Zhodnocení tématu: "Přírodní katastrofy"

Březnové téma "Přírodní katastrofy" seriálu "Okem profesionála" hodnotí profesionální fotograf Milan Šusta v následujícím článku. Přesvědčíte se, že i toto, na první pohled úzké téma, je mnohem širší, než se zdá při prvním fotografickém nápadu.
Seriál Okem profesionála vám nabízí možnost zpracovat fotograficky zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálním fotografem. Každý měsíc je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.
Téma na duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“.
Fotografie na dubnové téma zasílejte do 30. dubna 2008, 24:00 na adresu: fotoinstitut@fotoaparat.cz
(max 500Kb, max 700 pxl delší strana). Více najdete
zde.
Zpracování minulých témat seriálu Okem
profesionála />únor 2008 „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě
baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo
čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba,
ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“
Hodnocení tématu měsíce „Přírodní katastrofy“
Drazí kolegové, fotografové,
zase nám uběhl další měsíc a mám tu čest zhodnotit vaše snímky zaslané na téma „Přírodní katastrofy“. Již při vyhlašování tohoto náročného zadání jsme v redakci FotoAparátu.cz diskutovali o jeho obtížnosti, ale věřili jsme, že si s tím dobře poradíte. Nežijeme naštěstí v zeměpisných šířkách, kde tsunami, sopečné výbuchy a ničivé vichřice ohrožují naši bezpečnost. Jestliže toulavé boty zavedou někoho z nás do míst, kde se katastrofy vyskytují velice často, vyhledáváme spíše krásy přírody a exotiku místních obyvatel než ničivou sílu přírodních živlů.
Přesto i v naších středoevropských podmínkách dochází občas ke katastrofálním záplavám, silné vichřice dokáží zpustošit lesy, požáry ničí naše majetky. Přímo přírodní katastrofou však pro některé z nás mohou být i velice špatné mezilidské vztahy, průšvihy našich dětí, pro někoho je katastrofou vlastní tchýně.
Potěšilo mne, že zadané téma jste pochopili právě tak a vámi zaslané fotografie dokázaly zachytit katastrofy v různých rovinách. Snímky bylo možno rozdělit do dvou základních skupin. Za prvé fotografie zobrazující následky řádění přírodních živlů, za druhé obrázky, které přímo katastrofu nepopisují, ale kdesi v pozadí, v hloubce je otazník, co by, kdyby.
U několika vybraných fotografií se zastavím.

Likvidace lesního požáru. Z požářiště stoupá horká pára a hasiči stále proudy vody likvidují nebezpečnou situaci.To vše je z této dramatické fotografie patrné. Velice zdařilý snímek, který má atmosféru nejen zničené krajiny, ale i úsilí zachránců. Soustředěný proud vody, světlé místo na fotografii, upoutává pozornost na hlavní část děje. Dramatické popředí a tonálně vyvážené pozadí umocňují dojem prostoru.

Fotografie vichřicí zničeného stromu nejen vypovídá o smutné události, ale autor velice správně voleným názvem snímku celou situaci ještě umocnil. Obrázek nazval „Padlý hrdina“. V levé části fotografie je skutečně památník padlých z války a strom se jakoby symbolicky položil přímo k pomníku. Tady fotograf přemýšlel nejen při tvorbě, ale i při popisování fotografie. Říká se, že fotografie nepotřebuje dalších slov, ale tato výjimka pravidlo potvrzuje. I po kompoziční stránce je snímek výborně vyvážen, hlavní figury jsou v exponovaných třetinových oblastech a fotografie působí velice dobře.

U této fotografie vyvráceného stromu mne kromě kompoziční vyrovnanosti, členění prostoru a dobré práce s hloubkou ostrosti zaujala i pečlivost, s jakou autor svoji fotografii dokáže prezentovat. Je to jeden z fotografů, který si své práce váží a chce, aby tak činili i ostatní. Pouze dokonale adjustovaná fotografie by měla vždycky opustit naši fotografickou „dílnu“.

Toto je představitel fotografií ze zmíněné druhé oblasti vámi zaslaných prací. Působivá fotografie, která přímo neukazuje následky a hrůzy katastrof, přesto dokáže vypovídat. Rozsvícený plamínek zápalky u řady jističů jakoby symbolicky napovídá, co by nás čekalo. Nedostatek světla znázorňuje i zpracování, zrnitost a barevný posun snímku. Je to velice zdařilá a emocionálně působivá fotografie.

Na emoce, city působí i tento snímek. Kompozice do dramatické úhlopříčky, jakoby zhuštěný prostor a barevné efekty, odrazy na neutrálním pozadí činí z fotografie jakoby varovný apel na civilizační problémy, které mohou do katastrofy dojít.

Autorka této fotografie se snažila správně ukázat, že přírodní katastrofou je i velká boule na čele malého človíčka. Tady bohužel zůstalo jenom u snahy. Reportážně zachycený moment má své zákonitosti, které mohou zastínit chyby v kompozici. Nejdůležitější zásadou u reportážní fotografie je zachycení nejdůležitějšího okamžiku. Potom by bylo omluvitelné zcela zbytečné zobrazení části postele v levé polovině snímku, obložení stěny, které končí v hlavě dítěte a šikmý roh místnosti. Nejdůležitější okamžik této události však na snímku zcela chybí a fotografie je běžný snímek do domácího alba.
Fotografujte,posílejte,nenechte se odradit,
Milan Šusta
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruSte všetci vedľa, mám iné serióznejšie myslenie v rámci témat. Môj je Padlý hrdina. Však je tam ten môj známy pomník. ;)
Ja som to myslela obrazne, že Čulo to tu istí svojou účasťou a samozrejme kvalitou :)
Hele a jména jsou doplněna :) díky. Aspoň to byla taková hádanka. Mě vám ty jističe k ČuLovi nějak pasovali :)
Lubo, ja mám rád vyváženú bielu, toto by som si nedovolil tak na tepložlto, to mi nerobí dobre ;)
Ja to tu istím akurát účasťou a zevdavosťou na názor skúsených fotografov. Kvalita sa možno raz ukáže po desiatkach rokoch, teraz iba snívame :)
Čulo zase jsi tam něco z tebe bude
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.