Test Nikon Coolpix W300
Nikon Coolpix W300 je další v řadě odolných fotoaparátů značky Nikon. Je na trhu sice už nějakou dobu, ale pod vodu jsem se s ním odstal až teď. Jaký je?
Osobně doufám, že outdoorové fotoaparáty z trhu nevytlačí odolné telefony. Optiku a čip SW nenahradíte a zmenšovat „železo“ nejde do nekonečna. Už loni se na trhu objevil další v řadě odolných kompaktů firmy Nikon, který tentokrát nese označení W300. Navazuje tak na řadu AW. Ale teprve teď jsem ho vzal pod vodu.
Základní charakteristiky
Objektiv | 24 mm – 120 mm (5 x); F2,8(W) – 4,9 (T) |
Makro od (W) | 1 cm |
Závěrka | 25 s – 1/4000 s (podle režimu), v režimu Auto 1/1500 s až 1 s |
Velikost čipu; rozlišení | 1/2,3" CMOS; 4608 × 3456, 16 Mpx |
Hmotnost; rozměry | 231 g; 111,5 × 66 × 29 mm |
LCD | LCD 3"; 921 kpx |
Video | až 4K, časosběrné video (několik typů) |
Outdoor | GPS, WiFi, nárazuvzdornost do 2,4 m, vodotěsnost do 30 m, odolnost do –10°C, hloubkoměr (výškoměr), kompas |
LCD
LCD je standardní 3“ a jeho rozlišení je 921 kpx. Dotykové LCD být samozřejmě nemůže, nemá to smysl, pod vodou by nefungovalo. Za běžných podmínek u moře (intenzivní světlo, pobyt pod vodou atp.) jsem neměl problém obraz dobře vidět. Při příliš šikmém pohledu zafunguje fyzika a uvidíte zrcadlo. V rozích jsou maličké výstupky, které zabraňují dotyku skla a rovné plochy, na kterou případně W300 položíte.
Ovládání a vybrané funkce
Ergonomie je standardní, spíše však výborná, protože mám srovnání.
Jde především o velikost spouště a umístění tlačítka záznamu videa. Obojí je perfektní a jediné, co mi nesedí, je nutnost zoomovat páčkou. Na dané ploše je to ale nejlepší řešení.
W300 je automat, kde vedle režimu Automatický scénický režim, Scénický režim (konkrétní volí uživatel), Kreativní režim, Inteligentní portrét a Krátké videosekvence najdete režim Auto, který odpovídá standardnímu režimu P (programová automatika)..
Menu v režimu Auto |
LCD v režimu snímání |
V režimu Auto můžete měnit například ISO, vyvážení bílé atp.
Kreativní režim vytvoří k originálu čtyři snímky s nějakým efektem, které ukazuje již před expozicí.
Inteligentní portrét aplikuje efekt líčení nebo exponuje při úsměvu. To se musí nastavit následně volbami pod šipkami vlevo, vpravo.
Režim Krátké videosekvence vytváří po stisku spouště krátké klipy a spojuje je v jednu sekvenci dlouhou až 30 s.
Krátké videosekvence.
W300 umí překvapit. Je to proto, že v manuálně volených scénických režimech najdete mimo jiné pět druhů časosběrů – Městská krajina (10 min.), Krajina (25 min.), Západ slunce (50 min.), Noční obloha (150 min.), Stopy hvězd (150 min.). Režimy se liší expozičními hodnotami a u prvních tří lze zablokovat expozici na první snímek a samozřejmě u nich funguje ostření. Expozice posledních dvou je předvolená 15s/2,8 a 25s/2,8 a ostření je fixní na nekonečno. Výstupem je video ve formátu MP4, v závorce jsou uvedeny maximální délky záznamu.
Časosběr Krajina s blokací expozice.
Časosběr Krajina s blokací expozice.
Režim Noční obloha uloží video s „putujícími“ světelnými zdroji.
Režim Stopy hvězd uloží videosekvenci se stopami světelných zdrojů.
Další režim Superčasosběrná videosekvence x2, x4, x6, x10 a x15 vytvoří zrychlené video.
x15 časosběr a tedy 15× zrychlené video.
Mezi dalšími volitelnými scénickými režimy najdete například Ohňostroj, Panorama (ve svislé i vodorovné orientaci fotoaparátu) a další běžné volby. Za méně běžnou funkci lze považovat Vícenásobnou expozici. Vícenásobná expozice má tři typy – Noční krajina + světelné stopy (4s/8,2 doba focení 3 min a 20 s, AF), Noční krajina + stopy hvězd (20 s / 2,8, celkové focení trvá 2h 5 min, pevné zaostření), Stopy hvězd (25 s/2,8, exponování trvá 2h 30 min, pevné zaostření). Expozici lze kdykoliv ukončit, uvedené časy jsou maximální. U prvního typu je výstupem více snímků, které vzniknou složením předchozích zřejmě tak, aby byla v pořádku celková expozice. Poslední dva typy vytvoří jediný snímek a podstatný rozdíl jsem u nich při focení noční scény v zásadě nenašel.
Noční krajina + stopy hvězd |
Stopy hvězd |
Prvotní „šmouhnutí“ je dáno pohybem fotoaparát při počátku focení.
A posledním volitelným režimem je Pod vodou, ten jsem využil nejvíc.
Zajímavostí je, že aparát má tři clonová čísla (2,8, 4,1 a 8,2) a vestavěný automatický ND filtr.
Mezi nejzajímavější outdoorové funkce patří možnost použít přisvětlovací diodu jako běžnou svítilnu. K tomu slouží tlačítko na straně přístroje. Přítomnost GPS jistě nepřekvapí, a proto jde nastavit, že se do exifu přidá informace o poloze. Pokud je funkce aktivní a GPS souřadnice aparát ztratí, například kvůli ponoření do vody, uloží poslední známou pozici (volba v menu). K určení světových stran, nadmořské výšky, tlaku a souřadnic slouží elektromagnetický kompas, který se zapíná také na straně přístroje. S hloubkoměrem mám trochu potíže. Je příliš hrubý a informace o hloubce se neukládá do exifu, nebo o tom alespoň nevím. Takže při šnorchlování je pro mě zbytečné se na něj dívat.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruZatím na trhu není fotoaparát pod vodu s jednopalcovým snímačem. Myslím, že by výrobcům mohlo stát za to oživit upadající prodeje fotoaparátů něčím takovým. Snímač 1/2,3 palce dá hezké fotky na fejsbůk, při troše umu a štěstí i nějakou tu fotoknihu z toho stvoříte. Ale za špatného světla to stojí za houby.
Třeba někdy přijde, když bude poptávka a přijatelná cena. NEperiskopický systém měl snad jen úplně první podvodní Canon. Pak už také jen periskopický systém, jako ostatní výrobci. A u periskopického se budou u palcového čipu obtížně korigovat vady - draho. Asi zůstaneme u pouzder, dokud nakonec nebudeme fotit telefony i pod vodou (což se už zhusta děje).
Za špatného světla ty nejlepší (nejdražší) outdoorové kompakty vyfotí podle mého názoru použitelné fotky, fotoknihu s 2xA4 vedle sebe uděláte a víc asi netřeba. Pravda, jeskyně osvětlené umělým světlem z ruky to skvěle nevyfotí.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.