Bryan Peterson: Naučte se exponovat kreativně

Ruku v ruce s tím, jak se zvětšuje počet lidí, kteří se dívají na svět přes hledáček svých aparátů, roste i množství publikací, věnovaných fotografii. Jedním z našich vydavatelství, které se kromě jiného zaměřuje také na širokou fotografickou obec, je Zoner Press. V dnešním tipu na koupi bych vás rád seznámil s knihou Bryana Petersona: Naučte se exponovat kreativně. Další tipy budou následovat.

Pokud vlastníte fotoaparát, ať digitální nebo analogový, určitě jste se dostali alespoň jednou do situace, kdy jste si položili otázky: Jak fotí profesionálové? V čem tkví tajemství perfektních fotografií, které vídám a obdivuji? Jak vyfotit podobné snímky? Nevěřím, pokud tvrdíte, že nikoliv. Jen oblast zájmu každého z fotografů je odlišná. Zatímco někdo se orientuje na portréty nebo na zátiší, jiný hledá dokonalost ve snímcích zvířat nebo makrofotografii. Někdo je spíše fotograf-dokumentarista, jiný našel smysl svého počínání v krajinářské fotografii. Také chápáním jednotlivých témat se však člověk od člověka může lišit.

Nakladatelství Zoner Press vydalo knihu profesionálního fotografa Bryana Petersona, který se zabývá především krajinářskou fotografií. Ovšem, ve své práci se nevyhýbá ani jiným oblastem fotografie, jako je portrét, zátiší nebo snímky zvířat. Pokud se projdete portfoliem Bryana Petersona, ať už v jeho knihách nebo na webu, někteří budou obdivně vzdychat, jiní naopak ohrnovat nos. Upozorňuji, že pokud je pro někoho kýčem „mléčná“ voda, romantická pobřeží s východy či západy slunce nebo barvami hýřící snímky luk a polí, nebude mým tipem nadšen. Přesto si myslím, že i tito fotografové by našli v jeho rozsáhlé sbírce fotografií „tu svoji“.

Kniha Naučte se exponovat kreativně je knihou, která se nedá přímo zařadit do nějaké škatulky. Je jednak jakýmsi průřezem tvorbou, monografií, ve které se můžete těšit z krásných snímků autora, jednak knihou tipu „Jak na to“ nebo „Jak to fotím já“. Velmi nenásilně a především názorně vás autor provádí taji vzniku jeho snímků. V tom je podle mne hlavní deviza této knihy – fotograf začátečník nebo i pokročilý zde najde spoustu cenných informací, týkajících se nastavení expozičních hodnot, pochopení clony, použití filtrů a mnoho dalších. Velmi pokročilý fotograf bude spíše rozmýšlet nad konkrétními údaji o vzniku snímku, a pro někoho snímky budou třeba i počátečním impulsem k plánování zájezdu – vždyť velká část nabídnutých fotografií má místo vzniku v Evropě.

Kniha je rozdělena do šesti tematických částí, a protože je jasné již z názvu, čeho se týká především, všechny části se točí okolo „správné“ expozice.

V první části Definujeme expozici autor knihy obsáhle, ne však nudně, popisuje, co to vlastně expozice je. Nečekejte však poučku či definici samotnou. Bryan Peterson to dělá jinak, definici nakonec vyslovíte sami! Dozvíme se zde, co je expoziční trojúhelník, jinými slovy, ze kterých hodnot se expozice skládá a jak expozičních hodnot využít, aby vznikla tzv. kreativní expozice.

Druhá část knihy je nazvaná prostě Clona. Čtenář rychle pochopí, co je to ta tajemná hloubka ostrosti, jak vzniká ono rozmázlé pozadí, jak lze clonu a hloubku ostrosti použít například v makrofotografii, jak cloněním docílit tzv. světelných efektů v protisvětle a jeho odrazech.

Doba expozice – třetí část knihy je pro ty, kdo chtějí využít rychlost závěrky. Což je další z možností, jak docílit kreativní fotografie. Ať již chcete pohyb zmrazit krátkým časem nebo jej naopak zdůraznit nastavením delší doby expozice, nebo chcete vědět, co je panning, či vytvářet efektní fotografie zoomováním v průběhu expozice, odpověď na otázku: „Jak na to?“, naleznete právě v této kapitole.

V další části Bryan Peterson objasňuje možná nejdůležitější prvek vzniku fotografie, kterým je Světlo. „Bez světla není fotografie, fotografie je malování světlem“, jsou dnes již klasické výroky, které autor knihy dokazuje na každé stránce. Přesto možná trochu kontroverzně autor přirovnává již v úvodu této kapitoly světlo ke šlehačce na dortu a bude se snažit vás o tom přesvědčit. V dalších částech této kapitoly se kniha věnuje typům světla v závislosti na relativní vhodnosti k určitým námětům. Píši relativní, protože krásné snímky mohou vznikat za jakéhokoliv osvětlení, které třeba jiní autoři považují pro ten určitý typ jako nevhodné (např. ostré polední světlo vs. krajina). Je třeba říci, že autor se v knize výhradně věnuje fotografování v exteriéru a z toho důvodu zde nenajdete tipy na osvětlování studiových snímků. Víte, co je osmnáctiprocentní odraz, k čemu slouží šedá karta a kdo jsou nebeští bratři? I na takové otázky zde naleznete odpověď. V závěru této kapitoly se autor věnuje atraktivnímu námětu mnohých fotografů – noční fotografii. Popsána jsou její úskalí, především z hlediska komplikovaného střetu různých typů a zdrojů světla, jak je známe z měst a autor nabízí, jak těmto úskalím úspěšně vzdorovat.

Předposlední kapitola je věnována speciálním fotografickým technikám a používání filtrů. Objasňuje například, že kreativní fotografií může být i záměrná přeexpozice, tzv. high-key, odlišuje dvojitou expozici a stále populárnější sendvič a vysvětluje mnohonásobnou expozici. Možná trochu ke škodě se autor příliš nezaobírá používáním fotografických filtrů. Přitom právě v krajinářské fotografii jsou filtry často neoddělitelnou součástí výbavy fotografa. Z pestré škály filtrů, které jsou dnes na trhu k dostání, popisuje použití tří nejpoužívanějších – polarizačních, neutrálních a přechodových neutrálních.

V závěru knihy se Bryan Peterson zabývá některými rozdíly mezi zaznamenáváním obrazu na film a na čip. Ačkoliv by se o kapitole nazvané Film versus digitál dala napsat velmi obsáhlá kniha, vyzdvihnout a kritizovat klady, resp. nedostatky obou „médií“, autor spíše hledá, jak tyto nedostatky obejít či nahradit v zájmu vzniku vynikajících fotografií. Kniha se zabývá zejména rozdíly ve smyslu ovládání a používání citlivosti, ISO a barevnosti.

Původně jsem zamýšlel napsat recenzi, čím dál tím více však bych tento článek zařadil do přihrádky s články: Tip do vaší knihovny. Přiznám se, že jej tam rád nechám z několika důvodů:

  • kniha je velmi svěže, záživně napsána
  • nikdy jsem neměl rád poučky – zásadně jsem si je nepamatoval a pokud se je naučil, rychle zapomínal – v této knize poučky tak, jak je známe, nenajdete
  • neměl jsem rád ani domácí úkoly – myslím, že ty, které jsou navrhnuty v knize, vás opravdu obohatí a rádi si budete hrát
  • fotografií, o které jde především, je v knize obsaženo opravdu velké množství
  • a osobně je mi velmi blízké téma, které Bryan Peterson fotografuje

Věřím, že v knize naleznete to, co já: spoustu cenných rad, tipů a inspirace pro další focení, že nebudete vaší koupě litovat, pokud se pro ni rozhodnete, a že se k ní budete neustále vracet.

Pro úplnost dodávám, že kniha Bryana Petersona Naučte se exponovat kreativně vyšla u nakladatelství Zoner Press na jaře roku 2005, v anglickém originále o rok dříve.

Pokud Vás tvorba Bryana Petersona zaujala, navštivte jeho stránky a další snímky lze nalézt například na těchto stránkách.

Naučte se exponovat kreativně – nové, přepracované | Bryan Peterson lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Tomáš Valenta Macro-world -OFFLINE
    Tomáš Valenta Macro-world -OFFLINE
    30.06.2006 15:30

    tak sem si jí nakonec koupil a velmi se těším až ji dočtu

  • Dušan 2
    Dušan 2
    07.07.2006 17:01

    aj ja ju mam , je o velmo pekna kniha!!

  • Zedjunior
    Zedjunior
    10.12.2006 13:39

    Mám tuto knihu půjčenou a mohu vřele doporučit.

  • Dalibor Soják DStyle
    Dalibor Soják DStyle
    09.01.2007 14:15

    tak dnes som si kúpil "Naučte se vidět kreativně"
    a určite budem spokojný a chystá, sa kúpiť si aj "Naučte se exponovat kreativně"

  • Josef Omelka
    Josef Omelka
    23.01.2007 23:58

    způsob jakým Bryan F. Peterson píše je naprosto úžasný...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram