Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, OM System, Panasonic, Leica, Pentax: co se nám líbí a nelíbí

Výrobci fotoaparátů Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, OM Systém, Panasonic, Leica, Pentax mají své jedinečné technologie, ale i věci, které fotografy štvou. S fotoaparáty jsem fotografoval jako uživatel nebo při testech či na kurzech Fotoinstitutu. Tohle je můj soukromý názor. Určitě mě zajímá, co si myslí ostatní.

Canon

Canon má vynikající autofokus (Canon R6II). To je spojeno i s konstrukcí sensoru (Dual pixel), kde je obrovské množství ostřících sensorů. Zlepšil se dynamický rozsah sensorů, i když tady vládnou sensory Sony. Hlavní handicap vidím v uzavření bajonetu RF pro ostatní výrobce výborných objektivů jako jsou Sigma, Tamron nebo Samyang. Canon u nás hodně prodává i levnější zrcadlovky. Na kurzech je často vidím.

Canon R6 Mark II, bezzrcadlovka se špičkovým autofokusem, test a video zde

Nikon

Modely Nikon Z9 a Nikon Z8 se „stacked“ sensory postavili Nikon do čela pelotonu v nejvyšší třídě bezzrcadlovek. V profi segmentu mají i výborný poměr cena/výkon. Jenže co dnes nového nabízí Nikon pro začínající a středně pokročilé fotografy, kteří jsou největší částí trhu? Nikon Z50 je dobrý, ale už trochu za zenitem. Co třeba 3D tracking posunout do levnějších modelů.

Nikon Z8, převratný fotoaparát v profitřídě, test zde

Sony

Mocná firma s výčtem špičkových technologií, největší výrobce sensorů. Stále nabízí i starší modely svých bezzrcadlovek, aby nabídla levnější alternativy pro třeba pro začínající. Na našich kurzech vidím Sony z bezzrcadlovek nejčastěji. Přestože není problém udělat upgrade firmwaru a u starších modelů potěšit uživatele, že na ně firma stále myslí, Sony to moc často nedělá. Ani u vlajkové lodi Sony A1 jsem dlouho žádný významný upgrade firmware nezaznamenal. Hardware je na to určitě připravený. Sympatická je snaha o co nejmenší hmotnost a rozměry. Intuitivní fotografové nenávidí menu, technokrati ho milují.

Sony A7R V, univerzál s nejvyšším rozlišením, test a video zde

Fujifilm

Fujifilm byl králem v době filmu. Protože jsem na Fujichromy nafotil hodně svitků, miluji jejich filmové režimy. Retro-trend ovládání vnesl nejenom do svých středoformátových bezzrcadlovek, ale i do svých APS modelů. S GFX modelem jsem se už po dni fotografováním cítil jako s Pentaxem 645. To je dnes jediný prakticky používaný digitální středoformát vhodný pro krajináře nebo portrétní fotografy. Fujifilm má méně příslušenství a elektronika je obecně pomalejší ve srovnání se špičkou. A Menu u APS přístrojů? Ach jo..

Fujifilm GFX 100s a Fujifilm GFX 50s (test zde), výborný krajinář 

Leica

Leica jsou velmi drahé a vyrobí se jich jen pár kusů. Ale tohle je, co přesně Leica potřebuje. Je to niche a v celosvětovém měřítku tu prostor je. Strategie Rolls Royce. Jenže je třeba nabídnout i jedinečný zážitek těm co na to mají. Když jsem si hrál s fotoaparátem Leica Q2 s pevným objektivem 28mm, lezly z něj krásné fotografie a mechanika ovládání byla opravdu jedinečná. Jenže Leica takhle zajímavý celý systém s výměnnými objektivy, něco jako byla Leica M6 v době filmu. V digitální éře se musí ve všem maximálně odlišit od Panasonic, se kterým je dnes stále více propojena. Jak najít jedinečný zážitek z fotografování v dokonalé digitální době?

Leica Q3 má šmrnc

Panasonic

Panasonic se rozhodl ovládnout video a to se mu velmi daří. Tato mocná firma vyrábí i svě vlastní sensory, zásadně vylepšili autofokus i detekci objektů. Jen Panasonic jakoby „čistí“ fotografové příliš nezajímají. V začátcích digitální éry s Lumixy to takhle určitě nebylo. Pro bajonet L se stále vyhlašují nějaké aliance, ale pořád se nezdá, že to výrobci myslí vážně. Tohle platí zejména o spolupráci mezi Panasonic a OM-System, kteří si logicky konkurují.

Panasonic DC-SH1, až moc preferuje video, test zde

Pentax

Pentax je Bohemians Praha se svými věrnými fanoušky po celém světě. S novou generací jich ale určitě ubývá. Protože jsem léta fotografoval středoformátovým Pentaxem 645, patřím také do této skupiny. Pentax vyhlásil, že se soustředí na výrobu zrcadlovek. Za sebou má silný Ricoh. Digitální Pentax 645D jsem dostal do ruky ve výstavní síni Ricoh v centru Tokia. V Čechách mi ho zástupce firmy ani nepůjčil do ruky, že bych Pentax 645D mohl škrábnout… Pentax je silná značka a v japonském fotografickém průmyslu má jako velký výrobce komponentů velmi blízké vazby na výrobce fototechniky a objektivů (mapř. Sigma). Pentax umí vyrábět robustní zrcadlovky, které mají minimální spotřebu a také poruchovost. Existuje mnoho designů na vynikající objektivy pro zrcadlovky, které dnes budou za minimální cenu. Myslím, že i tady se může najít zajímavý prostor. Asi nikdo netuší, jak to v Pentaxu dopadne se středním formátem.. Test Pentax K-1 zde

Legenda v době filmové, Pentax K-1000

OM System

Není dlouho na trhu a vlastník je investiční fond. Určitě se povedl model OM-1, což byla zároveň i otázka života a smrti nové značky. Stabilizace obrazu je výborná z dob Olympusu, zlepšil se autofocus , sekvenční snímání a menu. Olympus byl vždy inovativní v různých aplikacích , kde přímo ve fotoaparátu spolupracuje s hardwarem – Live Composite nebo Focus stacking. Otázkou však je, jak bude OM System chtít investovat do drahého vývoje. U OM-5 je to spíše využití toho, co si již koupil hotové od Olympusu. Rozhodně to nebude Sony s širokou technologickou základnou, který stále chrlí nové fotoaparáty a objektivy. Řada fotografů cestovatelů může slyšet na male rozměry a solidní konstrukci fotoaparátů. Určitě bude důležité udržovat si věrné fanoušky upgrady firmware, které budou vylepšovat funkce – hlavně u OM-1.

OM System OM-1 je malý i díky malému sensoru 4/3


Závěr

Je stále více jasné, že 80% fotky jsou schopnosti a talent fotografa a 20% technika. Výborné fotky uděláte zrcadlovkami i bezzrcadlovkami. Důležitá je stabilita firmy a její servis u nás doma. Tenhle článek je můj soukromý názor. Fotoaparáty Canon a Sony fotografuji naplno jako uživatel, všechny značky jsem testoval. Celkově všichni výrobci bezzrcadlovek zaostávají za smartphony v aplikacích a snadnosti jejich používání. Uvidíme, kdo tento trend lépe pochopí. Má pak šanci dostat se do čela pelotonu v době, kdy se snad velikost fotografického trhu už konečně ustálila. Určitě mě zajímá, co štve u jednotlivých značek vás. 

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    08.08.2023 14:47

    Celkem zajímavý náhled od zkušeného uživatele. Sám bych třeba u Fujifilmu hodnotil fakt, že prakticky jeho zásluhou zůstal APS-C životaschopný, u MFT formátu zase tu skladnost, které dali (alespoň svého času) přednost před absolutní obrazovou kvalitu i mnozí profesionální fotografové - zejména fotografové wildlife.

    Bohužel, dedikované fotopřístroje jsou pod neúprosnou palbou sektoru mobilní fotografie. To, co nám v oblasti snímačů, dalšího hardwaru a ostatně i softwaru nabízejí v dnešních bezzrcadlovkách (no dobře, okrajově ještě i zrcadlovkách) prostě není state of the art, jsou to velmi pomalu vylepšované recykláty vývoje, který se prakticky zastavil před deseti lety, peníze se pumpují do vývoje mobilních snímačů - a je to znát. Vývoj jde bohužel tím směrem, že amatérská bezzrcadlovka bude za pár let přístroj buď zoufale zastaralý, nebo tak drahý, že odradí spoustu lidí. A mobilem se člověk fotit prostě naučí těžko, nehledě na to, že vzhledem k tvaru těla mobilů se z hlediska fotografie a fotografa jedná o ergonomickou katastrofu.

  • wikxzen
    wikxzen
    08.08.2023 19:27

    K Fuji třeba...
    - horší mobilní appka (nová i stará)
    - nekonzistentní FW aktualizace; např. oprava bugu vytvoří bug jiný
    - oblíbený Kaizen upgrade pro starší Fuji modely šel zcela do pozadí, nebo už zanikl definitivně
    - slabší roadmapa pro objektivy X i GFX
    - chybí X skla např. ff ekv. 400, 600 či 800mm...
    - má smysl X-Trans maska pro 40mpix APS-C snímač? (Např. pro snímače 16 i 24 mpix určitě ano.)
    - problematické rawy (X-Trans) v raw develeloperech, ale zlepšuje se to (DXO, Capture One, poslední ver. Lightroom)
    - nové objektivy jsou drahé, jak v X, tak i v GFX systému
    - nové XF objektivy F1.4 18/23/33mm (s LM WR) jsou výborné, ale už docela velké
    - AF algoritmy v X systému; stále pozadu za zn. Sony, Canon i Nikon
    - je otázkou, zda lpění na "retro" za každou cenu má smysl (retro obecně netáhne jako dřív atp.)
    - pro GFX bych uvítal víc světelných 1.4 a 1.7 skel
    - podobně tak i delší GF skla než GF 250/4 atp.
    - chtělo by to už konečně(!) X-Pro mutaci v GFX systému (cosi jako 50R s hybridním OVF jako u X100 nebo X-Pro) :-)
    - ne zcela ideální dostupnost servisu - delší lhůty

    Menu ve Fuji obecně jako problém nevnímám, můžu si vytvořit vlastní (přístup k MyMenu). Uvítal bych však modernizaci (lepší grafika, vhodnější užší font, nebo vlastní customizaci layoutu).
    Filmové JPG simulace jsou sice fajn (stále baví), ale jejich význam z mého pohledu je přeceňovaný - obvykle v raw developeru (Capture One Pro) k Fuji simulacím nešáhnu.

  • Jan Schafhauser
    Jan Schafhauser
    08.08.2023 21:01

    Díky za zamyšlení.
    Myslím, že v rámci současné nabídky trhu, si každý z nás, není - li nějak dramaticky limitován financemi, může pořídit přístroj, který mu co nejvíce vyhovuje.
    Já byl dlouhou dobu fanouškem Pentaxu, fotil jsem na jejich analogy, měl K5, doteď mám K70 a měl jsem i vysněnou K1. U ní mě štvalo ostření. Prostě jsem se s tím pořádně nenaučil a poté, co jsem pokazil pár zásadních produktových fotek z outdooru, tak jsem ji prostě prodal. Potřeboval jsem ostření, které si najde samo člověka, popřípadě oko a já můžu jenom v klidu řešit kompozici a cvakat. To že jsem musel u K1 zaostřit přes středový bod a poté překomponovat, bylo nad mé síly. Mohl jsem fotit přes LVF, ale to jsem si říkal, že si můžu pořídit rovnou bez zrcadlovku, což jsem tak učinil a koupil Lumix S5, který ač kritizovaný za ne až tak dokonalé ostření, přesto splňuje mé požadavky a jsem spokojený. To je foťák, kterému bych asi vyčetl nejméně věcí. S Canon nemám zkušenosti a Nikonem také ne. Měl Jsem Fujifilm XT30 a tam mi vadila malá výdrž baterie a titěrné tělo, pořád jsem si omylem mačkal nějaká tlačítka. To už byla lepší XE1, kterou jsem před tím vlastnil.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    08.08.2023 22:57

    To: wikxzen Fuji znám méně než jiné značky. Hodně učím kurzy základů ovládání, takýe mi projde rukou hodně techniky. Z tohoto pohledu Canon a Nikon jsou podobné svou logikou a také pořád nejběžnější- Bezzrcadlovek je nejvíce od Sony, které je specifické obrovským množstvím nastavení přes menu. Protože mám A7mark3, nemám problém. Fuji má retro ovládání na těle, kde si člověk většinou vystačí. Menu je hodně odlišně a k uživatelskému nastavení jsem se nikdy nedostal. Jisté je, že když foťák vlastním, vždy se to naučím a pak problém s menu není. Jen jsem slyšel, že Fuji mívá problémy s kompatibilitou některých paměťových karet. Vlastní zkušenost však nemám.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    08.08.2023 23:08

    To Lukáš Burget Problémem je, že všechny firmy o kterých se tady bavíme jsou výrobní firmy soustředěné na hardware. Myslím, že budou potřebovat mnohem více vývoj softwaru nebo jednorázových chipů, pokud je kritická rychlost výpočtů. Tohle dělají výrobci mobilů už dlouho.

  • wikxzen
    wikxzen
    09.08.2023 09:18
    Reaguje na Andrej Macenauer 08.08.2023 22:57:

    "To: wikxzen Fuji znám méně než jiné značky. Hodně učím kurzy základů..." - zobrazit celý komentář

    Nekompatibilita paměťových karet ve Fuji bývala častější než u jiných výrobců fotoaparátů. Postupně se to např. dodatečnou opravnou aktualizací FW vyřešilo pro danou modelovou řadu. Mezitím, bohužel, bylo nutné si pořídit třeba dražší variantu pam. karty, aby byla kompatibilní.
    Nicméně, člověk se s tím může potkat u starších Fuji "ze šuplíku" i nadále - někdy pomůže dodatečně aktualizovat FW daného modelu ze stránek Fuji, jindy jen přeformátovat přímo ve fotoaparátu.
    Prošly mi rukama Lexar, SanDisk i Sony, zpravidla však jen varianty UHS-II V60 a V90 s průchodností nad 95MB/s, aktuálně preferuju varianty s datovým tokem 200~300MB/s.
    Např. X-Pro2 má jednu zvláštnost, že pouze jeden, resp. první slot je i pro UHS-II typ, druhý slot načte správně pouze typ UHS-I. GFX 50R už oba pro UHS-II.
    Obecně mám vyzkoušené, že čím lepší datový průtok (v obou směrech) paměťové karty, tím méně náročnější je to na provoz foťáku (doba nahrání na kartu po expozici, rychlost a plynulost [resp. bez cukání] prohlížení foto/video náhledů, zpracování rawu do jpg přímo ve fotoaparátu a všelijaký export do počítače, mobilu atp.), a i to má částečně pozitivní vliv na stav baterie na jedno nabití ve fotoaparátu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram