Test fotoaparátu OLYMPUS (Evolt) E-330

Co přináší nová zrcadlovka od firmy OLYMPUS? Co převzala po předchůdcích E-300 a E-500? Na tuto otázku se pokusím odpovědět v testu první zrcadlovky s živým náhledem (Live preview) OLYMPUS E-330.

Zpětné přehrání snímků

Zpětné přehrání snímků spustíme tlačítkem přehrávání. Náběh prvního snímku je rychlý, stejně jako jeho zvětšení při prohlížení (až 14×). Obrázky na displeji jsou ostré, jasné a lze na nich posoudit barvu a ostrost. Pro kontrolu expozice je možné zapnout funkci histogramu. Snímky lze následně editovat. Můžeme je oříznout na zvolený výřez, celkově zmenšit nebo odstranit nepříjemné červené oči při portrétu. Mezi jednotlivými snímky se pohybujeme šipkami a prodlevy nejsou delší, než 0,1 sec. Snímky můžeme uzamknout proti vymazání, utvořit Slideshow, přehrát na TV a přímo tisknout na tiskárně. Pro přehrání snímků do PC je E-330 vybavená opět pouze pomalým portem USB 1.1. Snímky lze v PC zpracovat slušným dodaným softwarem.

Menu

Zde můžeme obrázky otáčet. Dále můžeme mazat vybrané snímky, formátovat paměťovou kartu, tisknout přímo na tiskárně (PictBridge kompatabilní) atd..

Playback:

  • Slideshow – Zahájení automatické slideshow
  • Auto Rotate – Vypnuto, Otočení obrazu
  • Editace RAW – Zpracování snímků ve formátu RAW (WB, ostrost, převod na JPEG,…)
  • Editace JPEG – černobílý, sepie, odstranění rudých očí, saturace, velikost
  • DPOF – Příprava pro tisk
  • Kopírování všech obrazů – Z CF karty na xD kartu nebo obráceně.
E-330 podvodní pouzdro

Ovládání funkcí fotoaparátu (SETUP)

Ovládání režimů snímání a zpětného přehrání je již dostatečně popsáno v předchozích odstavcích. Nastavení ostatních funkcí je vidět v animaci. Volbu jazyků můžeme instalací z internetu rozšířit i o češtinu.

Výkony (provozní časy)

Údaje jsou zaokrouhlené vypočtené průměry z 10-ti měření. Po zapnutí udělá E-330 první snímek do 2,1sec. (doba se zdá delší, ale je v ní započítáno ultrazvukové čištění čidla). S vypnutým živým náhledem se zkrátí čas o cca 0,2 sec. Bez předchozího zaostření je snímek hotový za 0,20 – 0,30 sec. S nastavenými hodnotami (s namáčklou spouští) není zpoždění v mých podmínkách měřitelné. Při sérii snímků je prodleva mezi snímky 0,3 sec a při nastavení na 1/8 JPEG s „rychlou“ kartou vše funguje do zaplnění karty. V nejvyšším rozlišení pak po max 4 obr/sec následuje prodleva 1,5 – 9 sec. Prohlížení snímků má při nejvyšším rozlišení snímků prodlevu až 0,4sec. Skvělá byla výdrž baterie, vydržela na jedno nabití více než cca 500 snímků bez blesku.

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu je opět závislá především na kvalitě optiky. E-330 k obrazové kvalitě značně přispěl zcela novým obrazovým senzorem na jiné technologické bázi, než používali jeho předchůdci. Zvýšil se dynamický rozsah barevného i černobílého obrazu, snížil se šum, a to do té míry, že lze použít ISO 400 bez problémů, ISO 800 (např. pro reportáž), v nejnutnějších případech vyhoví i ISO 1600, to však s výhradou vyššího šumu. Opět vidím problém v charakteru šumu. Ten se jeví jako barevné skvrny, které působí méně přijatelně, než charakteristické zrno, známé z kinofilmů. Se zvyšujícím se šumem mizí z obrazu detaily, které je schopna jinak výborná optika zobrazit. Šum se také mění v závislosti na hustotě obrazu. Ve tmavých partiích je silnější, než ve světlých. Redukce šumu (NR) působí na jeho zmenšení nepatrně, jak je vidět z obrázků. Při základním nastavení byl obraz měkčí, ale stačilo přidat ostrost, případně doostřit v editačním programu a výsledky byly perfektně ostré, bez vedlejších efektů. Obecně, pro ovlivnění konečného vzhledu snímků, ponechal výrobce fotografovi dostatek prostoru jak v možnostech nastavení fotoaparátu, tak v rozsahu pozdější úpravy snímků v PC. Aberace při dané kombinaci NMOS senzoru a objektivu je sotva viditelná. Projevuje se nepatrně až při extrémních kontrastech.
Výrazný pokrok udělal AF zvláště při ostření v nižších hladinách osvětlení. Automatika WB občas „sklouzla“ do teplejších tónů, měření expozice bylo poměrně spolehlivé.
Celkově byl obraz z E-330 jasný, brilantní, ostrý s přirozenými barvami a velkým rozsahem polotónů. V protisvětle nebyl problém s ostřením, s přemírou odrazů, ani s charakteristickým závojem.
Zvláště se mně líbilo podání v černobílém režimu.

Příslušenství

V příslušenství je doména digitálních SLR zrcadlovek. Pro E-systém je dnes dodáváno 16 objektivů (byly popsány v testu E-500) a dva konvertory 1,4× a 2× od OLYMPUSU a dalších od jiných výrobců. V příslušenství je také redukce na optiku starého OM systému, pět zábleskových přístrojů, zmíněná 1,2× zvětšující lupa Eyecup ME-1 na hledáček E-330. Pro E-330 se dodává speciální podvodní pouzdro, se kterým lze fotografovat do 60m hloubky. To při využití živého náhledu rozhodně rozšíří možnosti jak amatérských, tak profesionálních potápěčů.

Rád bych opět upozornil na možnost nahrání češtiny z internetu přímo do E-330. Celou operaci nahrání češtiny jsem již dříve popsal na stránkách fotoaparát.cz . Nyní je uveden kompletní návod také na českých stránkách Olympus a celým postupem provede uživatele nový program OLYMPUS Master 1.41 EX. Tento program jsem též použil pro nahrání češtiny do testovaného E-330 a do editoru OLYMPUS Master. Vše šlo bez nejmenších problémů. Nový OLYMPUS Master je uživatelsky příjemný editor, v němž fotograf poměrně snadno upraví své snímky jak ručně, tak automaticky. Nenahradí profesionální editory, pro běžné použití však stačí. Vadilo mně pouze pomalé načítání snímků.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    17.04.2006 12:36

    Měl jsem možnost s ním fotit v botanické v Liberci. Možnost živého náhledu při pohledi shora byla perfektní.

  • Daaali
    Daaali
    17.04.2006 20:14

    Zabudol si na 5 novych objektivov od Sigmy na 4/3 system. Ked uz spominas Leicu, treba aj toto.

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    17.04.2006 21:56

    A co tohle?
    http://www.rokkorfiles.com/olympus.htm

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    18.04.2006 08:22

    Nemůžu si pomoct, ale nový Live MOS je podle mě krokem zpátky. Sice údajně šumí ze všech Olympusů nejméně, ale kresba je slabá a ten "kompaktoidní" vzhled... Na mě to působí, jako by to byl čtyřmegapixel zvětšený na 7 MPix, nemá to zdaleka ty detaily odpovídající rozlišení 7 MPix. Proto trochu nechápu tu kvalitu obrazu v kladech přístroje. Vsadil bych se, že 300D se zatracovaným seťákem udělá lepší fotky. A Live viwew má ještě taky co dohánět, ale tady beru, že je to první vlaštovka.

  • Dušan Šmíd
    Dušan Šmíd
    18.04.2006 08:34

    Vidím to jako MK obraz se mi zdá takový rozpadený,nekonzistentní, na hranách, ale i na plochách to není pěkné "uhlazené". Hodnotím ale pouze podle zde vystavených fotek. Jinak pěkný foťák

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    18.04.2006 10:16

    SmiDOS: Na dpreview vypadají fotky podobně, stejně tak dopadl i v testu v Digi Foto...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    18.04.2006 10:32

    mk - pokud si projdeš ten test na Dpreview, tak je celkem patrné, že Olympus použil především nějaký "kompaktoidní" přístup ke generování JPG, tedy více rozmazat, jen ať to nešumí :-( Při práci s RAW soubory to nepůsobilo až zas tak špatně.
    Jinak jsem 330 měl v ruce na stejné akci jako petrkor a musím říct, že ten Live Preview je jemně řečeno problematický. Proti Canonu s úhlovým hledáčkem to mělo pro mě jen nevýhody - šlo o focení makra, kde to Olympus často zmiňuje jako obrovskou výhodu - to bych tedy netvrdil...
    Dovedu si to ale jako klad představit třeba při nějaké street photography od boku nebo naopak s foťákem nad hlavou třeba při nějaké demonstraci.

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    18.04.2006 10:39

    tomashr: RAW jsem neviděl, takže nemohu posoudit...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram