ZHODNOCENÍ, 7. DÍL, BARVA JAKO SYMBOLICKÝ I LÉČIVÝ JAZYK - 1. ČÁST, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO

Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 7. dílu Školy barvy: BARVA JAKO SYMBOLICKÝ I LÉČIVÝ JAZYK - 1. ČÁST. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.

Ta zlá neděle, šedá neděle zpívala kdysi Hana Hegerová krásnou píseň Suchého a Šlitra, která rozhodně optimismem nehýřila a velmi trefně vyjadřovala jednu ze symbolik této barvy. Šedá se chová zdánlivě jako neutrální barva, ale teprve kontext s okolnostmi a okolím a tedy i dalšími barvami jí dává skutečnou podstatu. Je to rovněž i obráceně, šedá velmi významně umocňuje působení jiných barev a tím i nálad, které společně mohou vyvolat.

Zdá se, že většina pochopila „úlohu“ šedé v obraze a zejména princip barevné dominanty je součástí výbavy, každého přemýšlejícího fotografa. Je ovšem potřeba odlišit barevnou dominantu od světelné nebo dokonce tvarové dominanty, ačkoliv někdy se tyto principy zdůraznění námětu na jedné fotografii potkávají nebo přímo vzájemně násobí. To je případ např. obou fotografií od MSD – Do tmy a Pohled, které jsou bezesporu zajímavé, ale právě postavené na principu světelné dominanty – tedy tmavé pozadí a světlejší partie – v tomto případě okna či osvětleného portrétu. Jinou situací může být přítomnost již takřka bílé v obraze, která se opět stane: světelnou dominantou resp. taková světelná „díra“ přitahuje podvědomě naší pozornost a přebíjí i výrazné barvy, které by měly být tou dominantou v obraze. Stůl, na kterém stojí váza s povadlými květy – Usychání od Atropina – svou bílou atakuje naší pozornost na jinak velmi působivé fotografii. Vyloučil bych nyní rovněž postprodukčně upravené barvy, jako v případě foto od Jirka Skalka – Žlutá, barva života, ač je to to samozřejmě jedna z možných cest, jak zvýraznit jednu barvu pomocí potlačení tj. plné desaturace ostatních barev na neutrální šedou.


Do tmy | MSD


Pohled | MSD


Usychající | Atropina


Žlutá, barva života | Jirka Skalka

Ke klasickým a dobře zvládnutým barevným dominantám (téma je natolik nosné, že se k němu ještě v některé z budoucích lekcí jistě vrátíme…) patří kupř. Cyklovýlet od drapka. Šedá dlažba perfektně doplňuje výrazné dresy cyklistů a klíčem k zajímavé kompozici je samozřejmě vržený stín cyklistů… Šedá skála také dobře doplňuje fotku svatebčanů nazvanou Srdce od Miroslava Černocha, který zvolil retro řešení barev. Jiný, aranžovaný přístup k barevné dominantě prezentuje alda78 na foto Levitující jablko, které ale tak trochu opravdu zamrzlo v čase a slušel by mu nepatrný pohyb nebo kombinace záblesku a pohybové neostrosti, která by foto oživila. Drapka na hezkém detailu usychajícího Vlčího máku (skutečně to není vhodná květina do vázy…) také pracuje s principem barevné dominanty na nebarevném pozadí, ale tady je to i proporční dominanta, která zabírá takřka polovinu záběru. K až surrealisticky působícím barevným dominantám patří rovněž Artefakt na nábřeží od Petr52, který stimuluje naší fantazii.


Artefakt na nábřeží | Petr52

Levitující jablko | alda78

Cyklovýlet | drapka


Na srdce | Miroslav Černoch


Vlčí mák | drapka

Jinou, neméně zajímavou skupinu, tvoří fotografie, kde autor pracuje s různými odstíny šedé, které evokují náladu právě zabarvením, do kterého šedá směřuje. Asi bych sem zařadil např. Odtok od Atropina, který je zároveň tvarovou i tak trochu barevnou dominantou, a svou jednoduchostí až abstrakcí a kompoziční čistotou je zajímavým příspěvkem „do diskuze“. Jeptiška_Irena Brožová v Tajných přáních pracuje s valéry šedé od hnědých a nažloutlých tónů až po temnější a studenější odstíny s dráždivými akcenty přáníček na papíře. Tajemné zátiší od drapka Tři pracuje také s velmi tlumenou škálou barev, kde právě šedá je pojítkem všech prvků v obraze. Asi nejvděčnější námět pro hru s odstíny a náladami šedé bývá krajina, což dobře pochopil(a) MaaraMore ve svém dramaticky působícím příkladu Šero oceánu. A krajina je i námětem všech 3 fotografií od butch112, kde pro mne jednoznačně nepůsobivější atmosférou (podvečerní mlhy na jezeře po dešti?), využitím škály šedých tónů, ale také oživujícím akcentem nasvětleného kostela, je fotografie Jezero Bled. Gratuluji!


Tři | drapka


Odtok | Atropina


tajná přání | jeptiška_Irena Brožová


Šero oceánu | MaaraMore


Jezero Bled | butch1112

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Atropina
    Atropina
    24.08.2024 13:00

    Gratulka vítězné fotce a díky za zhodnocení.
    Mimochodem miluju paradoxy - kompoziční čistota špinavého odtoku :-)

  • MSD
    MSD
    24.08.2024 17:48

    Připojuji se s gratulací vítězné fotografii.
    Děkuji za zajímavé vyhodnocení.
    A děkuji za publikaci obou mých soutěžních fotografií, na kterých bylo demonstrováno, že takhle tedy ne! :-))

  • Petr52
    Petr52
    24.08.2024 18:40

    Děkuji za zhodnocení mé fotografie a gratuluji autorovi (autorce) vítězné fotografie.

  • drapka
    drapka
    26.08.2024 12:46

    Gratuluji vítězi a děkuji za opět skvělé zhodnocení soutěže a velké díky za výběr a zhodnocení mých soutěžních fotografií, potěšilo :-).

  • butch1112
    butch1112
    01.09.2024 08:54

    Moc děkuji za hodnocení, vážím si toho.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"
Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"

Od 17. ledna do 17. března jste měli mož­nost při­spí­vat do sou­těže v naší ga­le­rii na Fo­to­A­pa­rát.cz na téma „VÝ­CHODY A ZÁ­PADY SLUNCE“. Všichni naši čte­náři pak měli mož­nost vy­bí­rat nej­zda­ři­lejší snímky a udě­lit jim pa­t­řičný po­čet bodů. Cel­kem jste vlo­žili 149 fo­to­gra­fií! Nej­ú­spěš­něj­ších 10 snímků uká­žeme spolu s od­po­věd na naše otázky v ná­sle­du­jí­cím článku. Hod­notné knižní ceny po­skytlo ví­tězům na­kla­da­tel­ství Zo­ner­Press.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram