Recenze Pentax 17 - první dojmy

Nový filmový fotoaparát Pentax po dvaceti letech vynucený generací Z. Pro vlastníky slavných mechanických Pentaxů na film zklamání. Pevný objektiv Pentax 25mm f/3,5 ekv. ohniskové vzdálenosti 37mm, protože se fotografuje na tzv. half-frame 17x24mm. Pentax 17 je analogový kompakt s průhledovým hledáčkem a řadou dalších omezení.pro nás. Nemá klasické manuální ovládání, omezené jsou časy závěrky. Pentax 17 se prodává za 13990Kč. Získáte však záruku a servis!!! Více v recenzi.

Podívejte se na film Zvětšenina od M. Antonioniho a zažijete tajemství filmu. Každý rok Fotoinstitut.cz pořádá weekendový kurz, kde si každý nafotí film, vyvolá filmový negativ a udělá kvalitní zvětšeninu. Nemusíte se bát, že vám shoří jednou harddisk s magnetickými otisky vašich fotek. Na kvalitní zvětšeninu je každý hrdý a je proč.

Retro dnes „jede“ hlavně u mladých fotografů. To je vidět u Fujifilmu. Ricoh, který vlastní věhlasnou značku ve světě filmu Pentax, nyní představil kompaktní fotoaparát na film.

Nebylo to určitě jednoduché, protože experti, kteří rozuměli designu mechanických filmových fotoaparátů, jsou již většinou v důchodu. Po dvaceti letech každoroční inflace je také všechno dražší a vy se musíte vejít do ceny, za kterou si fotoaparát koupí fotografové z mladší generace, kteří chtějí analog hlavně vyzkoušet.

Design a konstrukce

Pentax 17 váží jen 290g. Je velmi lehký, pro někoho až příliš. Design je hezký – kovové části těla jsou z hořčíkové slitiny. Na rozdíl od opravdu starých analogů má Pentax 17 grip, za který se přístroj velmi dobře drží. V prostoru gripu se skrývá baterie CR2.

Pentax v sobě nemá v sobě ovládací elektroniku, která fungovala v moderních analogových zrcadlovkách. Film si po naexponování musíte navinout zpět do kazety klasickým otočným mechanickým systémem (nechybí vyklápěcí páčka jako třeba u Nikon FM2).

Páčka ovládání pro zpětné převinutí

Film před další expozicí posouváte páčkou v pravé části přístroje u spouště. Protože nefotografujete na klasické kinofilmové políčko 24×36mm, ale na 24×17mm, posun filmu je o kratší vzdálenost a díky tomu i rychlejší. Bohužel máte zároveň menší plochu filmového obrázu.

Co je hald frame?

Páčka na posun filmu vedle spouště

Převíjecí mechanismus Pentax 17

Hledáček

Hledáček je průhledový, což znamená že nevidíme to, co vidí objektiv. Protože je optický, je velmi jasný. Podle nastavení pak ukazuje pomocí značky paralaxu. Rozdíl mezi pohledem přes hledáček a přes objektiv je největší u snímků detailů zblízka. Moc přesné to samozřejmě být nemůže, ale odhad časem získáte. Objektiv Pentax 25mm f/3,5 nabízí minimální zaostřovací vzdálenost 25cm, což pro snímky zblízka může stačit.

Ovládání

Pentax 17 nemá klasické ovládání, na které jsou fotografové zvyklí z analogových či digitálních zrcadlovek, bezrcadlovek a vyspělých kompaktů.

Jenže většina uživatelů budou nejspíše ti, kteří tyto přístroje nikdy neměli v ruce. Dnes fotografují pomocí smartphone a chtějí něco úplně jiného. A to Pentax 17 určitě je. Nechají si film vyvolat a oskenovat a pak sdílejí fotky po sítích. Ti si zvolí režim P na běžné fotografování ve dne bez blesku, režim bokeh všude tam, kde chtějí nejmenší hloubku ostrosti a režim s dlouhým časem závěrky pro případy, kde je málo světla. Fotoaparát nabízí i režim B, třeba pro hvězdné dráhy nebo dráhy světel jedoucích aut v noci. K režimu B si ještě musíte dokoupit kabelovou spoušť, což je však nutnost i v případě většiny zrcadlovek nebo bezzrcadlovek.

Fotoaparát nemá DX čtečku citlivosti filmu ISO, takže nesmíte zapomenout tento parametr na fotoaparátu mechanicky nastavit.

Uživatelů zrcadlovek se může zdát hodně podivná diagnostika základních problémů pomocí dvou LED světel, modrého a oranžového. Budete však vděční, že tam jsou. Tabulku problémů najdete zde.

Měření expozice a ostření

Pentax používá částečně vážený systém zonálního měření. Určitě to nenabídne plnou kontrolu nad stanovením expozice, ale výsledky pro začínající fotografy budou asi dostačující. Na těle najdete kolečko na nastavení kompenzace expozice +/-2EV. Jenže výsledek zjistíte až po vyvolání filmu. Proto musíte nafotografovat alespoň 5 filmů a dělat si záznamy, abyste mohli kompenzaci expozice efektivně využívat třeba při snímcích do ostrého protisvětla.

Logiku měření jsem shrnul do tabulky.

Pentax 17 nemá automatické ostření, přestože objektiv se po namačknutí spouště do půl-polohy pohybuje elektronicky pomocí motorku. Ostří se manuálně pomocí symbolů.

Objektiv umožňuje přibližné manuální zaostření pomocí symbolů jako květinka pro makro nebo hory pro krajinu. Po namačknutí spouště se pak objektiv nastaví do zvolené polohy. Květina 0,25m, příbor 0,5m, jeden člověk 1,2m, dvě postavy 1,7m, tři postavy 3m, hory – nekonečno. Toto je samozřejmě základní omezení pro akční fotografování zejména, když chcete využívat malou hloubku ostrosti.

Baterie, filmy, chemie

Na jednu 3V CR2 baterii vydrží fotoaparát mnoho rolí filmu. Kolik přesně zatím s tímto novým fotoaparátem nikdo asi neotestoval. Určitě však nemusíte vypínat fotoaparát po každém snímku jako u digitálů.

V prodeji je stále velké množství filmů i když se předpokládá, že většina uživatelů bude fotografovat na negativní barevné nebo negativní černobílé. Pro fotografy s trochu hlubším zájmem bych doporučil naučit se sám vyvolat filmový negativ. Počítejte s tím, že pokud využijete služeb většiny komerčních laboratoří, dají množství různých filmů stejné citlivosti do jedné hromady a vyvolají je univerzální vývojkou třeba typu Rodinal. Nemáte kontrolu nad ustálením, pokud chcete archivační kvalitu atd.. Marketingový blábol bude určitě dokonalý. Zároveń můžete i ěnco ušetřit a vyzkoušet vlastnosti různých vývojek. Místo skeneru můžete použít kvalitní makroobjektiv a prosvětlovací pa­nel.

Závěr

Pro fotografy, kteří očekávali dokonalý mechanický přístroj, jako nástupce zrcadlovek Pentax K1000 budou určitě zklamaní. Hlavním problémem všech starších přístrojů je servis a neexistující náhradní díly. Pokud se něco porouchá, většinou končíte nebo nastane kauza dlouhé opravy s nejistým koncem.

Pentax K17 je lehký kompakt se zárukou, se kterým můžete vstoupit do světa klasické fotografie ve chvíli, kdy když již neskutečně výkonné digitální zrcadlovky začíná doplňovat software umělé inteligence.

Plusy

• Nový analogový přístroj ze zárukou a náhradními díly
  • Lehký, kompaktní
  • Minusy
  • Uvítal bych klasický rozměr políčka 24×36mm kvůli lepší kvalitě při domácímu zpracování (pře-focování, výroba pozitivů)
  • Nemá automatické ostření a plně manuální ovládání expozičních časů a clony
  • Omezený rozsah časů závěrky od 1/350s do 4s
  • Nemá hotshoe pro externí blesk (blesk kompaktů jsem nikdy nepoužíval)

Poznámka pro fotografy, kteří znají staré mechanické Pentaxy

Pentax je stará značka s obrovskou tradicí. Vlastním středo-formátový Pentax 645N. Nedávno jsem chtěl udělat jeho servis, protože mi několikrát nezavřela zadní lamela.  V Praze a ani asi jinde v Čechách již není nikdo, kdo by takto složitému přístroji uměl udělat servis. Náhradní díly se samozřejmě již nevyrábějí­. Fotoaparát jsem poslal do značkového servisu Pentaxu do Německa na diagnostiku. Zaplatil jsem hodně tučných 2200Kč. Nikdo to ani neotevřel a poslali to zpět do AWH servisu do Prahy, kteří dělají  servis nových digitálů Pentax. Peníze si samozřejmě nechali. Na dotazy Pentax Germany prý tradičně nereaguje ani v rámci komunikace mezi servisy Pentax. On je to vlastně Ricoh. Ve srovnání s Pentax 645N je nový Pentax 17 dětská hračka. Z Pentaxu zůstala jen marketingová značka, kterou znají starší generace a vlastní ji Ricoh. Know how firmy Pentax ve filmových přístrojích odešlo s dnešními důchodci, kteří ho kdysi tvořili.

Líbil se vám článek?