​Test Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART - světelný širokoúhlý objektiv

Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART je první širokoúhlý objektiv s ohniskem 14mm, který má světelnost f/1,8. Cílí na krajináře, fotografy architektury a hlavně astro-fotografy. Zkušenosti s objektivem Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART při fotografování polárních září v mrazu na Islandu a Mléčné dráhy na Šumavě a v Himálaji. Koma je při cloně 1,8 patrná, ale méně výrazná než u Canon EF 24mm f/1,4. Další srovnání Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART jsem dělal proti špičkovému Canon 11-24mm f/4,0. Podrobnosti v testu.

Využití objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART a jeho konkurence

  • 1. Astrofotogra­fie a noční fotografie

Objektiv s co nejkratší ohniskovou vzdáleností a zároveň s co největší světelností je snem každého fotografa nočních krajin. Přestože se jedná o speciální oblast, jsou snímky nočních krajin s Mléčnou dráhou nebo s polárními zářemi díky své atraktivitě dnes již nedílnou součástí krajinářské fotografie. Aby mohl být oblouk Mléčné dráhy co nejdelší, nebo když honíte po obloze nevyzpytatelné polární záře, potřebujete širší ohniska než 24mm. To jsou důvody, proč se Sigma rozhodla vyvinout takto speciální objektiv.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART vstoupila na trh, kde tradičně dlouho vládly Nikon s Canonem spolu s korejským Samyangem a částečně i Tamronem a začala tlačit ceny. Rozhodování nebude proto jednoduché. Podívejme se na ceny konkurentů.

  • 2. Současné širokoúhlé objektivy vhodné na noční fotografii

Pevné ohnisko 14mm se světelností 2,8 mají Canon i Nikon (už od roku 2007).

Canon EF 14mm f/2,8 L II
za dost hříšné peníze – 54 990 Kč
na Megapixel.cz
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Cenově atraktivní jsou Samyang 14mm f/2,8 vers opticky výborný Samyang XP Premium 14mm f/2,4 s manuálním ostřením:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Ze světelných zoomových objektivů bych sem zařadil Canon 16–35mm f/2,8 L III USM nebo Nikon 14–24mm f/2,8G ED AF-S:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Cenově dostupnější jsou pak Canon 16–35mm f/2,8 L II USM a Tamron 15–30mm f/2,8 Di VC USD:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Všechny tyto světelné objektivy použijete nejen pro astrofotografii, ale při vyšších clonách jako širokoúhlé objektivy zejména pro fotografování krajiny a architektury. Tady v současné době kraluje Canon 11–24mm f/4, kde při 11mm se jedná o objektiv s nejširším ohniskem s potlačením soudkovité deformace obrazu. Ten však díky světelnosti f4 není pro fotografování hvězdných krajin ideální. 

  • 3. Širokoúhlý objektiv pro krajinu, architekturu a reportáž

Objektiv si nebudete kupovat jen pro speciální oblast astrofotografie. Ultra-široká ohnisková vzdálenost 14mm, minimální soudkovité zkreslení a vynikající optická kvalita tento objektiv předurčují pro fotografování krajiny a architektury a to zejména jako doplněk univerzálních zoomových objektivů jako 24–70mm či 24–105mm. V reportážní fotografii pak můžete využít jak velkou hloubku ostrosti díky ohnisku 14mm (stačí jen trochu přiclonit), tak i určité rozostření pozadí, pokud budete fotografovat při plně otevřené cloně f1,8.

Obr.1: Porovnání velikosti Canon EF 11–24mm f/4,0 vers. Sigma 14mm f/1,8 

Vzhledem k rozměrům a hmotnosti obou objektivů se budete muset rozhodnout. Na fotografickou expedici určitě oba nepovezete.

Canon EF 11–24mm f/4
Sigma 14mm f/1,8
hmotnost 1180g 1120g
rozměry 108 × 132 mm 95,4mm × 126mm
zorný úhel 126°- 84° 114,2°
sluneční clona pevně zabudovaná pevně zabudovaná

Optická a mechanická konstrukce

Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART obsahuje 7 čoček ze speciálního skla s nízkou disperzí při lomu. Celkově je to na pevné sklo složitá konstrukce se 16 prvky v 11 skupinách. Materiálově převažuje jasně sklo a kov. V mrazu na Islandu mne zaujalo, že tento objektiv při dotyku ruky byl vždy nejstudenější v mém fotobatohu. S hmotností 1,12 kg a utěsněním proti prachu a stříkající vodě má šanci vydržet hodně. Bajonet objektivu je kovový s gumovým těsnění mezi tělem a objektivem proti vlhkosti. To považuji pro používání v těžkých terénech, kde krajinu fotografuji, za klíčové.

Obr. 2: Bajonet a gumové těsnění u Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART

Ostřící kruh je dostatečně pevný při otáčení a ostří se s ním hladce a plynule. Objektiv má přepínač pro manuální ostření vs. autofokus.


Obr. 3a: Ostřící kruh u Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART

Obr. 3b: Přepínač ostření u Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART 

Krytka těsnění s filcem na povrchu se pouze nasazuje na vestavěnou sluneční clonu a drží třením o ni. Nezdá se, že by padala, i když tam není pojistka. 

Obr. 4: Přední čočka Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART s krytkou

Přední čočka je vypouklá a proto nesmírně citlivá na poškrabání při neopatrné manipulaci. V případě, že budete chtít používat filtry, budete potřebovat speciální držák od neznačkových výrobců a velké deskové filtry. To je nepříjemná daň za speciální optické konstrukce.

Mléčná dráha se Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART

Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART při plně otevřené cloně umožňuje jít na expozici ISO 3200, čas 20s. To je klíčové zejména u zrcadlovek Canon, kde je značný rozdíl v množství šumu mezi ISO 6400 a ISO 3200. Platí to zejména pro špičkový krajinářský fotoaparát Canon 5DS a 5DSr. Samozřejmě i značky se sensory Sony (Nikon) a ostatní budou mít lepší obraz při ISO 3200 než 6400.

Obr. 5:  Snímek Mléčné dráhy na Šumavě bez úprav

Canon 5DSr, Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART, clona f 1,8, ISO 3200, čas 15s

Ostrost směrem k rohům klesá, což je normální, ale zůstává stále velmi dobrá. Ani koma (to znamená, že místo bodu je „disk“) v rozích nezmizí, ale je přijatelná.


Obr. 5a:  Koma v rozích snímku hvězdné oblohy – výřez 100%

Koma se zvýšením clonového čísla na f 2,8 prakticky zmizí. Mnohem výhodnější pro kvalitu snímku je snížit šum v obraze.

Obr. 5b: Snímek Mléčné dráhy na Šumavě se základní úpravou v Adobe Lightroom

Polární záře se Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART

Při fotografování polárních září potřebujete světelný objektiv, abyste mohli fotografovat při nižších hodnotách ISO a kratšími časy. Vzhledem k hloubce ostrosti nepotřebujete vždy clonu 1,8 a můžete tak využít fakt, že při cloně f2,8 se ostrost a potlačení komy v rozích výrazně zlepší. Expozici tak budete přizpůsobovat množství světla od polární záře, kterou uvidíte nad hlavou.

Obr. 6a: Polární záře nad vodopádem Godafoss, Island, březen 2018 – bez úprav

Canon 5DSR, Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART, clona f2, ISO 1000, čas 6s

Na snímku je velmi dobře zřetelné souhvězdí Orion a hvězdokupa Plejády, což svědčí o velmi dobré ostrosti kresby objektivu.

Obr. 6b: Polární záře nad vodopádem Godafoss, Island – se základní úpravou v Adobe Lightroom

Optické vlastnosti Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART vs. Canon 11–24mm f/4

Objektiv Canon 11–24mm f/4 je považován za vlajkovou loď Canonu v oblasti ultra-širokoúhlých zoomových objektivů. Jako pevné sklo je Sigma samozřejmě proti zoomu konstrukčně jednodušší, ale je také cenově jinde.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Na 14mm je chromatická aberace u objektivu Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART menší než u Canon 11–24mm f/4Chromatická aberace

Obr. 7: Chromatická aberace srovnání Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART vs. Canon 11–24mm f/4

Ohnisková vzdálenost: 14mm, clonové číslo: f4

Výkon v protisvětle

Oba objektivy jsou výborné v protisvětle – bez výrazných „prasátek“ danými parazitními odrazy v objektivu. Výsledek je velmi podobný.

Obr. 8: Kresba v protisvětle srovnání Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART vs. Canon 11–24mm f/4

Ohnisková vzdálenost: 14mm, clonové číslo: f16

Soudkovité zkreslení

Díky malému soudkovitému zkreslení jsou oba objektivy vhodné pro fotografování architektury. Podle technických dat má Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART o trochu menší soudkovité zkreslení. V rámci uživatelského testu jsem rozdíl neviděl.


Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART

Canon 11–24mm f/4,0

Obr. 8ab: Kresba v protisvětle srovnání Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART vs. Canon 11–24mm f/4,0 

Ohnisková vzdálenost: 14mm, clonové číslo: f4

Bokeh

U širokoúhlých objektivů nemúžeme očekávat zázraky, co se týče bokehu. Výsledky jsou spíše průměrné.

Obr. 9: Příklad bokeh Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART

Ostření

Objektiv je vybaven HSM ultrazvukovým motorkem Sigma. Pracuje tiše a rychle.

Přestože jsem nezaznamenal větší problémy s přesností zaostření při běžném fotografování, pro astrofotografii budete stejně ostřit vždy jen manuálně přes živý náhled. To je obecně největší jistota. Obecně tělo i objektiv od stejného výrobce jsou ideální, pokud je autofokus to, co vás hlavně zajímá. Proto jednoznačně více věřím dvojici Canon objektiv na Canon tělo, co týče automatického ostření.

Obr. 10:  Muslimské Delhi, Indie

Canon 5DSr, Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART, clona f 2,8, ISO 3200, čas 1/45s

Příklad použití v reportáži. Ve svatyni bylo jen špatné osvětlení a velmi stísněný prostor. 

Závěr

Pokud hledáte objektiv pro astrofotografii, vynikající optický výkon a robustní konstrukci, bude pro vás Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART favoritem. Má dobrou šanci vydržet celý váš fotografický život a proto je to i dobrá investice. Fotografy architektury potěší minimální soudkovité zkreslení.

Nevýhodou je větší hmotnost objektivu a nemožnost nasadit běžné filtry.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram