Zpracování tématu "Snídaně"

Březnové téma našeho seriálu "okem profesionála" bylo "Snídaně". Vaše fotografie tentokrát hodnotil profesionální fotograf Milan Šusta. Jak, dozvíte se v článku.
Zároveň připomínáme, že téma na duben je "Apríl"
Drazí kolegové, fotografové.
Při zpracovávání tohoto tématu jste mohli zcela rozvinout svoji fantazii, vytvářet zajímavé fotografické aranže, dokonale kompozičně obraz postavit, a nebo se zaměřit na „živou“ fotografii. To všechno a ještě mnoho jiných postupů k vytvoření kvalitní fotografie toto téma nabízelo. Bohužel, po obdržení vašich příspěvků jsem byl velice zklamán. Za prvé vás toto březnové téma vůbec neoslovilo, fotografií přišlo žalostně málo, a za druhé jejich kvalita byla tak špatná, že jsem v prvních okamžicích myslel, že hodnocení bude zcela zbytečné. Přesto se pokusím, alespoň několik snímků okomentovat.
Chtěl bych úvodem také připomenout, že dubnovým tématem seriálu
„Okem profesionála“ je „Apríl“. Fotografie můžete
posílat do 30. dubna 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

![]() |
Převážnou část fotografie zabírá na první pohled těžko definovatelný tvar více či méně ostrých chuchvalců, což nakonec lze definovat, při troše fantazie, jako konvice s čajovými lístky. Na pravé straně snímku je silně a nelogicky deformovaná část šálku s hnědou tekutinou. Světovost autora ozřejmuje opět nelogicky neostro-ostrý nápis v angličtině. Pouze podle tohoto nápisu můžeme soudit, že se jedná o snídani. Alespoň je zajímavá barevná kompozice, ladění do teplých barev je trochu kladnou náplastí na tento snímek.
![]() |
Podobně barevně laděná je i tato fotografie, tak jako předchozí však také téměř o ničem nevypovídá. Spodní část fotografie je zcela prázdná, bez jakékoliv informace, v části horní jsou sice ve správném třetinovém dělení ruce – ruce, o kterých nemůžeme s jistotou říci, jestli patří k tomu světlému županu a nebo jestli je tam strká někdo jiný. Tím je ta levá horní část zcela nepřehledná, v kompozičních příručkách se takovýmto prvkům říká prvky rušivé. Koláčky na misce můžeme pouze tušit, protože položení optické osy doprostřed fotografovaného pole nám neumožní vidět dovnitř. Tady by byl vhodnější mírný nadhled. Tedy opět snímek bez větší vypovídající hodnoty, navíc kompozičně zcela nevyrovnaný.
![]() |
A do třetice velice podobná fotografie, alespoň co se týká barevné kompozice a uspořádání jednotlivých prvků. Převážnou plochu snímku vyplňují tiskoviny s obrázky – snad hladových modelek, když má jít o snídani – a v dolní části vidíme část šálku a pečiva. Bohužel téměř celý snímek je v neostrosti, pouze pravá část snese přísnější měřítko na ostrou fotografii a právě tato neostrost spolu se světlejší linkou uprostřed fotografie je pro diváka zcela nelogická, bez jakéhokoliv důvodu. Neostrost používáme třeba k eliminování rušivých prvků, k vytvoření negativního prostoru apod., tady je kompletně neopodstatněná.
![]() |
Nejsem si zcela jist, jestli se zde autor snažil o fotografický humor či
dekadentní umění. Jestli šlo o humor tak je to i pro silné nátury trochu
moc, jestli o dekadenci, tak zase trochu málo. Každopádně přeji dobrou
chuť.
(komentář autora fotografie: Fotografie je pořízena na trajektu.
Z obavy, abychom vařením na lihovém vařiči nezpůsobili požár, tak jsme
vařili kávu na lodním záchodě.)
![]() |
Na této fotografii jsou ty hlavní, nejdůležitější obrazové prvky umístěny v příjemném třetinovém dělení, mírný nadhled jasně definuje o co jde. Škoda, že velice brutální ořez snímku nechal pouze ruce obou postav. Přesto spojnice, kterou bychom mohli v hlavních částech fotografie vytvořit, by byla jasnou úhlopříčkou a proto snímek působí živě a dramaticky. Každopádně by tady prospěla lepší práce s hloubkou ostrosti – více neostré pozadí by celou situaci ještě více konkretizovalo.
![]() |
Tato fotografie patří k těm lepším, které jste poslali. Kompozičně zcela vyrovnaný snímek, pravolevá úhlopříčka pozadí přesně ladí s uspořádáním hlavních prvků, tonální vyrovnanost a střídání tmavších tónů se světlými je plně harmonické. Klidně působící figurativní uspořádání navozuje pohodovou atmosféru, zlatý řez, ve kterém se hlavní aktéři nacházejí, je kladem této fotografie. Převod do černobílé stupnice ještě umocnil pohodové tábornické ráno.
![]() |
Na úplný závěr jsem si nechal fotografii kterou považuji za nejzdařilejší a proto také vítěznou. Zcela jednoduchý snímek na kterém jsou dva hlavní prvky a to portrét dítěte – navíc hodně zdařilý – a sklenice mléka. Z tmavé horní části fotografie vystupuje spoře osvícený portrét u kterého ihned zaujmou zářivě světlé oči a bočním světlem nasvícená pravá část obličeje. Stejně nasvícená sklenice s mlékem je zdůrazněna tmavým stínem, jehož šikmá linie rozděluje jinak jednotvárný stůl a zvýrazňuje bradu portrétu. Přesný čtvercový formát nutí oči hledat hlavní části obrazu uprostřed snímku, kde jsou všechny nejdůležitější faktory této fotografie. Autor velice kvalitně zvládl převod do černobílé škály, kdy zachoval všechny odstíny od hluboké černi až po jasnou bílou.
Milan Šusta
Téma na duben 2014
Fotografie do tématu na duben 2014 „Apríl“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Apríl“ můžete posílat do 30. dubna 2014, 23:59 na
adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve
FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- únor 2014: Snídaně
- únor 2014: Street foto
- leden 2014: Luminografie
- prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
- listopad 2013: „Vítězství“
- říjen 2013: „Doprava“
- září 2013: „Pohled do duše“
- srpen 2013: „Slunce v duši“
- červenec 2013: „Momenty sportu“
- červen 2013: „Kniha“
- květen 2013: „Pomníky a sochy“
- duben 2013: „Moderní zátiší“
- březen 2013: „Rychlost“
- únor 2013: „Láska“
- leden 2013: „Architektura jinak“
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“

Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruBurďasi, dej pokoj. Víš dobře, že tím románem jsme hlavně chtěla sdělit, že mi vadí to hodnocení fotky jako fujtajbl hygiena.
A každá fotka může někoho oslovit, to, že to není umělecká výsost na nebesích uznávám. Nicméně, od reportů z Afriky nebo z odněkud z ghetta, kde člověk čumí na děcko s kysancema v očích a námořnickým lanem vedoucím od nosu až do pusy se to zas tolik neliší.
Respektive liší, na to děcko se koukat nevydržím, to se obrací kufr mně. I z toho děcka, i z člověka, co to fotí.
Kdyz se vystavi single fotka, chca nechca je vnimana a hodnocena bez okoli. S tim se neda nic delat. Takze te poznamce rozumim a myslim, ze ani autor textu neni uzkoprsy, jen proste konstatuje, ze asi asi aby to bylo sdeleni, tak to musi hoilt bejt humor.
Ze to neni a ze je to ve skutecnosti a podle autora fotky report, je bohuzel v dane veci irelevantni.
Podstatne je, jak to vidi ctenar, ze?
A ten to holt vidi jako pokus o trapny humor na hajzliku.
Já jako čtenář to vidím jako report s podtónem humoru.
Zatímco tvoje komentáře vidím jako pokus ukázat, jak jsi kulturně na výši. :-))
Moc se mi líbí vítězná fotka "Těžká rána".
Jsem u ní už po několikáté.
Upřímná, přirozená, milá, výtvarná, a výborně splňuje zadání.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.