PhotoHint 19: Sekvenční fotografie
Sekvenční fotografie, lidově přezdívaná jako „sekačka“, je fotografickou technikou, zachycující v jednom snímku různé fáze pohybu fotografovaného objektu. Nejčastěji se používá u extrémních sportů – freestyle motokrosu, skateboardingu, snowboardingu, skoků do vody a podobně.
Sekvenční fotografie, lidově přezdívaná jako „sekačka“, je fotografickou technikou, zachycující v jednom snímku různé fáze pohybu fotografovaného objektu. Nejčastěji se používá u extrémních sportů – freestyle motokrosu, skateboardingu, snowboardingu, skoků do vody a podobně.
Na samotném začátku je vhodné podotknout, že výsledek vzniká až složením více snímků do jednoho v počítači. Existují techniky, jak zachytit rozfázovaný pohyb i na jednom snímku, ale těmi se dnes nebudeme zabývat.
Pořizování sekvenční fotografie má některá svá specifika, a pokud dodržíte, bude její tvorba jednodušší a méně pracná, a výsledek bude vypadat lépe.
Volba scény
Snímek by měl zachycovat v nejlepším případě celou fázi pohybu sportovce, čili nejčastěji od odrazu až po dopad. Tomu je potřeba přizpůsobit volbu stanoviště i ohniskové vzdálenosti. Většinou se tedy používá ultraširoký objektiv nebo rybí oko, ale lze vyzkoušet i teleobjektiv a fotografování z dálky. Jelikož se u výše zmíněných sportů skáče stále na stejném místě, ze stejného můstku, lze na několika skocích kompozici nanečisto vychytat. Pro větší atraktivitu zkuste zakomponovat do záběru i prostředí, diváky, slunce a podobně.
Pokud si chceme usnadnit pozdější skládání, doporučuji použít stativ – zejména u rybího oka je stativ vhodný, neboť i malý pohyb fotoaparátem způsobí velké rozdíly ve výsledném snímku.
Nastavení fotoaparátu
U extrémně širokoúhlých objektivů s velkou hloubkou ostrosti není přesnost zaostření kritická, proto stačí zaostřit buď podle stupnice na objektivu, nebo opět využít jeden ze skoků a zaostřit autofokusem. Poté přepneme přepínač na manuální ostření. To samé platí o expozici – nechceme, aby ji fotoaparát během sekvence dle svého vlastního uvážení změnil, a proto ji nastavíme manuálně napevno a pokud možno s co nejkratší časem pro prevenci rozmáznutí pohybem.
Protože chceme zachytit rozfázovaný pohyb, budeme potřebovat sekvenční snímání. Jednotlivé fáze pohybu sportovce by se neměly navzájem překrývat – jednak to nevypadá příliš dobře, a také to značně komplikuje skládání. Tomu je třeba, pokud to fotoaparát dovoluje, přizpůsobit rychlost sekvenčního snímání fotoaparátu – lepší modely umožňují nastavit libovolný počet snímků za sekundu, jiné mají třeba jen dvě různé volby (rychlé a pomalé). Pokud je rychlost snímání vašeho fotoaparátu stále příliš velká, lze ji „zpomalit“ třeba tak, že z výsledné sekvence vybereme jen každý druhý snímek a podobně. Stejně jako u kompozice a ostření si můžeme výsledek nanečisto vyzkoušet na jednom ze skoků.
Vlastní fotografování
Na snímku vypadá lépe „krkolomnější“ trik než ten obyčejný – typicky různá salta a podobně. Rozfázované snímky pak představují hezkou studii složitého pohybu.
Složení v počítači
Pro ukázku postupu, jak složit více snímků do jednoho, jsem vybral dva nejčastěji používané programy: Zoner Photo Studio 13 a Adobe Photoshop CS3.
Zoner Photo Studio 13
Od verze 13 disponuje tento program funkcí Skládání multiexpozic s několika podmožnostmi, z nichž jedna výborně poslouží našemu účelu. Najdete ji v menu Vytvořit → Skládání Multiexpozic → Odstranit pohybující se objekty. Vstoupíme tedy do složky, ve které máme přichystanou sekvenci fotografií, a zvolíme tuto volbu. Otevře se nám dialogové okno, kde si můžeme vybrat, které fotografie chceme použít pro složení do jedné.
Klikneme na tlačítko Další. V následujícím kroku můžeme nechat Photo Studio zarovnat naše snímky přesně na sebe. V případě, že jsme fotografovali ze stativu, je možné zarovnávání přeskočit. Opět pokračujeme tlačítkem Další.
Následující krok zabere nejvíce času – rychlost výpočtu bude záležet na množství zpracovávaných fotografií, jejich velikosti a výkonnosti vašeho hardwaru. Po dokončení se nelekněte, že váš sportovec zmizel. Funkce odstranění pohybujících se objektů je původně určena pro opačný případ, kdy se chceme pohyblivých věcí naopak zbavit. Stačí ale zaškrtnout políčko Zduplikovat objekty a dostaneme požadovaný výsledek.
Tlačítkem Další spustíme generování výsledné fotografie v plné kvalitě a po ukončení ji uložíme.
Automatické generování „sekačky“ ve Photo Studiu funguje nejlépe v případě, že se jednotlivé fáze pohybu nepřekrývají. V opačném případě dochází k nepěkným překryvům.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruPěkný článek. Kolik je minimální fps na tento druh focení? Koukám, že ten motorkář je kolem 10.
Záleží na rychlosti pohybu
Ještě doplním, možná se bude někomu hodit. Pokud fotíte sekačky z ruky, tak podvědomě sledujete pohyb jezdce, tudíž na první fotce máte většinou skokánek a na poslední dopad, ale na prostředních ani jedno.
Dá se to obejít docela jednoduše, dáte nejprve lepit panorama z fotek "Soubor -> Automaticky -> Sloučení fotografií" a necháte zaškrtnuté "Pokusit se automaticky zarovnat zdrojové obrazy". Výsledek uložíte a pak dáte ještě jednou to samé ale bez zaškrtnutí, jako je v návodu...
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.