafotili technicky správně, máte kouř v odstínech šedi izolovaný na černém pozadí – ideální materiál pro úpravy. Doporučuji před dalšími úpravami ještě pro jistotu převést fotografii do odstínů šedi (desaturovat). Černé kouře na bílém pozadí dosáhnete prostou inverzí barev.
Barevný kouř je také snadný, nejjednodušší je nabarvit celý snímek pomocí míchání kanálů (Photoshop: Obraz > Přizpůsobení > Míchání kanálů…, Zoner: Vylepšit > Upravit barvy…). Kouř můžete také ručně kolorovat, pokud do něj malujete štětcem v režimu „barva“. V Photosohopu doporučuji vytvořit novou vrstvu, té nastavit režim „barva“ a malovat obyčejným štětcem.
![]() |
![]() |
![]() |
Nutno dodat, že na fotografiích kouře hrají hlavni roli právě tvary, které připadají divákovi povědomé. Upoutají oko, zaměstnají mozek a divák u fotografie vydrží – snímek ho zaujal. Kolorováním tyto tvary ještě více zvýrazníte.
Hodně štěstí při chytání zajímavých tvarů, vypněte požární hlásiče a pravidelně větrejte.
V seriálu PhotoHintů již vyšlo:
- červenec 2013: „Fotografování kouře“
- duben 2013: „Fotografování vrcholků Himálaje“
- únor 2013: „Luminografie“
- listopad 2012: „Jak na fotografování pohybu 3.díl“
- září 2012: „Jak na fotografování pohybu 2.díl“
- srpen 2012: „Jak (ne)fotit pod vodou“
- červenec 2012: „Symbol ve fotografii“
- červen 2012: „Jak na fotografování pohybu 1.díl“
- říjen 2011: „Difrakce clony objektivu a tvorba hvězdiček“
- září 2011: „Jak na kapky“
- červenec 2011: „Sekvenční fotografie“
- červen 2011: „Lensbaby“
- květen 2011: „3D fotografie“
- duben 2011: „Fotografování hvězdných drah“
- březen 2011: „HDR fotografie“
- únor 2011: „Optická neostrost ve fotografii“
- leden 2011: „Polarizační filtr“
- prosinec 2010: „Odrazná deska“
- listopad 2010: „Synchronizace blesku“
- říjen 2010: „Vyvážení bílé a barevná teplota“
- září 2010: „Ploché a plastické svícení“
- srpen 2010: „Sluneční clona“
- červenec 2010: „Abstrakce ve fotografii“
- červen 2010: „Zoomování při expozici“
- květen 2010: „Panoramatická fotografie“
- duben 2010: „Hloubka ostrosti“
- březen 2010: „Fotografické filtry a systém Cokin“
- únor 2010: „Fotografické zátiší“
- leden 2010: „Měřítko ve fotografii“
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.