Objektivy Sony FE 100mm F2.8 STF GM a FE 85mm F1.8 naživo
O těchto novinkách pro bezzrcadlovky Sony jsme na našich stránkách již psali. nyní jsme měli možnost si s nimi zafotografovat na tiskové konferenci ve Velké Británii naživo a přinášíme vám první zkušenosti i fotky v plném rozlišení. Připomeňme, že 100/2.8 GM je objektiv s apodizačním filtrem pro extra jemný bokeh a 85/1.8 bude plnit roli levnějšího portréťáku. Oba jsou velmi zajímavé, jak se dozvíte v článku...
Úvodem
Dva nové objektivy a jeden nový blesk, to jsou zatím poslední novinky výrobce ve světě fotografie (Viz „Sony – nové FE objektivy GM 100/2.8 STF a 85/1.8, nový blesk HVL-F45RM“).
Byli jsme pozváni na oficiální představení těchto objektivů odborné veřejnosti – probíhalo formou workshopů, které měly za cíl ukázat hlavní vlastnosti nových objektivů. Níže v článku najdete fotografie v plném rozlišení, takže se můžete přesvědčit sami, jaké objektivy v reálu jsou. Nejprve se s nimi znovu krátce seznámíme:
FE 85mm F1.8
Nová pětaosmdesátka by vedle tak unikátního produktu, jako je 100mm F2.8 STF GM, mohla vypadat docela obyčejně, ale rozhodně je to zajímavý objektiv. Ostrý, světelný, kompaktní. Má i základní utěsnění proti vodě a prachu, přepínač AF/MF či tlačítko zámku AF.
Podobné objektivy existují na nejrozšířenější systémy zrcadlovek a jsou velmi oblíbené. Je tedy jen dobře, že se podobná alternativa dostala i k prvnímu fullframe systému bezzrcadlovek Sony FE.
Z obou objektivů je rozhodně dostupnější a univerzálnější, takže si ho v blízké době dovedu představit na mnoha A sedmičkách.
FE 100mm F2.8 (T5.6) STF GM
Objektiv nejvyšší řady G-Master je vybaven apodizačním filtrem pro extra-jemný bokeh. Objektivy s apodizačním filtrem (filtr s gradientem směrem k okrajům), který je u okrajů tmavší a tvoří tak „měkký“ kroužek bokehu (pevná clona vytvoří tvrdý – kruhový či polygonální). Objektiv je vybaven 11-ti lamelovou clonou, stabilizací, rychlým SSM motorkem a utěsněním proti povětrnostním podmínkám. Zvětšení je až 0.25×.
Apodizační filtr, který zjemňuje přechody v bokehu, funguje od clony F2.8 do F8. Pak už je clonový otvor menší, než efektivní apodizační plocha filtru.
Pokud se divíte, proč píšeme světelnost zároveň jako F2.8 a jako T5.6, doporučuji přečíst náš dřívější článek „Světelnost objektivu – hodnoty F a T“. Jen krátce: hodnota „F“ udává prostě a jednoduše velikost otvoru a nebere v potaz ztrátu světla právě např. pohlcením filtrem. Ovlivňuje hloubku ostrosti. Hodnota „T“ bere v potaz ztrátu světla, je to tedy efektiovní clona pro počítání expozice. Ještě vám to může přiblížit ukázka z produktové prezentace přímo od Sony:
Jak již jsem naznačil ve videu – bokeh je tak dokonalý, že může někdy působit až uměle. Někomu sedí více, někomu méně, hlavně to záleží na scéně. Objektivně však jde říci, že se snaha o „technicky dokonalý“ bokeh Sony povedla. Však má také na čem stavět – STF technologii zdědil výrobce po Minoltě, jejíž fotografickou divizi firma odkoupila.
Jak vypadá podobná fotka objektivem s apodizačním filtrem a „běžným objektivem“ (zde nový FE 85mm F1.8)?
(Sony A7, převedeno v ACR, vše na „plnou díru“).
FE 100mm F2.8 STF GM | FE 85mm F1.8 |
Vpravo vidíte klasickou ukázku „ostrých světel“ klasického objektivu. V případě 100mm STF objektivu takové ostré hrany v bokehu prostě nevzniknou.
FE 100mm F2.8 STF GM | FE 85mm F1.8 |
Někdy je ale „dramatický“ efekt klasického ostrého, zde mírně „vířivého“ bokehu žádoucí a apodizovaný bokeh může působit až nudně.
FE 100mm F2.8 STF GM | FE 85mm F1.8 |
Problémem mnoha objektivů je tzv. "přední (front) bokeh, tedy podání rozostřených částí snímku v popředí. V případě 100mm GM je i tento bokeh krásně jemný a nerušivý
FE 100mm F2.8 STF GM | FE 85mm F1.8 |
V případě bílého bodového světla nejlépe vynikne tvar a efekt apodizačního filtru…
FE 100mm F2.8 STF GM | FE 85mm F1.8 |
A teď jen podání světelných kroužků. Zde je krásně vidět kladný efekt STF objektivu pro jejich podání – nemají ostré hrany a nejsou nijak šišaté, nijak zdvojené.
Reálné snímky obou objektivů
Oficiální profi produktovky jsou jedna věc, ale nejlíp objektivy přiblíží snímky „na foťáku a v ruce“, takže tady jich pár je:
Na dvou dolních snímcích vidíte také nový blesk HVL-F45RM. Je to první blesk nové patice Sony se zabudovaným rádiovým ovládáním. Může ovládat až pět skupin rádiových blesků, max. 3 blesky ve skupině. Na jednu sadu baterií by měl vydržet na 210 záblesků. Hlava je otočná o 180° na obě strany, o 150° nahoru a o 8° dolů. Je rovněž utěsněn proti vlhkosti a prachu. S tímto bleskem jsme fotografovali scénu níže.
FE 100mm F2.8 STF GM – F2.8/T5.6 | FE 100mm F2.8 STF GM – F8 |
Srovnání výřezů:
Na výřezech vidíte kresbu a podání bokehu na „plnou díru“ a na F8. F8 je clona, při které přestává účinkovat apodizační filtr. Na snímku tak můžete vidět klasická „tvrdá“ kolečka v místech odlesků. Při F2.8 (T5.6) je bokeh zcela jemný. Kresba je dobrá už od F2.8 (T5.6), ale po zaclonění získá na jistotě a kontrastu. Objektiv má tak dvě tváře – po odclonění je na měkké bokehovky, po zaclonění je to velmi ostrý střední teleobjektiv.
Shrnutí
V ruce jsme měli dva bezpochyby velmi povedené objektivy. Pětaosmdesátka je zcela „obyčejná“, ale kvalitní (opticky i konstrukcí) a také kompaktnější. Konečně dostupný portréťák pro E-mount (hodí se i na APS-C fotoaparáty jako je Sony a6300, kde supluje cca klasické ohnisko 135mm).
Zato G-Master stovka je trošku exot. Podobné objektivy jsou na trhu pokud vím tři – Minolta Sony/135mm F2.8 (T4.5) STF, Laowa 105mm F2 (T3.2) a Fujinon XF 56mm F1.2 (T1.7). Z těch je pouze poslední jmenovaný autofokusový a srovnáním hodnot F a T vychází, že mají všechny slabší efekt apodizace než testovaná novinka.
Využití najde všude tam, kde je potřeba podat rozostřené pozadí zcela neutrálně a hladce, nerušivě. Oficiální promo fotky Sony naznačují hned několik takových využití:
Galerie dalších snímků z obou objektivů
Pro zobrazení expozičních informací najeďte myšítkem, nebo rozklikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení.
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.