Uživatelský test Sony A1 II

Novou vlajkovou bezzrcadlovku Sony A1 II jsem testoval v Maroku a na Šumavě s objektivem Sony FE 28-70mm f/2,0 GM jako univerzální kombinaci na krajinu, portrét a cestovatelskou reportáž. Ve srovnání se Sony A1 má Sony A1 II svižnější autofokus, kde rychle startuje vyhledávání oka a lépe se trefuje. Plně otočný display, učesanější Menu a vylepšená ergonomie těla dělá fotografování zase o něco příjemnější.

Sony A1 v okamžiku, kdy byl představen v roce 2021, byl “revoluční” fotoaparát, který svými parametry předběhl konkurenci. Nyní jde spíše o evoluci. Ovládání autofokusu nového Sony A1 II vychází ze Sony A9 III, ale chybí globální závěrka. Sensor je stejný (BSI technologie) jako u Sony A1, ale s novým procesorem. Pokud naopak chcete to nejvyšší možné rozlišení, Sony A7R V má rozlišení 61Mpix vs. 50,1Mpix u Sony A1 II, ale zase nemá výkon sekvenčního snímání či Pre-capture. Sony A1 II je prostě univerzál pro nejnáročnější fotografy se širokým spektrem zájmů. Taková je často cestovatelská fotografie. Tady je klíčová rovněž hmotnost fototechniky, ale ta je dána spíše volbou objektivů, které berete, něž 100g navíc u těla.

Konstrukce a ovládání

Sony stále vylepšuje. Designově byly těla A7 funkční, ale ne moc hezké na oko. Tohle se postupně posunulo a Sony A1 II už nelze nic vyčítat. 

Sony A1 II s objektivem Sony FE 28–70mm f/2.0

Koncepce mechanicky pěkně propracovaných ovládacích “tlačítek” na všechna klíčová nastavení zůstala. Je to v zápalu boje vždy jistota. Plně otočný display, jasný hledáček v nejvyšší kvalitě. 

Sony A1 II zadní strana

S objektivem Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, což je pořádný “hromotluk” mi fotoaparát velmi dobře seděl v ruce. Sony přijal od Canonu koncepci plně otočného display a menu je již rozsekáno na logické bloky, takže už se v něm dá logicky hledat, aniž by člověk potřeboval manuál. Tady navíc to nastavíte hodně manuálně na těle. Množství a možnosti individuálních nastavení pak zůstaly zachovány.

Grip a otočný display Sony A1 II

Sony A1 byl první, který u Sony používal stažení závěrky jako ochranu proti prachu při výměně objektivu. U Sony A1 II je tato užitečná ochrana proti prachu zachována (má ji i Sony A9III, Sony A7IV a Sony A7RV).

Autofokus, stabilizace a sekvenční snímání

Města jako Marrakesh nebo Essaouira jsou o fotografování bazarů, dílen plných lidí, chaotické dopravě. Pokud fotograf nemá v hlavě, co chce vlastně fotografovat, nemůže to chtít ani od svého fotoaparátu. Musíte přesunout ostřící bod třeba ostřícím joystickem na hlavní motiv, aby AI fotoaparátu pochopila, co vlastně chcete. Jinak zapomeňte, že vám režim Auto nějak moc pomůže. Pokud však pochopí, co je hlavní motiv, pak začne okamžitě hledat oči. Velmi dobře chápe, kdy v režimu AF-C sledujete a fotografujete třeba jezdící motorky v úzkých uličkách.

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/2, 1/200s, ISO 2500, režím AF-C

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/2, 1/200s, ISO 2500, režim AF-C

V úzkých uličkách Marákeše stále projíždějí motorky, autem se sem naštěstí nedostanete..

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/2, 1/250s, ISO 2500

Žena motorkářka, Marákeš, Maroko

Autofokus nemá problémy ani s ostrým protisvětlem, kde v hledáčku objekt vidíte špatně.

Policajt, který mne kontroloval kvůli nápadnému fotoaparátu

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/5,6, 1/400s, ISO 400

Promotér na náměstí Fna, Marákeš

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/11, 1/160s, ISO 125

V Maroku se ženy nesmějí fotografovat, Tento snímek je tzv. břichatka, kdy jsem se spolehnul na vyhledání obličeje ve fotoaparátu.

Nakupující v suku, Marákeš

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/2.2, 1/1600s, ISO 800

V Maroku na rozdíl třeba od Indie se lidi nechtějí fotografovat. Tzv. no photo je notorické. Musíte být rychlí, abyste udělali portrét, než stačí váš objekt zareagovat.

Ten starý pán na kole měl ve tváři něco zvláštního. Projel a já prošel. tenhle snímek mi z toho letmého setkání zůstal.

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/3.2, 1/4000s, ISO 3200

Sony A1 jako špičkový univerzální fotoaparát, který jsem měl několikrát půjčený na f otoexpedici. Má velké rozlišení i rychlost ostření. Ostření u Sony A1 II je určitě o něco rychlejší a kontinuální snímání “chytlavější”. Protože jsem nedávno testoval Canon R5 Mark II a srovnával ho s Canon R5, mohu říci, že dojem, když je srovnáte, je hodně podobný ve prospěch novinky. Sony i shodně ponechali rozlišení sensoru ( Canon R5 Mark II má však úplně jiný sensor než R5 – rovněž s BSI technologií jako Sony). Sony i Canon ponechaly mechanické závěrky, na rozdíl od Nikonu Z9 a Z8.

Sony A1 II má výkonnou stabilizaci. Pokud dobře držíte fotoaparát, je možné ve vysokém rozlišení fotografovat snímky i panoramata z ruky do expozičního času kolem 0,5s. Technický parametr stabilizace uváděný 8,5EV se mi zdá trochu moc. Bavíme se totiž o rozlišení 50Mpix, což je jiná liga než 20Mpix, kde je roztřesení mnohem méně vidět.

Vydra, Šumava

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/14, 0,5s, ISO 50, panorama z ruky složené z 8-mi snímků

Náměstí Fna, Marákeš v modré hodince

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/14, 0,4s, ISO 160 – fotografováno bez opory

Sekvenční snímání 30sn./s do RAW je stejné jako u Sony A1. Musím se přiznat, že ho moc nepoužívám, Je to záležitost sportovní fotografie a zvířat v akci. U zvířat si většinou vystačím s 10sn./s také z pohledu kapacity karty a práce při vybírání snímků v počítači. Při městském fotografování v Maroku jsem sekvence nepoužíval a asi je to škoda. Při kontinuálním snímání motorek jsem vystačil s fotografováním po jednotlivých snímcích. Závěrka je totiž “velmi lehká” a fotoaparát “velmi svižný” na podobné rychlosti.

Kvalita obrazu

Sony uvádí, že se snížil šum při středních a ve vysokých hodnotách ISO.

Cyklista z mediny, Marákeš, Maroko

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/2.5, 1/200s, ISO 6400

Určitě se tomu dá věřit. Sensor zůstal stejný jako u Sony A1. Pokrok je dán zpracováním obrazu ve fotoaparátu novým procesorem a algoritmy. Odšumování série snímků není pro cestovatelskou a reportážní fotografii praktické.

V jižním Maroku poušť přechází do Atlantiku. Proto jsou zde západy Slunce většinou hodně krvavé, díky prachu v ovzduší.

Essaouira, Maroko

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/2,0 GM, f/9, 0,5s, ISO 1250, panorama složeno ze 6-ti snímků, fotografováno z ruky

Sensor Sony A1 II má velmi dobrou dynamickou pružnost, jak je ukázáno na snímku se Sluncem při západu.

Pláž v Agadiru, Maroko

Sony A1 II, objektiv Sony FE 28–70mm f/8 GM, f/8, 0,5s, ISO 250

Video

Sony A1 byla ve videu silná. Sony A1 II má možnost připojení všech důležitých konektorů. 

Pro natáčení videa v nejvyšších rozlišeních a speciálních formátech umožňující vyšší úroveň zpracování potřebujete speciální CF Express karty.

Ostatní

Akumulátory zůstaly stejné. Sony vám přibalí nabíječku na dvě baterie najednou. Počítejte, že větší výkon elektroniky znamená i vyšší spotřebu. Pořád je to však rozumné. Sloty na dvě CF Express paměťové karty do kterých můžete nasadit i mnohem levnější SD karty. Při běžné cestovatelské fotografii, kterou jsem provozoval v rámci testu Sony A1 II v Maroku, vám stačí pro to, abyste využili rychlost a přesnost autofokusu v obtížných světelných podmínkách i běžné kvalitní SD karty.

Závěr

Sony A1 II je díky své univerzálnosti a využití nových technologických vylepšení z posledních let jasnou vlajkovou lodí bezzrcadlovek Sony. Fotoaparát je uživatelsky příjemnější než jeho předchůdce Sony A1.

Plusy

  • Univerzální profesionální přístroj
  • Přesný a rychlý autofokus i v obtížných světelných podmínkách, kde objekt špatně vidíte v hledáčku, rozpoznávání objektů udělalo skok
  • Tahle “strojovna” je ovladatelná i méně technokratickými fotografy

Minusy

  • Vyšší cena ve srovnání s konkurencí

Děkujeme společnosti Sony.cz za zapůjčení fotoaparátu na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Fotografujeme kometu Tsuchinshan
Fotografujeme kometu Tsuchinshan

Ko­metu Tsu­chin­shan At­las jsem fo­to­gra­fo­val ob­jek­tivy Sigma 35mm f/1.4 a Sony FE 85mm f/1.4 GM II. Na Šu­mavě bu­dete ur­čitě bo­jo­vat s ob­lač­ností, Mě­sí­cem v úplňku a sil­ným le­tec­kým pro­vo­zem. Fo­to­gra­fie v článku jsou ze 13.,17., 21. a 29. října 2024. Přeji lovu zdar.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram