ZHODNOCENÍ, 6. DÍL, SYMBOLICKÁ ŘEČ (NEJEN) BAREV, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO

Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 6. dílu Školy barvy: BARVY NAŠÍ PSÝCHE. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.

Je skutečně zajímavé, jak náš život, naše uvažování, komunikaci utvářejí symboly. Šlo by to říct, ale také obráceně, že vytváříme pro řadu dějů, myšlenek, způsobu dorozumění atd. různá podobenství – symboly. Koneckonců i písmo, slova, věty, které čtete právě nyní, jsou symboly na kterých se lidstvo, určitá skupina lidí v průběhu utváření společnosti postupně „domluvila“, co budou znamenat. A s obrazy, tedy i fotografii, to není jiné. Vždy vytváříme skrze fotoaparát symbol, určitou zkratku toho, co vidíme, co si představujeme.

V tomto cvičení jsem vás chtěl dovést k obecným, širším symbolům, které jsou ve společnosti silně zakořeněné, ale i k takovým, které nemusí být hned každému srozumitelné. Ze zaslaných fotografií však výběr symboliky se zúžil jen na pár témat, z nich jednoznačně převažuje symbolika náboženská. Kříže, křížky, zpodobení Krista, ba dokonce náhrobky, jsou bezesporu zřetelným symbolickým motivem již od počátku existence křesťanského umění. Kříž, jako symbol utrpení Ježíše Krista, jako symbol církve a víry je všudypřítomnou součástí naší západní civilizace, historie, jak v pozitivním, tak i někdy velmi krutém smyslu, symbol smrti.

Vedle dokumentárního až trochu popisného pojetí Križiv kalnas (Křížového kopce) v Litvě od Stanislav Hořínek, přes večerní krajinu s hvězdnou oblohou nad městem nazvanou Na vrcholu od Jiří Hlisnikovský nebo prozářenou Sochu svatého Jana Nepomuckého od Anassia až po takřka inscenovanou a inkvizičníě působící temnou fotografii Kříž od MSD. Asi nejinvenčnější příspěvek k této symbolice však předkládá Jiří Kolář 1 ve své ropohybované dynamické fotografii Symbol v krajině, ale zejména na intermediálních kolážích Velký pátek 1 a 2. Ty netradičním způsobem řeší jak plochu obrazu, tak také barevný zásah, kde červená barva hraje další symbolický význam a podobenství.


Hora křížů | Stanislav Hořínek

Hlisnikovsky Jiri
Na vrcholu | Jiří Hlisnikovský


Socha svatého Jana Nepomuckého | Anassia


Kříž | MSD


Symbol v krajině | Jiří Kolář 1


Velký pátek 1 | Jiří Kolář 1


Velký pátek 2 | Jiří Kolář 1

Zajímavé jsou i fotografie, které reflektují i symboliku jiných náboženství a filozofií, jako např. Symboly bolesti od Veverka135, což je sice „jen“ zaznamenaný výstavní exponát, ale otevírá řadu otázek po symbolice rituálů a šamanských praktik. Mnohem vtipněji vypráví o filozofii protikladů východních nauk Atropina ve své foto Jin-Jang, které tak trochu zkomercializovala kultura konzumu.


Symboly bolesti | Veverka135


Jin-Jang | Atropina

Symbol jídla, ale také něčeho ostrého je hezky obsažen v dekorativní foto od drapka Papriková…, která by jistě dobře plnila svou ilustrační roli nejen v časopise nebo knize o jídle. Dovedu si jí představit také jako politický komentář. Když jsme u té politiky, ale třeba i demokracie, jisté soudružnosti, pak by sem patřila i druhá foto od drapka Spojení, která zase má v sobě celou řadu významů a symbolů. Ta třetí od stejného autora / autorky je asi nejvíc angažovaná, ale jen pro zasvěcené… Boty na břehu Dunaje symbolizují masakr židovských spoluobčanů v Budapešti, ale málokdo pozná, že v pozadí je řeka a boty jsou z bronzu, jako památník na tento nesmyslný čin.


Papriková | drapka


Spojení | drapka


Boty na břehu Dunaje | drapka

Silný politický – protiválečný podtext nese také fotografie Ohrada od jeptiška_Irena Brožová, barvy, které symbolizují Ukrajinu, symbolicky krvácejí… nezapomínejme, že bojují i za nás.


Ohrada | jeptiška_Irena Brožová

jeptiška_Irena Brožová svou fotografií Dáme panáka? Symbolizuje čas her, čas dětství, ale také jako cesty, která je před malým človíčkem. Podobnou symboliku cesty, spletitosti života obsahuje snímek pavučiny od iveta.pejskova Cesty života nebo Jedeme na výlet od Petr52, kde do příběhu vstupuje technika a víra v pokrok skrze industrailizaci.


Cesty života | iveta.pejskova


Jedeme na výlet | Petr52

Za pomyslného vítěze tohoto dílu Školy barvy bych považoval snímek Absorpce od atropina, protože šikovně je zde propojena symbolika červené ba rudé barvy a inscenovaného portrétu až hororového vyznění. Můžeme si zde dosadit jak psychologické symboly, tak narážky na nedemokrátická zřízení, historii, ale i velmi privátní prožitky a běsy.


Absorpce | atropina

Jan Pohribný, MQEP

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • MSD
    MSD
    23.07.2024 12:39

    Blahopřeju Atropině!
    Dobrý článek!

  • drapka
    drapka
    23.07.2024 15:44

    Také gratuluji Květce, skvělý výběr a super článek :-)

  • Petr52
    Petr52
    23.07.2024 19:57

    Gratulace Atropině.

  • Jan Schafhauser
    Jan Schafhauser
    05.08.2024 10:11

    Hezké! Díky za článek.

  • Atropina
    Atropina
    24.08.2024 13:03

    Jeje díky všem. Dlouho jsem tu zase nebyla tak jdu trochu pozdě s děkovačkou, ale mám z hodnocení rozhodně radost.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Pět druhů RAW souborů a jaký si vybrat
Pět druhů RAW souborů a jaký si vybrat

RAW bez­ztrá­tový, zmen­šený RAW bez­ztrá­tový ve va­ri­an­tách velký, střední, malý, RAW kom­pri­mo­vaný. U fo­to­grafů pří­rody menší ve­li­kost sou­boru zna­mená i větší rych­lost sek­venč­ního sní­mání a více fo­tek v pa­mě­ťo­vém bu­f­feru. U ně­kte­rých fo­to­a­pa­rátů vý­robci mění ba­rev­nou hloubku RAW i podle druhu po­u­žité zá­věrky. Jaký RAW je nej­lepší pro vás?

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram