Zábleskové světlo. Škola světla Jana Pohribného MQEP - zhodnocení

Přinášíme zhodnocení tématu "Zábleskové světlo" ze seriálu Škola světla Jana PohribnéhoMQEP. Za úkol bylo: „Použijte jako hlavní světlo k osvětlení vašeho námětu (portrét, zátiší, akt, příroda atd.) kreativní kombinaci dvou odlišných umělých zdrojů světla – (žárovku + LED světlo, žárovku + zářivku, zářivku + LED atd.), případně kombinaci umělého světla a denního světla tak, aby vynikla odlišnost barevnosti a charakteru těchto zdrojů.“

Zdá se, že použití blesku a ještě v kombinaci s delší expozicí, se jako téma pro kreativní snímky a možnosti ve fotografii, příliš neujalo. Nebo možná vás nezaujalo… Nechce se mi věřit, že by limitem byla technika a chyběl vám vestavěný nebo příruční blesk. Samozřejmě, že se bez nich fotograf obejde, ale přeci jen rozšiřují jeho možnosti nejen při ztížených světelných podmínkách – za šera, za tmy, ale jako skvělý nástroj na prosvětlení stinných partií např. portrét v protisvětle, k zmrazení lidí, zvířat nebo pohybujících se předmětů v pohybu atd. Moje zadání mělo přispět ke zkoumání propojení tohoto “zmrazení” objektu, člověka v pohybu, právě s dynamikou pohybu. Kombinace krátkého času (záblesku) s delší expozicí, napomáhá vytvořit tento zajímavý a dynamický efekt, kdy je hlavní námět částečně ostrý a částečně v pohybové neostrosti v jediném záběru. Několik zaslaných fotografií svědčí o tom, že téma nebylo pochopeno a blesk vůbec fotograf/ka nepoužil/a. Nebo sice tušíme, že děcko či sklenice byla osvětlena bleskem či zábleskovým zařízením, ale chybí ona dynamika pohybu během delší expozice. Ta, jak jsem již ve svém článku psal, může být vytvořena jak pohybem samotného protagonisty nebo objektu, ale také pohybem fotoaparátu během expozice… Stačí se trochu během expozice pootočit, pohnout kamerou vertikálně, horizontálně atd.

Petr52 jako jediný vyzkoušel během pohybu kamerou přiblesknout (?) květinu proti světlému pozadí. Oproti ostatním, kteří pracovali převážně za šera nebo skoro ve tmě a pozadí měli tmavé, si vyzkoušel zajímavý efekt sčítání bílého pozadí s barvou květin. Bílá pohybem skutečnou barvu “ředí” tedy zbavuje jí saturace a kontrastu. Barvy jsou pak pastelovější, jemnější. Samozřejmě, že kompozice a výběr detailu květiny, by mohl být promyšlenější a zajímavější.

Petr52: Kvítí_I

Květina – růže byla také námětem autora canis1, kde ovšem již dominuje zřetelně barva proti tmavému pozadí, která barvu, na rozdíl od bílé, ztmavuje, pokud není objekt – květina během expozice výrazně nasvětlena. Škoda, že pohyb květinou (nebo fotoaparátem) se zastavil, takže vidíme de facto růže dvě. Jednu zdůrazněnou bleskem, druhou ambientním světlem, když se pohyb zastavil. Jen mezi těmito póly cítíme náznak pohybu. Optimálně měl pohyb probíhat během celé expozice 1s (jak je patrné z EXIF dat).

canis1: růže v pohybu

Asi nejosvědčenější cestou je nasvícení bleskem a pohyb na pohybujících se lidech. Nejpilnější byl v tomto soutěžním úkolu Lahváček, který zaslal dokonce tři série. V nich plně využívá pohyb a kombinaci záblesku a dlouhé expozice. Série z Pálení čarodějnic je přesně ta příležitost, kdy jediným přirozeným zdrojem světla je oheň a postavy v pohybu je nutné dosvětlit příručním bleskem. Záludnost této situace spočívá především v nalezení optimální expozice vzhledem k přirozenému zdroji světla tj. expozice natolik dlouhá, aby oheň byl zřetelný, ale také čitelný a záblesku, který dostatečně osvítí skákající figuru. To se bohužel ve všech ukázkách ne zcela povedlo a oheň je přeexponovaný a ve světlech nemá takřka kresbu. Nejblíže je foto 1, zajímavá je i foto č. 3, kde využil autor chytře funkci blesku jako stroboskopu, ale oheň je opravdu příliš přepálený…

Lahváček: série Pálení čarodějů

Technicky zvládnutější jsou Hrátky se svítícími tyčinkami, kde je i zřetelné využití rozptýlenějšího světla, což k portrétu nejen dětí je mnohem vhodnější než přímý blesk. Myslím, že hned první fotografie je docela zajímavou ukázkou kombinace záblesku a luminografie, u které dlouhá expozice je přímo nutností.



Lahváček: série Hrátky se svítícími tyčinkami

Ještě o něco výše hodnotím Lahváč­kovu sérii Rozdvojené osobnosti, kde opět první foto chytře kombinuje záblesk zleva se světlem žárovky zprava. Hned vás upoutá využití rozdílných barevných teplot odlišných světel. Jako bychom si od dětství v sobě nosili dvě tváře – tu chladnou i tu vřelou.

Lahváček: série Rozdvojené osobnosti

Z těch nemnoha zaslaných fotografií s přehledem vítězí duongtho­mas se svým portrétem Oslněn světlem. Nejen, že je zde zřetelná ona dynamika mezi zastaveným a pohybujícím se, ale také určitá symbolika. Tajemství, které vytvořilo světlo (pouliční lampa?) kdesi na pozadí, jež se během pohybu naexponovalo jako čára přes oči protagonisty a vytváří zvláštní masku nebo chcete-li pásku, jakou vídáme v bulvárních časopisech, které chtějí nebo musí zakrýt něčí identitu. Fotografie zkrátka vyvolává řadu otázek a asociací – a to je dobře.

duongthomas: Oslněn světlem

VŠECHNY VAŠE FOTOGRAFIE NA TÉMA „ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO“

Kreativní barva ve fotografii - Jan Pohribný lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lahváček
    Lahváček
    21.12.2020 10:19

    Zdravím.
    Taky mě překvapila nízká účast.
    Děkuji za komentář, dokonce ke všem, mým fotkám.
    S tím přepalem jsem dost bojoval. Co s tím. S časem samozřejmě nehnu. Snížení ISO, nebo přiclonění ztmaví přeskakující. U těch „jednoexponobvaných“ snímků by možná ještě šlo zvýšit výkon blesku (nevím, nepamatuju si to), ale u toho stroboskopu jsem byl určitě už na maximu. Dát blesk blíž jsem nemohl jednak z důvodu bezpečnosti – nerad bych aby mi blesk shořel a druhak mám jen manuální odpalovač blesku u kterého mi stroboskop nejde. Jediné co mě napadlo je použít přechodový filtr. Určitě příště vyzkouším.
    Rovněž mi u EOS 90D + manuální odpalovač nefunguje odpálení na druhou lamelu. Nechápu proč. Je mi jasný, že na blesku to nastavovat nemá cenu. Ale nějaké nastavení ve fotoaparátu, aby fotoaparát to „teď“ zmáčknul, až před druhou lamelou jsem nenašel. U těch zdvojených osobností, jsem to řešil tak, že jsem měl odpalovač v ruce a po cvaknutí fotoaparátu jsem si odpočítal sekundu a blesk odpálil. Naštěstí má odpalovač i tlačítko, tak jsem to nemusel dělat hřebíkem :-) . Samozřejmě takto vzniklo i pár fotek, kdy jsem tlačítko zmáčknul pozdě a na fotce byl jen červenej Lahváček. Zkusím si zbastlit nějaký „opožďovač“ na kterém bych nastavil čas. Spustil by to fotoaparát a blesk by to odpálilo až za chvilku. Byl by tam i režim "stroboskop", krerý by "přdržel" signál po celou dobu expozice. Uvidím, když bude čas, tak si mám s čím hrát.

    Mějte se Karel Lahváček

  • Lahváček
    Lahváček
    21.12.2020 10:34

    P. S.
    Že jsem „nejpilnější“ mi nikdo ještě neřekl. Tedy ve škole ani v práci určitě ne :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram