Test fotoaparátu Minolta DiMAGE A1
V následujícím testu Vám přestavíme fotoaparát Minolta DiMAGE A1. Je to další typ z řady DiMAGE 7, 7i, 7hi, který ale přináší to, co bude pro následujících pár let pro vyšší třídu fotoaparátů Konica Minolta pravděpodobně typické - antishake systém přímo v těle fotoaparátu. Dnes již víme, že tento antishake je využit také u 8 MPx modelu DiMAGE A2 a u naprosté novinky - digitální zrcadlovky s výměnnými objektivy Minolta 7D.
Úvod
V redakčním testu bych Vás chtěl tentokrát seznámit s novým a velmi zajímavým digitálním fotoaparátem Minolta Dimage A1. Tělo z hořčíkové slitiny, optický stabilizátor, objektiv Minolta APO GT a pěti megapixelový čip tento aparát jasně řadí do nejvyšší třídy tzv. kompaktních zrcadlovek a pro některé uživatele jistě bude vážným kandidátem pro přechod z klasického kinofilmového aparátu na digitální.
Tělo – provedení a ovládání
Tělo aparátu je zhotoveno ze silného hořčíkového odlitku, takže je velmi odolné a působí masivním dojmem a přitom je přiměřeně lehké. Také celkově pěkný klasický design a použitá černá barva dodávají přístroji důstojný vzhled, který připomíná klasickou zrcadlovku a nezapře své firemní předchůdce. Díky dobře tvarované úchopové části se tělo také velmi dobře drží a protiskluzná úprava bezpečně zabraňuje jakémukoli klouzání aparátu v dlani, byť by byl držen i vlhkou rukou. No a pro opravdu náročné uživatele je možno tělo ještě doplnit přídavným bateriovým zdrojem BP-400, který napájí aparát buď dvěma lithium-iontovými akumulátory nebo šesti tužkovými články, čímž se značně prodlouží možnost fotografování bez nutnosti dobíjení a značně se tak zvýší objem celého přístroje, který se takto ještě mnohem lépe drží. Bateriový zdroj je také ergonomicky přizpůsoben snímání na výšku a pro tuto potřebu je opatřen i druhou vertikální spouští.
Všechny ovládací prvky jsou logicky rozmístěné a srozumitelně popsané. Samotná tlačítka a voliče jsou pak také velmi slušně mechanicky provedené a s jasně rozeznatelným dorazem. Důležité tlačítko zapnutí optického stabilizátoru je dokonce podsvícené v případě zapnutí této funkce, což je příjemná maličkost vzhledem k úspoře baterií v případech, kdy tento systém není potřeba nechávat aktivovaný. Malou výhradu lze snad mít pouze vůči umístění hlavního vypínače, který je na zadní straně aparátu a není nijak výrazně označen. Osobně se domnívám, že mnohem vhodnější je umístění vypínače poblíž spouště – i když je to asi do jisté míry také otázka zvyku. Všechny další důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek a otočných voličů, takže v případě potřeby jejich aktivace není nutné složitě procházet menu a jsou snadno a hlavně rychle dosažitelné. Za zmínku také stojí, že kromě standardní botky blesku má aparát samostatný kovový synchronizační konektor pro kabelové propojení s externími nebo studiovými blesky, což jistě ocení především uživatelé mající možnost využívat ateliér.
Výborně je také vyřešen elektronický hledáček a zobrazovač LCD, které mají hned několik zajímavých možností. Předně je to hledáček, který zobrazuje 100% snímané scény a díky elektronickému zobrazení není ovlivněn paralaxou obvyklou u přístrojů s průhledovým hledáčkem. Je osazen 11 milimetrovým TFT LCD mikrodisplejem s vysokým rozlišením a jsou v něm zobrazeny i důležité informace o expozici. Lze jej dioptricky upravit ve velmi slušném rozsahu –5 až +2 dioptrie. Celý hledáček lze naklopit vzhůru v úhlu až 90°, což značně usnadní práci v krkolomných polohách nebo při práci na nižším stativu. Na očnici je pak také umístěn senzor, který “pozná“ zda je oko přiloženo či nikoli a podle toho přepíná obraz z hledáčku na LCD monitor a tím šetří životnost baterií a čas jinak nutný na manuální přepínání. LCD monitor je také polohovatelný o 90° vzhůru (nebo o 20° dolů) a je osazen displejem s rozlišením 118000 pixelů.
Objektiv, čip a stabilizátor
Nejdůležitější součástí každého fotoaparátu je jeho objektiv a
výrobce v tomto případě rozhodně neponechal nic náhodě a vybavil
A-jedničku apochromatickým objektivem Minolta GT vyvinutým speciálně pro
digitální aparáty. Ohnisková vzdálenost sedminásobného zoomu je
ekvivalentní ke kinofilmovému rozsahu 28 až 200 mm a tento rozsah lze
ještě dvakrát prodloužit pomocí digitálního zoomu. Objektiv je složen ze
16 skleněných čoček uspořádaných ve 13 skupinách, přičemž z toho
jsou dva elementy asférické a dva ze skla s anomální disperzí. Celá
soustava si pak v celém rozsahu ohniskových vzdáleností udržuje slušnou
světelnost v rozsahu 2,8 až 3,5. Objektiv tak vykrývá nejobvyklejší
úhly záběrů a ocenit je nutno především širokoúhlé ohnisko 28 mm,
které je ve světě digitálních aparátů stále poměrně velkou vzácností
a zatím není mnoho aparátů, které tímto ohniskem disponují už
v základní verzi bez předsádky.
Objektiv je vybaven standardním závitem 49 mm do kterého lze instalovat
klasické fotografické filtry nebo předsádky. Bohužel je objektiv tak
nešťastně konstruován, že při nasazeném filtru objektiv vinětuje od
širokoúhlého rozsahu 28 mm až po téměř 50 mm. Tuto vlastnost považuji
za jedinou opravdu podstatnou vadu na tomto aparátu, protože například
použití oblíbeného polarizačního filtru nelze obejít žádnou dodatečnou
počítačovou úpravou, přičemž se tento filtr s oblibou používá právě
v širokoúhlém rozsahu objektivu. Výrobce je si však této vady vědom a
lze ji eliminovat použitím speciálního adaptéru převádějícího průměr
49 na 62, kde je pak možno tyto filtry používat bez omezení. Je to sice
také řešení ale je nutno vzít v úvahu, že adaptér také něco stojí a
že rozdíl v ceně filtrů je mezi průměrem 49 a 62 mm dost podstatný. Na
obrubu objektivu lze instalovat krom filtru také bajonetovou tvarovanou
sluneční clonu, která je součástí dodávky aparátu a za zmínku stojí
i krytka objektivu, která je uzpůsobena tak, že s ní lze manipulovat
i při nasazené sluneční cloně.
Jako snímací prvek slouží progresivní snímač CCD pracující
v primárních barvách s celkem 5,3 milionu snímacích elementů. Poměr
stran je obvyklých 4:3 a citlivost lze nastavit v krocích ekvivalentních
citlivosti klasického kinofilmu v jednotkách ISO 100, 200, 400 a
800. Výsledné snímky pak lze ukládat na paměťovou kartu typu CompactFlash
v klasickém komprimovaném formátu JPEG ale i jako soubory RAW nebo TIFF.
Rozlišení snímků pak lze ukládat v několika stupních od maximálních
2560×1920 až po minimálních 640×480 obrazových bodů. Velikost
výsledného souboru je přibližně 14,5 MB při uložení ve formátu TIFF
nebo cca 7,4 MB ve formátu RAW, případně od 1,5 do 4,9 MB ve formátu
JPEG podle stupně komprese. Videosekvence je snímána v rozlišení 320×240
bodů a s náročností na paměť cca 522 kB za sekundu. Nastavit lze také
barevné podání snímků – normální barvy, živé barvy, Adobe RGB,
černobílé snímání a zajímavou perličkou je možnost rovnou v aparátu
vytvářet takzvané solarizované snímky se značně pozměněným celkovým
podáním barev, čímž se dá vytvořit značně zajímavý výtvarný efekt.
Ukázka jednotlivých variant je na následujícím ukázkovém
snímku č.5.
Snímací čip je zcela revolučně vybaven stabilizátorem obrazu AS (Anti-Shake). Doposud jsme byli zvyklí, že výrobci ukládali stabilizátory do objektivů, kde chvění vyrovnávala pohybující se soustava čoček. U aparátu A-1 se však pohybuje samotný snímací prvek. Pokud výrobce implementuje tento systém i do zrcadlovek s výměnnými objektivy, tak jistě velmi nadchne své uživatele, kteří tak budou moci dále používat své oblíbené “staré“ objektivy a přesto budou moci využívat vymožeností stabilizace obrazu. Účinnost tohoto systému se dá jen velmi těžce měřit a bylo by nutné provést velké množství testovacích snímků v různých situacích, které by navíc bylo nutné velmi podrobně vyhodnocovat. To bohužel není v možnostech krátkého redakčního testu a tak uvedu údaje z reklamního letáku výrobce, kde je popisovaný systém prezentován jako účinnější než konvenční systémy pohybující optikou. Řízení je prováděno speciálním algoritmem, který umožňuje snímání časy až o 3 expoziční stupně delšími než je standardní odhad scény dle podmínek osvětlení. Subjektivně však mohu po provedení cca 50 zkušebních snímků tyto údaje potvrdit. Zkoušel jsem fotografovat za špatného počasí při mimořádně slabém osvětlení a bez problémů jsem fotografoval i opravdu dost dlouhými časy. Systém se osvědčil jak při pořizování běžných snímků, tak i při využití telerozsahu objektivu a velmi užitečný je i při makrofotografii, kdy je při nemožnosti využití stativu udržení kritické expozice také poměrně velkým problémem. Na ukázku poslouží další série ukázek i s uvedenými expozičními hodnotami a také snímek systému jako takového.
K ukázkovým snímkům jen dodám, že vzhledem k jemné struktuře spadaného listí je na nich patrnější lehké doostření, které jsem provedl po zmenšení. Jako ukázka je to však dostatečné a z pěti snímků je zřejmě lehce rozostřený pouze druhý snímek shora. Účinnost stabilizátoru nelze bohužel nijak exaktně změřit, protože výsledek závisí na mnoha okolnostech. Nejde jen o použitý čas a clonu ale také o podmínky a o to, jak má který fotograf pevnou ruku a také momentální dispozici. Vzhledem k použitým opravdu dost dlouhým časům a nepřízni počasí s nízkou intenzitou světla lze považovat výsledek za velmi uspokojivý. Stabilizátor pak také lze velmi účinně použít i pro makrofotografii, kde je ostrost snímku velmi důležitá a kde bývá udržení potřebného času také obvyklým problémem, vzhledem k nutnosti použití spíše vyšších clonových čísel. Na ukázkovém snímku č.8 je právě kombinace využití stabilizátoru a režimu makro současně při delším ohnisku, vyšším clonovém čísle a špatném osvětlení, kdy bylo ostřeno na vzdálenost cca 20 cm a to ještě v dosti nepohodlné poloze. Motiv byl na zemi a fotografoval jsem v podřepu bez opory rukou. Výsledkem této kombinace byl expoziční čas 1/20 s, což je čas, který by byl bez použití stabilizace za těchto podmínek prakticky neudržitelný. V tomto případě jsem pořídil 3 zkušební snímky a všechny se stejným výborným výsledkem.
V souvislosti se snímací soustavou stojí jistě také za zmínku
zaostřovací systém a závěrka. Výrobce uvádí tento systém jako
nejrychlejší na světě v této kategorii digitálních kompaktních
zrcadlovek s vestavěným objektivem k datu 1.7.2003. Široké zaostřovací
pole se skládá z 11 ostřících bodů a aktivuje se již během
0,2 sekundy. Poháněno je krokovým motorkem, čímž je chod dokonale tichý.
Volit lze ze tří režimů – široké zaostřovací pole, bodové ostření
a posuvný bod. Zajímavostí je především posuvný zaostřovací bod, který
lze pomocí kurzoru umístit kamkoli v ploše a ostřit pouze na tento bod.
Tuto funkci jistě využije mnoho uživatelů při snímání méně obvyklých
kompozic s hlavním motivem například v takzvaném zlatém řezu.
Snadnější pořízení kvalitního snímku pak ještě podporuje mimořádně
velký rozsah expozičních časů od B a 30s až po výjimečnou 1/16000 s. Už
při komponování před samotnou expozicí lze na LCD panelu zobrazit histogram
v reálném čase a případně korigovat expozici v obvyklém rozsahu ±2 EV
v krocích po 1/3 EV. Nastavit lze samozřejmě také vyvážení bílé barvy
(je vyvedeno do samostatného tlačítka) a to v klasických přednastavených
hodnotách a nebo také provést ruční změření, přičemž lze tři
nejpoužívanější hodnoty uložit do paměti, což jistě ocení také
uživatelé takzvaných digitálních filtrů. Měření expozice lze zvolit
z tří klasických možností – multisegmentové (300 segmentů),
zvýhodněný střed a měření bodové
Funkce
Aparát Minolta Dimage A-1 je ale vybaven ještě dalším množstvím funkcí a možností. Začnu třeba možností klasického ručního ostření pomocí otočného prstence přímo na objektivu. To je funkce opravdu dost neobvyklá u této kategorie aparátů, i když její praktickou využitelnost lze trošku zpochybnit vzhledem k tomu, že aparát má pouze elektronický hledáček. V něm však lze obraz značně zvětšit pomocí funkce FDM (Flex Digital Magnifier) v rozsahu 2 až 8× a ostřit jen na detail významný pro výsledný snímek. Další zajímavostí je funkce Digital Effects Control se kterou lze experimentovat s konečným vzhledem snímku a nastavit kontrast a sytost a zkontrolovat nastavení ještě před expozicí. Dodatečné nastavení nahrazuje použití barevného filtru, který v kombinaci s černobílým režimem vytváří monochromatický efekt v 11 různých odstínech. Značně rozvinuta je také známá funkce stupňované expozice Digital Enhancement Bracketing, se kterou lze pořídit nejen obvykle odstupňované snímky s různou úrovní pře nebo pod expozice ale také s různým kontrastem, sytostí a nebo i filtrovým efektem. Samozřejmostí je také redukce šumu u snímkům pořízených delším expozičním časem a možnost vkládání textu s až 16 znaky do fotografie. Dále je možno použít časovou lupu v intervalech 30 s až 1 hodina v sérii až 240 snímků.
Příslušenství
Zajímavá kapitola je samozřejmě příslušenství. Kromě již
zmíněného přídavného bateriového zdroje je to celá škála dalšího
možného volitelného příslušenství, především blesků – včetně
speciálních makroblesků. Celý systém příslušenství je vyobrazen na
snímku č.9, přičemž lze očekávat, že další možnosti ještě budou
časem přibývat.
Ve standardně dodávaném balení najdeme kromě aparátu samotného také
Li-Ion akumulátor NP-400, síťovou nabíječku BC-400, závěsný řemínek,
krytku a tvarovanou sluneční clonu objektivu, krytku sáněk blesku, AV kabel
AVC-400, USB kabel USB-500, feritové jádro pro odstínění kabelu, CD-ROM
DIMAGE Software včetně DIMAGE Viewer a také 16MB paměťovou kartu
CompactFlash.
Cena a závěr
Závěrem bych chtěl ještě doplnit ukázku obrazové kvality na snímcích č.10 a 11, přičemž první snímek je jen zmenšený a lehce doostřený a druhý snímek je pak výřezem ze 100% plochy původního nijak neupraveného snímku.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruPetr W: Je potřeba to číst pořádně, cena je čistě orientační a z doby psaní testu (jak je uvedeno v nadpisu - 02/2004), dle nového ceníku KonicaMinolta z 1.3. je cena pod 30.000,-Kč běžná i v jiných obchodech. FotoAparát.cz ale nic neprodává a tak je na každém čtenáři, aby si sám vybral nejvodnějšího prodejce.<br>Snímky v lese byly pořízeny úmyslně za nejhorších možných podmínek pro ověření funkce AS systému, motiv snímku i barevné podání je naprosto nepodstatné. Doostření je po zmenšení z 5 megového čipu na tuto miniaturní velikost nutné a v místech s jemnou strukturou se vždy negativně projeví. Opět ale nejde o obrazovou kvalitu ale možnost posouzení pohybové neotrosti ....
Dannik: Pokud pouřiješ ultratenké filtry, tak se vinětace určitě sníží - ale to jsem bohužel nezkoušel, protože nemám tykový typ filtru k dispozici. Redukce na 62mm by pak měla sloužit současně i jako sluněční clona.
Já jsem si jen dovolil upozornit čtenáře, že lze aktuálně pořídit o 5 tis. levněji, což jistě není zanedbatelná částka (jak pro koho).
Nesouhlasím s tím, že barevné podání v daném případě je nepodstatné, protože případný (a zatím tápající) zájemce se se musí zhrozit.
Je na tom vertical gripu i závit na stativ? Doufám, že jo, protože mi přijde ujetý furt to měnit a přendávat baterky.
Ještě bych měl připomínku - co třeba zmínit 3D AF?
Cena prudce padá - www.kasa.cz = 26.599 vč. DPH
Petr W: Nicméně je barevné podání reálné - snímky neprodělaly žádnou barevnou úpravu a byly pořízeny při automatickém nastavení bílé. Lepšího barevného podání by jistě bylo možno dosáhnout pomocí ručního nastavení ale o to mi u této série nešlo.
Sinuhet: Nejsem si už úplně 100% jist ale jsem přesvědčen, že stativový závit je i na vertical gripu.
Kapsa: ... myslím, žes udělal dobře, když si fotil v tom lese...mně ty fotky přesvědčily, protože vím jaké světelné podmínky tam vládnou. Nafotit něco za slunečného počasí je naprosto zbytečná věc, protože tak nafotíš dobrou fotku i s digitálem za 6000,-! Přiznám se, že jsem velmi "natěšený" si tuhle Minoltu pořídit.....-)))
Petr-Neo: Jo, je to pěkná hračka a nyní i za velmi zajímavý peníz. Myslím, že ti ji mohu jen doporučit. Jinak jsem byl minulý týden na tiskovce KonicaMinolta a měl jsem si už možnost i vyzkoušet novou A2 a ta je taky velmi zajímavá. Brzy by měl být doplňující testík (vlastnosti jsou velmi podobné jako u A1) včetně ukázkových snímků ....
Kapsa:...po dlouhé době chci konečně přejít z kinofilmu na digitál, teprve teď mě kvalita přesvědčila. Za solidní cenu přístroj i do ateliéru... jsem celkem solidně nabuzený...:-)))))
2 Kapsa nemel jste v ruce take Z2?
Kaspery: Z2 jsem v ruce měl ale nefotil jsem s ní, mělo by to ale taky být to samé jako Z1, jen se 4MB čipem ....
Petr-Neo: To jsem zvědav, jak to dopadne - proberem to na srazu ....
Docela rád bych viděl porovnání klasického a optického stabilizátoru. V návodu třeba píší, že při sledování pohybujícího se objektu je AS neúčinný. Naproti tomu mi připadá, že když se mi klepe ruka málo, udržím velmi dlouhé časy (přes 1/2s na 28mm, 1/8s na 200mm).
utx : Jo, to bych taky rád ale fakt netuším, jak to věrohodně porovnat - každému se klepe ruka jinak a i při jedné osobě určitý čas někdy udržíš a jindy ne. Docela by mne zajímalo, jak to testují u výrobce ....
EMIL:Okrem spomínaného problému s filtrom ,mimochodom filtre nikon,hoya- nevinetujú majú úzku prírubu,mi vadí hladina šumu pri dlhšich expozíciách,čiastočne to obmedzíte ke´d pristroj nenecháte dlho zapnutý je to asi prehrievaním čipu a taktiež stabilizátor obrazu zvyšuje šum preto pri fotení zo statívu ho radšej vypnem potvrdili mi to testy na viacerých záberoch.Výborne pracuje hlboko pod bodom mrazu skúšal som -25°c kde aj pri exp 30s (nočný snimok ) bola hladin šumu minimálna. Výdrž batéríí je excelentná!
Mechanik: Dík za nové zajímavé zkušenosti, vliv délky zapnutí na šum jsem si nevšiml - nikdy jsem ho neměl déle zapnutý. Výdrž baterií ale mohu jen potvrdit ....
Vliv délky zapnutí na velikost šumu je poměrně detailně popsáno na www.grafika.cz v diskusním příspěvku - Obrazová kvalita A1. Je tam rovněž popsán způsob, jak s tím vydrbat.
Kapsa.... rád bych to probral, ale jsem tu nový a přiznám se, že nemám potuchy, kde a kdy máte sraz...:-))))
Kapsa.... rád bych to probral, ale jsem tu nový a přiznám se, že nemám potuchy, kde a kdy máte sraz...:-))))
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.