Kreativní filtry pro krajinářskou fotografii

Jistě se již dlouho těšíte, že nám tu všem Robert Mekiš prozradí něco málo ze svých postupů, kterými dosahuje tak dobrých výsledků. Kdo zná jeho fotografie ví, o čem píši. Následující článek je první ze série, v níž nám odpoví na otázku: "Jak na to?" Jehož téma je filtry v krajinářské fotografii.

Neutrální gradient

Šedý přechodový filtr si můžete zjednodušeně představit jako obyčejné sklíčko, které je z jedné strany zbarveno tmavě (obvykle šedě) a plynule přechází do čiré. Ztmavené partie pohlcují nejvíce světla, podobně jako sluneční brýle, s ubývajícím pigmentem propustnost filtru roste.

Tichá melodie odcházejícího léta
Voda je druhý element, voda je magie, voda je zrcadlo světa. Voda ale také pohlcuje světlo, a tak odraz, který v ní vidíte, nemá stejnou světelnou intenzitu jako originál. Opatrně zkuste rozdíl vyrovnat pomocí přechodových filtrů.

V praxi to znamená viditelné potlačení jasu oblohy ve prospěch krajiny v popředí. Ta se bude vlivem téhož efektu jevit o poznání prosvětlenější a přirozenější. Je to výrazný krok k celkové harmonizaci snímku: výsledek mnohem více odpovídá tomu, na co jsou lidské oči zvyklé.

Přechodové filtry se vyrábějí v různých intenzitách a různých tvarech přechodů. Někteří výrobci umožňují filtry kombinovat – nasadit je za sebe a efekt znásobit. To je užitečné zejména při focení v protisvětle, ve kterém je objektiv obrácen proti zdroji světla, zatímco objekty v záběru jsou k vám otočeny svou stinnou stranou.

K dispozici jsou i tónované varianty přechodových filtrů. Vedle neutrálního šedého filtru tak můžete vyzkoušet i barevné kombinace, jež posouvají emotivní náladu snímku. Barevných změn lze ale dosáhnout i v počítači, a tak je jen na vašem zvážení, zda se rozhodnete snímek barevně ovlivňovat již v okamžiku expozice, a připravíte se tak o možnost případného vrácení změn zpět.

Polarizační filtr

K polarizaci světla dochází odrazem prakticky ode všech materiálů s výjimkou kovu. Nejde jen o lesklé objekty, světlo odráží prakticky jakýkoli materiál. Polarizované světlo pak proudí do objektivu v podobě bílého záření, které opticky mění a zjemňuje odstíny všech barev na snímku.

Tilt! Tilt! Tilt!
Nazapomínejte ani na blesk. V extrémních světelných podmínkách dokáže zviditelnit objekty ve vašem bezprostředním okolí mnohem lépe než kterýkoli filtr. 

Polarizačním filtrem je možné toto světlo absorbovat. Na fotografii se použití filtru projeví viditelným zjasněním barev, zprůhledněním namodralého oparu dálek, ale také ztmavnutím modré oblohy. Ta totiž není ničím jiným než slunečním světlem odraženým o vzduch.

Extrémním příkladem použití může být i potlačení duhy po dešti, máte-li zrovna o takový efekt zájem. Hlavním důvodem použití filtru ale zůstává markantní zvýraznění mraků na polojasné obloze – efekt, který krajině propůjčí hloubku a dramatičnost.

Je také důležité si všimnout, že účinnost tohoto filtru se mění s úhlem vůči světelnému zdroji. Maximálního efektu dosáhnete v pravém úhlu ke slunci, se sluncem za zády či v protisvětle je účinek filtru prakticky nulový. Šikovná je také kombinace polarizačního filtru s filtrem přechodovým. Mraky díky své konzistenci světlo nepolarizují. Jejich jas se použitím filtru téměř nezmění, a mohlo by tak opět dojít k nechtěnému přepalu.

Možná přijde i poustevník
Ve světelně neurčitém prostředí, jako je například mlha, můžete zvýšit dojem prostoru ztmavením popředí. Je to jednoduchý trik, který obecně funguje v místech s jednolitou hmotou, jako je sníh, písek či travní planiny. Možností použití je opravdu hodně, nicméně snímky s vodní hladinou či vlhkým černým asfaltem v popředí již obráceně vložený přechodový filtr nepotřebují.

Celošedý neutrální filtr je vyroben ze stejného materiálu jako filtr přechodový a pohlcuje světlo týmž způsobem, ovšem celoplošně. Používá se všude tam, kde je třeba omezit množství světla dopadajícího na senzor fotoaparátu, například když chcete dosáhnout dlouhého expozičního času za denního světla.

S připevněným filtrem dokážete bez problémů vylidnit ulice, učesat vlny na moři, proměnit plynoucí potok v křišťálovou siluetu nebo zachytit rychle se pohybující objekty v podobě řítících se komet.

Moment
Chcete-li pořídit snímek s dlouhým expozičním časem během dne, budete muset radikálně omezit množství světla procházejícího objektivem. Tuto funkci zajistí prostý šedý filtr. Nezapomínejte ale, že s vyšší clonou roste i hloubka ostrosti. Platí to i u kompaktních digitálních aparátů, u kterých by se vlivem malého rozměru senzoru mohlo zdát, že to již není možné. Na fotografii se potom objeví i prach usazený na objektivu a filtrech. Nezapomeňte filtry čistit! 

Nebojte se filtrů

Představili jsme si několik členů početné rodiny kreativních filtrů, které by neměly chybět ve výbavě žádného amatérského fotografa. Montáž filtrů není nijak komplikovaná, valná většina objektivů zrcadlovek i kompaktních fotoaparátů je opatřena závitem na uchycení předsádek. Pro zbývající modely fotoaparátů byly vytvořeny speciální přípravky s různými způsoby montáže, které umožňují přichytit filtry i na přístroje kompaktních rozměrů.

Nebojte se poradit se s prodejci fototechniky. Filtry nejsou nijak neobvyklým zbožím, dají se koupit i v běžných obchodech s fototechnikou, a to včetně redukcí potřebných k montáži. Na internetu přichází s nabídkou filtrů každý větší internetový obchod, stačí si jen objednat.

Více informací o mně, mých fotografiích a tvorbě, najdete na mé domovské stránce.

Tento článek vyšel také v časopise DiGI foto 7/2004.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    24.08.2005 14:04

    Zodiax: Posunutím přechodu pod linii horizontu se vjem částečného ztmavení objektu poněkud sníží. Beztak tam to ztmavení zůstane patrné, Panskou skálu nevyjímaje. Pouze to tolik neruší, protože se nejedná o pravidelný geometrický útvar.

  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    24.08.2005 14:10

    mgrunt: Vesměs není potřeba snímky přiliš upravovat a pokud na to přecijen dojde, rozhodně se nejedná o "tuning". Konkrétně snímek s Panskou skálou vyšel tak dokonale, že nebylo potřeba ani hýbnout úrovněmi.

    Nazapomínejte že krajinářskou fotografii utváří z velké části dobré světlo. Jak jsem psal již výše, celé je to o trpělivosti. Někdy se stává že celý měsíc nevytáhnu paty z domu.

  • prekůpek
    prekůpek
    14.12.2005 08:41

    dobre napsane pro zacatecnika. Co se zkusenejsich fotografu tyce, ty uz takovy clanek nepotrebuji..
    Zacatecnik ano..Diky

  • Jan Hruša
    Jan Hruša
    25.12.2005 22:06

    fajn článek, ale v podstatě se jedná o všeobecné informace, které si můžem přečíst v takřka každé knize o digitálním fotografování. Podle mého názoru je tu spousta lidí, kterým by rádi věděli jak opravdu na to, nějaké rady z praxe či postřehy. Každopádně tvé zkušenosti s filtrováním jsou velké což je vidět na tvých fotkách. Ohledně filtrování si myslím: není pravda, že více filtrů na objektivu se rovná dobrá fotka. Podle mě tomu tak není. Jde hlavně o cit, kompozici a až potom filtry.

  • Mike 1
    Mike 1
    30.12.2005 17:59

    mozno je moja otazka uplne od veci, ale je nejaky rozdiel pri pouzivani filtrov u analogov a digitalov?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (27)

Tisknout článek

Tip na článek

Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"
Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"

Od 17. ledna do 17. března jste měli mož­nost při­spí­vat do sou­těže v naší ga­le­rii na Fo­to­A­pa­rát.cz na téma „VÝ­CHODY A ZÁ­PADY SLUNCE“. Všichni naši čte­náři pak měli mož­nost vy­bí­rat nej­zda­ři­lejší snímky a udě­lit jim pa­t­řičný po­čet bodů. Cel­kem jste vlo­žili 149 fo­to­gra­fií! Nej­ú­spěš­něj­ších 10 snímků uká­žeme spolu s od­po­věd na naše otázky v ná­sle­du­jí­cím článku. Hod­notné knižní ceny po­skytlo ví­tězům na­kla­da­tel­ství Zo­ner­Press.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram