PhotoHint 19: Sekvenční fotografie

Sekvenční fotografie, lidově přezdívaná jako „sekačka“, je fotografickou technikou, zachycující v jednom snímku různé fáze pohybu fotografovaného objektu. Nejčastěji se používá u extrémních sportů – freestyle motokrosu, skateboardingu, snowboardingu, skoků do vody a podobně.

Sekvenční fotografie, lidově přezdívaná jako „sekačka“, je fotografickou technikou, zachycující v jednom snímku různé fáze pohybu fotografovaného objektu. Nejčastěji se používá u extrémních sportů – freestyle motokrosu, skateboardingu, snowboardingu, skoků do vody a podobně.

Na samotném začátku je vhodné podotknout, že výsledek vzniká až složením více snímků do jednoho v počítači. Existují techniky, jak zachytit rozfázovaný pohyb i na jednom snímku, ale těmi se dnes nebudeme zabývat.

Pořizování sekvenční fotografie má některá svá specifika, a pokud dodržíte, bude její tvorba jednodušší a méně pracná, a výsledek bude vypadat lépe.

Volba scény

Snímek by měl zachycovat v nejlepším případě celou fázi pohybu sportovce, čili nejčastěji od odrazu až po dopad. Tomu je potřeba přizpůsobit volbu stanoviště i ohniskové vzdálenosti. Většinou se tedy používá ultraširoký objektiv nebo rybí oko, ale lze vyzkoušet i teleobjektiv a fotografování z dálky. Jelikož se u výše zmíněných sportů skáče stále na stejném místě, ze stejného můstku, lze na několika skocích kompozici nanečisto vychytat. Pro větší atraktivitu zkuste zakomponovat do záběru i prostředí, diváky, slunce a podobně.

Diváci v záběru

Pokud si chceme usnadnit pozdější skládání, doporučuji použít stativ – zejména u rybího oka je stativ vhodný, neboť i malý pohyb fotoaparátem způsobí velké rozdíly ve výsledném snímku.

Nastavení fotoaparátu

U extrémně širokoúhlých objektivů s velkou hloubkou ostrosti není přesnost zaostření kritická, proto stačí zaostřit buď podle stupnice na objektivu, nebo opět využít jeden ze skoků a zaostřit autofokusem. Poté přepneme přepínač na manuální ostření. To samé platí o expozici – nechceme, aby ji fotoaparát během sekvence dle svého vlastního uvážení změnil, a proto ji nastavíme manuálně napevno a pokud možno s co nejkratší časem pro prevenci rozmáznutí pohybem.

Protože chceme zachytit rozfázovaný pohyb, budeme potřebovat sekvenční snímání. Jednotlivé fáze pohybu sportovce by se neměly navzájem překrývat – jednak to nevypadá příliš dobře, a také to značně komplikuje skládání. Tomu je třeba, pokud to fotoaparát dovoluje, přizpůsobit rychlost sekvenčního snímání fotoaparátu – lepší modely umožňují nastavit libovolný počet snímků za sekundu, jiné mají třeba jen dvě různé volby (rychlé a pomalé). Pokud je rychlost snímání vašeho fotoaparátu stále příliš velká, lze ji „zpomalit“ třeba tak, že z výsledné sekvence vybereme jen každý druhý snímek a podobně. Stejně jako u kompozice a ostření si můžeme výsledek nanečisto vyzkoušet na jednom ze skoků.

Vlastní fotografování

Na snímku vypadá lépe „krkolomnější“ trik než ten obyčejný – typicky různá salta a podobně. Rozfázované snímky pak představují hezkou studii složitého pohybu.

Freestyle motokros

Složení v počítači

Pro ukázku postupu, jak složit více snímků do jednoho, jsem vybral dva nejčastěji používané programy: Zoner Photo Studio 13 a Adobe Photoshop CS3.

Zoner Photo Studio 13

Od verze 13 disponuje tento program funkcí Skládání multiexpozic s několika podmožnostmi, z nichž jedna výborně poslouží našemu účelu. Najdete ji v menu Vytvořit → Skládání Multiexpozic → Odstranit pohybující se objekty. Vstoupíme tedy do složky, ve které máme přichystanou sekvenci fotografií, a zvolíme tuto volbu. Otevře se nám dialogové okno, kde si můžeme vybrat, které fotografie chceme použít pro složení do jedné.

Dialogové okno s výběrem fotografií

Klikneme na tlačítko Další. V následujícím kroku můžeme nechat Photo Studio zarovnat naše snímky přesně na sebe. V případě, že jsme fotografovali ze stativu, je možné zarovnávání přeskočit. Opět pokračujeme tlačítkem Další.

Zaškrtnutím políčka snímky zarovnat

Následující krok zabere nejvíce času – rychlost výpočtu bude záležet na množství zpracovávaných fotografií, jejich velikosti a výkonnosti vašeho hardwaru. Po dokončení se nelekněte, že váš sportovec zmizel. Funkce odstranění pohybujících se objektů je původně určena pro opačný případ, kdy se chceme pohyblivých věcí naopak zbavit. Stačí ale zaškrtnout políčko Zduplikovat objekty a dostaneme požadovaný výsledek.

Takto bude vypadat výsledek

Tlačítkem Další spustíme generování výsledné fotografie v plné kvalitě a po ukončení ji uložíme.

Automatické generování „sekačky“ ve Photo Studiu funguje nejlépe v případě, že se jednotlivé fáze pohybu nepřekrývají. V opačném případě dochází k nepěkným překryvům.

Dvě překrývající se fáze

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    22.07.2011 11:42

    Pěkný článek. Kolik je minimální fps na tento druh focení? Koukám, že ten motorkář je kolem 10.

  • m k 7
    m k 7
    24.07.2011 09:36

    Záleží na rychlosti pohybu

  • Tom Novacek
    Tom Novacek
    01.04.2012 11:35

    Ještě doplním, možná se bude někomu hodit. Pokud fotíte sekačky z ruky, tak podvědomě sledujete pohyb jezdce, tudíž na první fotce máte většinou skokánek a na poslední dopad, ale na prostředních ani jedno.
    Dá se to obejít docela jednoduše, dáte nejprve lepit panorama z fotek "Soubor -> Automaticky -> Sloučení fotografií" a necháte zaškrtnuté "Pokusit se automaticky zarovnat zdrojové obrazy". Výsledek uložíte a pak dáte ještě jednou to samé ale bez zaškrtnutí, jako je v návodu...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram