Zpracování tématu: "Zub času"

Vážení kolegové, fotografové. Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen. Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak i kvalita.
Vážení kolegové, fotografové.
Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik
fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality
zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen.
Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak
i kvalita.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za fotografii Čas nezastavíš získal Tomáš Peterka. Fotografie do tématu na duben 2011 „Dialog“ můžete posílat do konce měsíce.

Podle přístupu autorů k určenému tématu jsem se vaše práce rozhodl rozdělit do několika skupin. V každé jsou samozřejmě fotografie na různé úrovni jak po stránce obsahové tak i kompoziční. Rozdílná je i kvalita technická.
První skupinou jsou fotografie informačního charakteru, na kterých autoři bez snahy o působení na pocity diváka v podstatě dokumentovali skutečnost, v našem případě ukazovali nějaké staré předměty v určitém prostředí.
![]() |
![]() |
![]() |
Tyto tři fotografie, byť vytvořeny různými autory, jsou stejnou informací, více či méně zdařilou, o tom, jak vypadá nějaký odložený a zapomenutý předmět. Jsou to informativní fotografie bez jakýchkoliv emocionálních prvků.
Další skupinou fotografií jsou opět informativní snímky, ovšem již s nějakým nápadem, s nějakou částečnou autorskou invencí.
![]() |
Ne příliš zdařilý snímek, na kterém je na můj vkus až příliš velké množství jednotlivých stavebních prvků. Divák nemá zcela jasno na co se vlastně soustředí, jestli na mříž, zámek nebo sochu. Nejvíce pozornosti upoutává červená barva zámku, i když podle mého názoru není zrovna tím nejpodstatnějším. Středová kompozice a umístění hlavních figur také není zrovna nejšťastnější.
![]() |
Na první pohled obyčejná fotografie, která ovšem na diváka působí jednak silným barevným kontrastem, a potom vyváženým rozmístěním v celé ploše. Na rozdíl od předešlých informativních snímků tady autor využívá schopnosti barevných tónů evokovat dojem prostoru.
![]() |
Velice úsporná barevná kompozice, monochromatické řešení. Dobře vybraný objekt je na snímku umocněn barevným laděním a především vhodným umístěním kontrastních prvků okna a lucerny do plochy. Bohužel fotografii trochu vadí, že lampa v levém horním rohu je dost necitlivě ořezána.
Třetí skupinu fotografií tvoří snímky zaměřené na detail. Právě velký detail patří k výrazovým možnostem fotografa a umožní vytvořit emocionálně silné záběry.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nejen makrofotografie, ale i detailní záběr transformuje realitu do výtvarné podoby. Objevíme strukturu předmětů, změní se nám měřítko, barvy se stanou jedním z hlavních výtvarných prvků. Detail snad nejlépe dokumentuje, jak zub času pracoval a pracuje. Všechny tyto čtyři ukázky považuji za znamenité fotografie nejen po stránce obsahové, ale i kompoziční, a v neposlední řadě i dobře technicky zvládnuté. Byť každá z nich si všímá jiného materiálu, jiného předmětu, všechny vypovídají o jednom, o určité devastaci, změně způsobené časem.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórurul,
muze to byt daleko prostsi..
----------------------------
tleskani na fa ma zvuk tleskani placacky na mouchy.
a leckdo muze mit chut zjistit,
jak to vypada i ve svete, kde se chodi na zachod
a kupuji se cerstve housky.
-----------------------------
a ver mi,
povazovat dlouha leta sva dila zhrzene za zneuznane genialnosti,
je jev dosti obvykly...
(obvykle prumerne duse svadi slava Franze Kafky po jeho smrti :)
(napriklad ta ocenena fotografie je tou sepii uplne zabita, nehlede na fakt, ze je to takova typicka fackovska (fáčkovská) "vychytavka" typu: hele, kamco, pojd dnes v sobotu fotit, moje manzelka neni doma. Ja bych do toho sel tak nejak umelecky, vis?)
Proč jsem poslal na posouzení starší fotku?
1. není to zakázané
2. Tato rubrika se jmenuje fotorádce a podle názvu a jména posuzujícího - Milan Šusta, jsem předpokládal, že bude fotka skritizována člověkem, který focení rozumí, narozdíl od některých "kritiků" na FA. S podobným tématem chci pokračovat a potřebuju zjistit, jestli cesta, kterou se chci vydat se musí ještě nějak směrovat a hlavně jak. Na rozdíl od většiny kritik nejen na FA p. Šusta napsal o všech publikovaných fotkách, co je na fotce dobře, nebo špatně a proč to tak je! Tato kritika je přínosná nejen pro mě a čtu jí, i když se netýká mě. Např. kritika rabura je toho důkazem. "napriklad ta ocenena fotografie je tou sepii uplne zabita" mi nic nedá, jen jsem se dověděl, že se kritikovi nelíbí sepie, ale proč a co je na té sepii v daným případě špatný se nedovím.
:-)
ja jsem se take nedozvedel, jak ji zjemni :-DDD
boze, boze! :-DDD
Názor jwednoho člověka je pro tebe rozhodující?
Ty sám nemáš žádný nadhled nad fotkou s odstupem času?
Nedokážeš si vybrat z iks komentářů to podstatné, byť napsané třeba mezi řádky?
Jaký máš pocit, když fotku doděláš?
Jsi tak nejistý, že musíš mít slovo odborníka, abys věděl, jestli chceš v nasazeném směru pokračovat nebo ne?
Fotíš proč?
(To jsou otázky, co mi letí hlavou, protože tvoje odpověď by mi seděla na profesní a kariérní dilema, ale ne na koníčka, jehož podstatou má být tvořivost, hravost, a tedy i vlastní, individuální hledání... Ale s přihlédnutím k tomu, že i koníčky vidí každý jinak a dělá jinak a žije jinak...)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.