Srovnávací test objektivu Sony 16-35mm f/2,8 GM II a Sony 16-35mm f/2,8 GM

Jaký je rozdíl mezi úplně novým Sony 16-35mm f/2,8 GM II a o sedm let starším Sony 16-35mm f/2,8 GM? Se Sony 16-35mm f/2,8 GM jsem fotografoval na fotoexpedici Fotoinstitutu v lednu v mrazivém Ladaku v indickém Himálaji. Sony 16-35mm f/2,8 GM II je vyzkoušel s novým Sony A7CR.

Sony systematicky buduje portfolio objektivů pro své bezzrcadlovky a pravidelně dělá „upgrade“ těch nejvíce používaných. Takto Sony 24–70mm f/2,8 GM II a Sony 70–200mm f/2,8 GM II nahradily své starší bratříčky. V těchto dvou případech se jednalo o výrazné zlepšení nejenom z hlediska hmotnosti, ale i optiky, ostření a ovládání. Jenže starší Sony 16–35mm f/2,8 GM je výborný objektiv, takže jsem moc neviděl důvod.

Rozsah ohniskových vzdáleností od 16 do 35mm je ideální pro reportáž, krajinu, architekturu. Skokový rozdíl v ceně mezi světelností f/2,8 a f/4 je spojen s větším průměrem přední čočka a tím i dražší konstrukci. Tomuto tématu je věnován následující článek.

Při fotografování krajiny potřebujete často co nejširší úhel pohledu, abyste zachytili celý objekt.

Bouřkový mrak nad Šumavou

Sony A7CR, objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM II, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/5,6, ISO 320, 1/8000s

Při reportážním fotografování zase potřebujete objekt „přitáhnout“. 35mm je nejběžnější reportážní ohnisková vzdálenost.

Vystrojená dítka na ranní pudže, Leh, Ladakh

Sony A7RV , objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM, ohnisková vzdálenost 35mm, clona f/3,5, čas 1/160s, ISO125

Mechanická konstrukce a ovládání

Sony 16–35mm f/2,8 GM váži 680g, Sony 16–35mm f/2,8 GM jen 537g. Po stránce mechanické odolnosti jsou srovnatelné, se zatěsněním proti prachu a stříkající vodě.

Sony 16–35mm f/2,8 GM – přepínání AF/MF

Sony 16–35mm f/2,8 GM – ostřící a zoomovací kruh

Sony 16–35mm f/2,8 GM II – ostřící, zoomovací a kruh na mechanické nastavení clony

Sony 16–35mm f/2,8 GM II – tlačítko CLICK pro mechanickou zarážku při změnách clony

Sony 16–35mm f/2,8 GM II i jeho starší bratr mají stejný průměr přední čočky – 82mm

Sony 16–35mm f/2,8 GM II na Sony A7CR

Nový Sony 16–35mm f/2,8 GM II má kruh, který dovoluje měnit clonu. Fotografové velmi často preferují click při změně clony, neboť její hodnotu pak jednoduše kontrolují, aniž by sledovali údaj v hledáčku. Filmaři naopak žádají plynulý přechod.

Ostřící i zoomovací kruhy jsou u obou objektivů dobře vytěsněny a rozdíl není patrný.

Přední čočka není vypouklá . Díky tomu lze na ní našroubovat filtry s průměrem 82mm. Ty se díky vnitřnímu pohybu čoček neotáčí.

Ostření a stabilizace obrazu

Sony 16–35mm f/2,8 GM ani Sony 16–35mm f/2,8 GM II není vybaven optickým stabilizátorem obrazu a plně spoléhají na stabilizaci obrazu na sensoru v těle fotoaparátu.

Ostřící mechanismus Sony 16–35mm f/2,8 GM II je tvořen čtyřmi lineárními motory a je super rychlý. Předpokládám, že o nějakou tu setinku porazí starší model Sony 16–35mm f/2,8 GM, který rovněž ostří velmi dobře.

Optické vlastnosti

Rozlišení a ostrost

Sony 16–35mm f/2,8 GM i Sony 16–35mm f/2,8 GM II mají špičkové rozlišení a ostrost v celém rozsahu, které můžete pozorovat třeba na stoncích trávy. V tomto parametru je považuji za jedny z nejlepších vůbec v této kategorii objektivů.

Kvůli hmyzu dnes na Šumavě nechávají kusy luk neposečeny

Sony 16–35mm f/2,8 GM II na Sony A7CR, ohnisková vzdálenost 22mm, clona f/10, čas 1/200s

Koma

Koma zajímá hlavně fotografy noční oblohy. Při otevřené cloně f/2,8 a ohniskové vzdálenosti 16mm. V lednu v Ladaku jsem fotografoval noční oblohu modifikovaným Canon 6D, na který zapůjčený Sony 16–35mm f/2,8 GM nejde nasadit. Proto jsem s ním fotil minimálně. Na snímku oblohy při Měsíci v první čtvrtí je patrné zhoršení ostrosti kresby směrem od středu do rohů. 

Nyoma, východní Ladak, Indie

Sony A7RV, objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/2,8, čas 25s, ISO 5000


Obloha s Mléčnou dráhou v srpnu – výřez horní části snímku od Domu fotografů v Kašperských horách (znečistění Bor­tle 4)

Sony A7CR, objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/2,8, čas 15s, ISO 10000

Na výřezu oblohy s Mléčnou drahou, kterou jsem fotografoval v srpnu na Šumavě se Sony 16–35mm f/2,8 GM II na Sony A7CR je koma menší a i ostrost kresby je od středu do rohů vyrovnanější. Problém je, že snímky nejsou ideální pro srovnání, protože se liší expoziční časy. Přesto se mi zdá nový model z hlediska kresby a komy v noční fotografii lepší.

Bokeh

Rozostření pozadí, abyste zdůraznili hlavní objekt je v reportáži hodně důležité. Sony 16–35mm f/2,8 GM i Sony 16–35mm f/2,8 GM mají z pohledu širokoúhlého zoomu výborný bokeh.

Poutníci na hlavní ulici v Leh, Ladakh

Sony A7RV, objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM, ohnisková vzdálenost 35mm, clona f/2,8, čas 1/640s, ISO 125


Návštěvnice městské gompy, Leh, Ladakh

Sony A7RV, objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM, ohnisková vzdálenost 35mm, clona f/2,8, čas 1/1250s, ISO 125

Distorze a vinětace

Vinětace je patrná na snímcích s noční oblohou při cloně f/2,8. Lze ji dobře korigovat softwarově. To samé platí i u distorze.

Kresba v protisvětle

I když se nějaké to ”prasátko“ najde, je výkon v protisvětle výborný. I milovníci hvězdiček budou spokojeni.

Zamrzlá řeka Indus nedaleko hranice s čínským Tibetem

Sony A7RV, objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/16, čas 1/500s, ISO160


Kůrovcový les, Šumava

Sony A7CR, objektiv Sony 16–35mm f/2,8 GM II, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/14, ISO 100, 1/160s

Závěr

Sony 16–35mm f/2,8 GM II a Sony 16–35mm f/2,8 GM patří mezi nejlepší světelné širokoúhlé zoomy na trhu vůbec.

Klady

  • Výborný optický výkon
  • Rychlé ostření
  • Kvalitní mechanická konstrukce

Zápory

  • Vyšší cena

Cenu staršího Sony 16–35mm f/2,8 GM najdete na

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nový Sony 16–35mm f/2,8 GM II je o 10 až 15% dražší. Rozdíl v ceně asi odpovídá vylepšením, která Sony u nové verze udělal. Pokud Sony 16–35mm f/2,8 GM vlastníte, výměna az verzi II nedává ekonomický smysl. Pokud chcete to nejlepší a zároveň podobný objektiv nevlastníte, dal bych přednost lehčímu Sony 16–35mm f/2,8 GM II. Na fotografování reportáží ho určitě budete hodně využívat. 

Děkujeme společnosti Sony.cz za zapůjčení objektivů k testu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram