Jak vybrat objektiv: f/4 nebo f/2,8

Mezi setovými zoomovými objektivy pro začínající fotografy a profesionálními objektivy se světelností f/2,8 v celém rozsahu leží zoomové objektivy objektivy se světelností f/4 rovněž v celém rozsahu. Jsou lehčí a levnější. Není to příliš velký kompromis?

Často dostávám dotaz od začínajících fotografů: co si mám koupit na kurz Začínáme s digitální (bez)zrcadlov­kou nebo na Intenzivní kurz fotografie na Šumavě. Moje odpověď je: kupte si starší digitální zrcadlovku Canon nebo Nikon se setovým objektivem s rozsahem ohniskových vzdáleností 18–55mm a s proměnnou světelností f/3,5 na širším ohnisku a f/5,6 na delším ohnisku. Takový fotoaparát s objektivem dnes pořídíte do 10,000Kč. Fotoaparáty mají menší sensor velikosti APS nebo APS-C. Objektiv není kompatibilní s fotoaparáty s větším tzv. plnoformátovým sensorem (24×36mm).

Pozn.

Nejlépe je koupit přímo od majitele. Ten se obvykle snaží předat fotoaparát se všemi informacemi tak, abyste ho “neotravovali” se stížnostmi. Fototechnika se skrytými závadami se většinou prodává přes bazary prodejců, které si za případné obtíže nechají tučně zaplatit jak ze strany prodávajícího, tak i kupujícího.

Profesionální zoomové objektivy se vyrábějí se světelností f/2,8 v celém rozsahu. Nejvíce univerzální je 24–70mm f/2,8. Tzv. zlatou trojici doplňují 70–200mm f/2,8 a širokoúhlý 16–35mm f/2,8. Vše je samozřejmě určeno pro plnoformátové přístroje. Tyto objektivy je možné použít i na fotoaparátech s menšími sensory (APS, APS-C). Jen se prodlouží ohnisková vzdálenost (užší úhel pohledu) o tzv. crop faktor (1,5 u APS a 1,6 u APS-C).

Prvním zoomový objektivem se světelností f/4 ve vysoké kvalitě byl Canon EF 70–200mm f/4 L USM v roce 1999. Stál ve srovnání se 70–200mm f/2,8L USM polovinu a vážil polovinu. Podobně populárním se stal i Canon EF 24–105mm f/4L, který se dával do lepších setů, jako levnější verze profesionálního 24–70mm f/2,8L USM.

Podobná situace pokračuje i v bezzrcadlovkách a i u dalších značek. Sony nabízí FE 24–70mm f/2,8 GM II a Sony Vario-Tessar FE 24–70mm f/4,0 ZA OSS. Kdy objektiv se světelností f/4 má navíc ještě stabilizátor obrazu. 

Sony FE 24–70mm f/2,8 GM II (vlevo) a Sony Vario-Tessar FE 24–70mm f/4,0 ZA OSS (vpravo)

Canon pro bajonet R nabídku ještě rozšířil o jedinečný Canon RF 28–70mm F2 L USM se světelností f/2. Jeho test najdete zde. Vedle něj je pak profesionální Canon RF 24–70mm F2.8 L IS USM (má stabilizátor, na rozdíl od zrcadlovkové EF verze) - test zde. Kompromisní Canon 24–105mm F4 L IS USM a Canon RF 24–105mm F4–7.1 do běžných setů. 

Zleva doprava objektivy Canon RF 28–70mm F2 L USM, Canon RF 24–70mm F2.8 L IS USM, Canon 24–105mm F4 L IS USM a Canon RF 24–105mm F4–7.1

Sony chytře rozšířil rozsah ohniskových vzdáleností s představením Sony FE 20–70mm f/4. Test najdete zde.

F/4 verzi za dobrou cenu má samozřejmě i Nikon – Nikkor Z 24–70 mm f/4 S.

Jaký objektiv zvolit f/4 nebo f/2,8?

1.Nízká úroveň osvětlení

Rozdíl mezi f/4 a f/2,8 znamená, že u f/2,8 sensor zachytí dvakrát vice světla. To znamená , že čas lze zkrátit na polovinu. Pro fotografování lidí v nočních městech nebo astrofotografii to může být velmi důležitý rozdíl. Pokud vlastníte špičkovou bezzrcadlovku s výborným sensorem, můžete rozdíl kompenzovat zvýšeným ISO i když to je kompromis, Při fotografování z ruky, kdy nepotřebujete “zmrazit” pohybující se objekt pomůže stabilizátor obrazu, který velmi často nabízí kompaktní objektiv se světelností f/4.

2.Hloubka ostrosti

Rozdíl mezi snímkem s f/2,8 a f/4 je poznat, ale není určitě dramatický. Při f/4 vidíte trochu zřetelněji pozadí. To nemusí být z reportážního hlediska na škodu.

Slavnosti v klášteře Spitok, Ladak, Indie

Sony A7ii, objektiv Sony Vario-Tessar FE 24–70mm f/4,0 ZA OSS, clona f/4, čas 1/640s, ISO 100

V lednu bylo na slavnostech množství místních obyvatel, kteří vytvářejí pozadí za tančícím mnichem v masce.


Staré Tbilisi, Gruzie

Sony A7 iii, objektiv Sony FE 24–70mm f/2,8 GM II, clona f/2,8, čas 1/80s, ISO 640

V šeru jsem potřeboval zkrátit expoziční čas, proto jsem fotografoval na f/2,8

Staré Tbilisi, Gruzie II

Sony A7 iii, objektiv Sony FE 24–70mm f/2,8 GM II, clona f/2,8, čas 1/125s, ISO 200


U nádraží v Tbilisi, Gruzie

Sony A7 iii, objektiv Sony FE 24–70mm f/2,8 GM II, clona f/2,8, čas 1/200s, ISO 2000

Po příjezdu z letiště jsem se seznámil s místním “diplomatem”. Řešili jsme cestu do Svanetie a místní SIM karty, aby byly levnější než ty na letišti.

Z příkladů výše vidíte, že rozdíl v hloubce pro-ostření mezi f/4 (první snímek) a f/2,8 není moc zřetelný.

Pro krajináře, kteří se snaží o pro-ostření do hloubky, není důležitý. Proto je pro fotografování krajiny tolik oblíben Canon EF 16–35mm f/4 L USM, který je znám ostrou kresbou. S ním fotografuji obvykle na f/11 nebo f/16.

Specifickou záležitostí jsou objektivy 70–200mm f/2,8 pro fotografování zvířat. S použití telekonvertoru 2× můžete prodloužit maximální ohniskovou vzdálenost až na 400mm. Tím se však zhorší bohužel i světelnost. Zde pak rozdíl mezi f/5,6 (70–200mm f/2,8 plus telekonvertor 2×) a f/8 (70–200mm f/4 plus telekonvertor 2×) může být zásadní zejména pro funkci automatického ostření, které se při f/8 může dramaticky zhoršit zejména za šera tak, že se objektiv s konvertorem stane nepoužitelným.

3. Optické vlastnosti

Obvykle je objektiv se světelností f/2,8 o trochu lepší než objektiv s f/4. Rozdíl však není dramatický.

4. Hmotnost a rozměry

Objektivy se světelností f/4 bývají ve srovnání s f/4 skoro o polovinu lehčí. Zároveň mají I menší rozměr a menší průměr přední čočky, což znamená I levnější fitry.

Pozn. Rozdíly v hmotnosti jsou největší u “full frame” formátu. V případě Olympusu (dnes OM System), který používá sensory malých rozměrů (crop factor 2), rozdíl v hmotnosti a rozměrech např. mezi Olympus M. Zuiko Digital ED 12–40mm F2.8 PRO a Olympus M. Zuiko Digital ED 12–45mm F4 PRO už není tak velký.

5. Cena

Dá se říci, že objektivy s f/4 jsou cca o 50% levnější ve srovnání s f/2,8.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

V minulosti jsem nerad dělal kompromisy. Proto jsem vlastnil k zrcadlovkám Canon 5D, Canon 5D Mark II, Canon 6D, Canon 6D Mark II a Canon 5DSR celé slavné trio objektivů 24–70mm f/2,8, 70–200mm f/2,8 a 16–35mm f/2,8. 24–70mm/2,8 používám dodnes. 16–35mm mi ukradli. 70–200mm f/2,8 má opravenou stabilizaci, která moc nefunguje.

Ke kategorii f/4 jsem „přičichl“ s objektivem Sony Vario-Tessar FE 24–70mm f/4,0 ZA OSS, který váží jen 426g a spolu se Sony A7 mark iii je to úžasně kompaktní kombinace pro fotografování na cestách. Tělo i objektiv mají stabilizaci, která funguje slušně. Rozumná je i cena.

Pokud jste profesionální fotograf např. svatební, vaše fotografická technika je součástí image a boje o zakázku. V tomto případě bych volil profesionální objektivy se světelností f/2,8. Portrétní fotografové však určitě budou chtít ještě 50mm f/1,2 nebo 85mm f/1,2 s „máslovým bokeh“, které ani f/2,8 nemůže úplně nahradit.

Pro fotografování na cestách bych doporučil spíše zoomové objektivy se světelností f/4. Fototechnika zde hodně trpí a můžete něco rozbít. Malá hmotnost a rozměry se zde hodí. Pokud na cestách chcete pořídit nějaké jedinečné snímky např. portrétů nebo krajin s noční oblohou, budete stejně muset vzít speciální objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • páleníček
    páleníček
    10.07.2023 19:45

    Článek se mi líbil. Jako Canonista jsem se smířil s tím, že budu vždycky "kapku" těžší "na předek", ale se svojí řadou RF 15-35/2,8, RF 28-70/2 (vzor.Bambán), a EV 70-200/2,8 bych se opravdu jen těžko loučil ...

  • Jiří Hlisnikovský
    Jiří Hlisnikovský
    12.07.2023 22:53

    Nikon Z má také vynikající 24-120 f/4, podstatně lepší než 24-70 f/4. Cestovní stále dobrý 24-200.

  • vladimir314
    vladimir314
    13.07.2023 09:10

    Hmm, u Sony A7III není problém mít iso 5000 a fotky (zvlášť tyhle cestovní) jsou v pohodě, čili sklo f/4 bohatě stačí.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    17.07.2023 13:02

    Zdá se mi, že lepší je kombinace pevné sklo a zoom třeba s horší světelností, který pokryje celý rozsah ohniskových vzdáleností. Např. 85mm f/1,2 nebo 1,4 na portréty a k tomu 24-70mm f/4 zoom na reportáž. Podobně 14mm f/1,8 na noční oblohu a k tomu 16-35mm f/4 na krajinu třeba na treku.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    17.07.2023 13:07

    To: Páleníček RF 28-70/2 je zvlaštní zoom. Má krásný bokeh a výbornou světelnost. Ten spojuje do jednoho portrétní a reportážní sklo. Ten závidím, ale každá sranda něco stojí a to nejenom peníze, ale i hmotnost.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram