Zpracování tématu: "Supermarket"

Jestliže v minulém hodnocení psal kolega Kamil Varga, že vám jím vypsané téma moc nesedlo, nyní mohu s klidným svědomím napsat, že téma „Supermarket“ vám nesedlo vůbec. Snad největším problémem stále zůstává to, že někteří jedinci se snaží za každou cenu prezentovat své snímky, i když s vypsaným tématem vůbec nesouvisí.
Milí přátelé, fotografové.
Jestliže v minulém hodnocení psal kolega Kamil Varga, že vám jím vypsané
téma moc nesedlo, nyní mohu s klidným svědomím napsat, že téma
„Supermarket“ vám nesedlo vůbec. Nejen že příspěvků bylo tentokrát
málo, ale i jejich úroveň značně zaostala za příspěvky na jiná
témata. Po prvním prohlédnutí mne napadala slova jako tragedie či fraška.
Snad největším problémem stále zůstává to, že někteří jedinci se
snaží za každou cenu prezentovat své snímky, i když s vypsaným tématem
vůbec nesouvisí.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za fotografii Když hvězdy nepřejou získala Karen Vimmerová. Fotografie do tématu na červen 2011 „Kráska a zvíře“ můžete posílat do konce měsíce.

Začnu ukázkami právě těchto problematických.
![]() |
![]() |
Fotografie s názvem „Doplnit zásoby“ je podprůměrný cestovatelský snímek, jehož vypovídací hodnota je téměř nulová. Dva vojáci na korbě náklaďáku, o jejich činnosti fotografie nic neříká, a uprostřed zatoulaný pes. Snad v pozadí by divák mohl rozšifrovat něco jako nákupní středisko, ale pouze při velkém smyslu pro fantazii. Zkrátka fotka o ničem.
Druhý snímek „Peru“ nám předvádí 6× záda školaček v uniformách pravděpodobně ve školní jídelně. Velikou část snímku vyplňuje obraz pokrmu. Nic víc a nic míň. Snad jen zbytky a neuklizený – špatný ořez – stůl v popředí. Fotografie je přece sdělení, autor by měl s divákem komunikovat pomocí vizuálních prvků. Zde opravdu komunikace vázne.
V další skupině jsou snímky, které sice vznikly v prostředí supermarketu, ale o tom, co se v tomto prostředí a jeho nejbližším okolí odehrává, toho také příliš nevypovídají.
![]() |
![]() |
Dvě fotografie od, dalo by se říci, ostřílených a většinou úspěšných autorů. Na té první je krásně vyfotografovaná atmosféra před bouřkou. Nádherné mraky nad parkovištěm. To, že jde o parkoviště supermarketu, dávají tušit nepatrné postavy, které snad tlačí nákupní vozík. Dominantní postava z plakátu v pravé části snímku bohužel s celkovou koncepcí vůbec nijak nesouvisí. Druhý snímek „Interspar“ představuje zavřený vchod do prodejny, prázdnou plochu, kde pouze nápis firmy umožní identifikaci. Opět o nějakém sdělení, o výpovědi a smyslu, nemůže být ani řeč.
Další skupina fotografií již o něčem vypovídá, je zde již čitelná určitá snaha o komunikaci. Začnu dvěma černobílými snímky.
![]() |
![]() |
Přestože černobílé fotografie většinou působí velice zajímavě a výtvarně, mám dojem, že v případě té první odbarvení snímku spíše uškodilo. Jednotlivé prvky se tonálně téměř sjednotily a fotografie působí dost nepřehledně. To je také způsobeno tím, že na snímku je mnoho výrazových prvků. Celek působí zmateně, jsou to vlastně jakoby dvě fotografie v jedné. Jedna výrazná figura na pravé straně má svůj vlastní význam, je klidná a dominantní, naproti tomu v levé části snímku je pohyb, drama, život. Hlavní protagonista je bohužel přímo uprostřed, snad by snímku pomohl větší ořez v pravé části, umístění světlé postavy do zlatého řezu a odstranění „zmatku“ v pravé části.
Na druhém snímku si autor všímá toho, co je v supermarketech běžné, mimoprodejní činnosti, zábavy. Akční fotografie, které ovšem přesná centrální kompozice spíše uškodila. Jestliže by figura měla více místa před sebou, ve směru pohybu, byl by snímek ještě více dynamický. Podle mého názoru jsou barevné akcenty na kuželech samoúčelnou hračkou.
Ještě dvě fotografie, u kterých je patrné, že vznikly v nákupním středisku.
![]() |
![]() |
Přiznávám, že snímek „Správný směr“ jsem jaksi nepochopil. Vůbec nevím, co tím autor chtěl říci. Tak alespoň o kompozici. Na první pohled je patrné, že se pravá zeď kácí, horní čtvrtina fotografie je zcela prázdná, o ničem neinformuje, výrazná červená držadla vozíků upoutají pozornost, a tím vyjádří hloubku prostoru. Druhá fotografie je spíše autoportrét v odrazu vánoční ozdoby.
Nakonec jsem si nechal tři snímky, které vlastně přesně dokumentují přístup jednotlivých fotografů k zadanému tématu.
![]() |
![]() |
Veselá nabídka je opravdu k popukání. Opět snímek z dovolené, snad by se mohl hodit do alba jako paměťový záznam. S Fotografií, a všimněte si prosím toho velkého F, nemá opravdu nic společného. Centrální kompozice, pohledy přímo do objektivu, strojené úsměvy… no dost.
Druhá fotografie již není pouhý záznam, jde o informaci, jak s dětmi a nákupy. Píši, že jde o informaci, neboť žádné velké emoce ve mně tento snímek nezanechal.
![]() |
To tato třetí, to je něco jiného. Nápad a vtip. Možná také důvod, proč je dobré nosit fotopřístroj stále u sebe. I když neukazuje regály plné zboží, fronty nakupujících, či dovádění dětí na chodbách supermarketů, je to fotka, která cosi vyjadřuje. Absurditu, nesmyslnost a vlastně vše, s čím se dnes a denně potýkáme. Snad pro ten nápad tuto fotografii, i když jsem tentokrát nechtěl vybrat vůbec žádnou, navrhuji na ocenění.
Milan Šusta
Téma na červen 2011
Fotografie do tématu na červen 2011 „Kráska a
zvíře“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem
profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému
fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit
profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na
vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad,
kreativita a originální pojetí.
Fotografie na téma „Kráska a zvíře“ můžete posílat do 30. června
2011, 24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruRadku, ale já ti přece věřím, že se nedá, jen mě jednou asi nějak přehlídli.
Nicméně - na požadavek smazání karty nemají právo. Tím méně na jakoukoli snahu mi ho vzít. Můžou mě jenom vykázat z prostor a zakázat mi tam vstup.
ja nevim, na co maji pravo.. jen chapu, ze kdyz je to jejich, ze maji nad mnou navrch.. a kdybych mel pocit, ze maji i pravdu, nebranil bych se jich to smazat... a kdybych mel pocit, ze tu fotku chci, tak bych jim ji nedal, i kdyby mne kousali do rukou :-)
mimochodem, sam jsem mockrat v marketech fotil.
ono je to totiz tak, ze se nesmi, ale malokdy je to vyhraneny, aby kousali.. spis je to od nich ochrana preventivni.. takze treba kdyz budete fotit jejich vyzdobu, nevsimnou si vas.
ale kdyz tam budete chodit se zrcadlem a ostentativne fotit kamerovy system, dostanete do drzky.
a vse mezi, je .. ehm ... mezi.
ja nevim, na co maji pravo.. jen chapu, ze kdyz je to jejich, ze maji nad mnou navrch.. a kdybych mel pocit, ze maji i pravdu, nebranil bych se jich to smazat... a kdybych mel pocit, ze tu fotku chci, tak bych jim ji nedal, i kdyby mne kousali do rukou :-)
mimochodem, sam jsem mockrat v marketech fotil.
ono je to totiz tak, ze se nesmi, ale malokdy je to vyhraneny, aby kousali.. spis je to od nich ochrana preventivni.. takze treba kdyz budete fotit jejich vyzdobu, nevsimnou si vas.
ale kdyz tam budete chodit se zrcadlem a ostentativne fotit kamerovy system, dostanete do drzky.
a vse mezi, je .. ehm ... mezi.
Me pobavilo u fotky z destnikem "Dominantní postava z plakátu v pravé části snímku bohužel s celkovou koncepcí vůbec nijak nesouvisí."
dyt o to tam jde, ze se diva na tu bourkovou oblohu...
JM: Mysleno ze spis tak, fotka nesouvisi s tematem obchodnich center i kdyz uplne mimo to neni, ja tam OC vidim.
Mimochodem v OC jsem nikdy nefotil, nyni me to trochu nalakalo, mam moznost jako subdodavatel volny pohyb po jednom z nejvetsich OC v CZ, prave se dostavuje, akorat to je vlastne faze bez lidi ale i tak...
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.