PhotoHint 13: Polarizační filtr

Je jen několik málo fotografických filtrů, jejichž efekt nelze nahradit dodatečnou úpravou snímku. Mezi ně patří i filtr polarizační. A proč tomu tak je?

Potůček za použití CPL

Princip polarizačního filtru

Světlo si můžeme představit jako malé kmitající částice, přičemž při svém pohybu vpřed mohou kmitat v jedné rovině, stáčet se do šroubovice, nebo kmitat prakticky jakkoliv. Jestliže kmitá (světlo) jistým neměnícím se způsobem, pak ho lze nazvat polarizované. Pro nás je podstatné světlo polarizované lineárně.

Vezměte za fakt, že světlo, které se šíří kolem nás polarizované není. Světlo odražené polarizované je (s výjimkou odrazu od kovových povrchů). Světlo rozptýlené pod úhlem 90° je polarizované také.

Že je to moc složité? Představte si hromadu rozházených špejlí a odhoďte je tak, aby byly kolmo na směr pohybu. Každá špejle se nějak natočí a letí. Kdyby všechny byly natočené stejně, pak by představovaly lineárně polarizované světlo.
Poznámka: špejle představuje vektor intenzity elektrického pole elektromagnetické vlny, který kmitá kolmo na směr šíření vlnění. To nechme ale jinam… 

A teď těm špejlím dejte do cesty mřížku z trouby. Proletí jen ty, které jsou rovnoběžné s mřížkou. Polarizační filtr funguje jako mřížka z trouby. Projde světlo, které letí rovnoběžně se strukturou filtru. Světlo, které je na ni kolmé, neprojde. Takže vlastně polarizační filtr způsobí jen to, že nepustí část světla (světlo, které kmitá jistým způsobem) a část ano. Díky tomu snižuje světelnost celé optické soustavy. Obvykle o hodnotu mezi 1EV – 2EV. Samozřejmě, že popsaný mechanismus nefunguje nikdy dokonale, takže ani použití polarizačního filtru nedává dokonalé výsledky. To z principu není možné. Princip najdete vysvětlený například na www.youtube.com. Velmi doporučuji prohlédnout.

Možnosti využití?

Všechny následující snímky byly pořízeny fotoaparátem Nikon D7000 obvykle v režimu priority clony s objektivem Nikkor 16–85/3,5–5,6. WB je vždy automatické.
U všech snímků si všimněte expozičních časů a tedy jasného vlivu použití filtru.

…první

Bez CPL Nevhodně natočený CPL Maximální efekt CPL
Maximální efekt 2xCPL (oba shodně!!!) 2xCPL (zkřížené!!!)

Dopadá-li na filtr světlo nepolarizované, pak se filtr chová téměř jako normální ND filtr. Část světla prostě narazí, neprojde a prodlužuje se tak expozice. Prakticky se však zvýrazní barvy, protože k jevu popsaném dále dochází i zde. Stejně tak se najdou plošky, na kterých se zrcadlí okolí a odraz se tedy potlačí.

Případné zkřížení dvou filtrů je prakticky k ničemu. Na krátkých ohniscích dojde k vinětaci. Vzhledem k nedokonalosti je výsledek použití dvou zkřížených filtrů stejný, jako bez nich, jen expozice je opět delší (viz. obr. výše).

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Želvák Bob
    Želvák Bob
    25.01.2011 08:58

    ... taky přispěju - za začátečníky:
    1) marně hledám instrukci jak mám v malým hledáčku vidět správné natočení CPL (mám Pan. FZ-30) prostě jsem zatím nucen dát to na stativ a udělat třeba 8 fotek s natočením po 1/8 otáčky. Ale u akční foto jsem prostě v háji ...
    2) při cenách solidních CPL nevím - kolik lidí má 2 filtry stejného průměru, aby mohli toto zkoušet ...

    3) úplně z jiného soudku
    Stále se zcela marně těším na test Pentaxu K5. Bude?

  • Marek Vojtíšek
    Marek Vojtíšek
    25.01.2011 11:23

    Doplnění ohledně lineárního PL a zrcadlovky nejen pro Tomáše Hrubého

    Testováno na Canonu 30D, zdroj polarizovaného světla LCD monitor, postupně jsem otáčel foťákem a zkoušel funkci AE a AF.

    Primární zrcadlo není na polarizaci citlivé, jas hledáčku konstantní. Měření expozice taktéž konstantní ve všech polohách.

    V náklonu cca 30° po směru hod. ručiček problémy s ostřením, pravý ostřící bod se nechytal, střední bod zaostřil tak ve 3 ze 4 pokusů.

    Shrnutí: Jediné, co je citlivé na polarizaci dopadajícího světla, jsou AF senzory, lineární více než křížové. Takže při určitém směru nastavení LPL bude špatně fungovat ostření (nebude se chytat), ale pouze v rozsahu několika málo stupňů. Problém řeší změna natočení filtru nebo ruční ostření.

    P.S. pro Jifiho: obráceně otočený CPL způsobuje dost brutální barevné posuny do hněda a do modra, podle natočení.

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    25.01.2011 14:49

    Kolas:
    Jo, s tím barevným posunem máš pravdu. Zkoušel jsem držet dva polarizáky proti sobě (jak tu zaznělo v diskuzi) a byla to nějaká fialovo-hnědá tma. A když jsem se přes to podíval na zapnutý LCD monitor, tak na něm nebyl vidět vůbec žádný obraz. Ale už jsem psal, že bych toto chápal jen jako opravdu nouzové a vyjímečné řešení. Nikdy dřív mě ani nenapadlo takové vylomeniny zkoušet :-)

  • karaci76
    karaci76
    16.11.2015 03:08

    EXCELENTNI!!! Teda nejsem sice synem vesnickeho prostacka a kydacky hnoje z mistniho JZD bez dokoncene zakladky, ale tento clanek je nad moje sily. Myslel jsem si jako zacinajici fotograf, ze se o CPL neco dozvim, ale jedine co jsem pochopil je, ze to "nejak" eliminuje svetlo. Zkrizeny nezkrizeny vinetace linearni cirkularni - k cemu to vsechno do haje je? Nekdy je svetlo polarizovane a nekdy zas ne, ani nevim kdy to je dobre a kdy ne.
    A za dalsi by me zajimalo co znamena tento kus clanku. Rozumi tomu tady vubec nekdo? : "Uvedu jen, že rozptylem světla se světlo směrem k pozorovateli také polarizuje za předpokladu, že jde o světlo rozptýlené pod úhlem 90° (úhel mezi směrem slunečních paprsků a spojnicí místa rozptylu a směru focení). Takže takto polarizované sluneční světlo neprojde skrz filtr, ale to, „co je vzadu a šlo to přímo“."
    Takze se jeste jednou autora ptam - CTKJ?

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    16.11.2015 12:19

    Děkuji za "slušně" položenou otázku. Netvrdím, že se umím vyjádřit dokonale a pro každého. Pak je třeba hledat jiné zdroje. Namátkou univerzitní (a tedy asi nenapadnutelné):
    http://is.muni.cz/th/101063/lf_b/text.pdf
    https://is.muni.cz/th/176766/lf_b/bakalarska_prace.pdf
    Případně zkuste hledat jinde.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (37)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram