Kreativní filtry pro krajinářskou fotografii

Jistě se již dlouho těšíte, že nám tu všem Robert Mekiš prozradí něco málo ze svých postupů, kterými dosahuje tak dobrých výsledků. Kdo zná jeho fotografie ví, o čem píši. Následující článek je první ze série, v níž nám odpoví na otázku: "Jak na to?" Jehož téma je filtry v krajinářské fotografii.

Neutrální gradient

Šedý přechodový filtr si můžete zjednodušeně představit jako obyčejné sklíčko, které je z jedné strany zbarveno tmavě (obvykle šedě) a plynule přechází do čiré. Ztmavené partie pohlcují nejvíce světla, podobně jako sluneční brýle, s ubývajícím pigmentem propustnost filtru roste.

Tichá melodie odcházejícího léta
Voda je druhý element, voda je magie, voda je zrcadlo světa. Voda ale také pohlcuje světlo, a tak odraz, který v ní vidíte, nemá stejnou světelnou intenzitu jako originál. Opatrně zkuste rozdíl vyrovnat pomocí přechodových filtrů.

V praxi to znamená viditelné potlačení jasu oblohy ve prospěch krajiny v popředí. Ta se bude vlivem téhož efektu jevit o poznání prosvětlenější a přirozenější. Je to výrazný krok k celkové harmonizaci snímku: výsledek mnohem více odpovídá tomu, na co jsou lidské oči zvyklé.

Přechodové filtry se vyrábějí v různých intenzitách a různých tvarech přechodů. Někteří výrobci umožňují filtry kombinovat – nasadit je za sebe a efekt znásobit. To je užitečné zejména při focení v protisvětle, ve kterém je objektiv obrácen proti zdroji světla, zatímco objekty v záběru jsou k vám otočeny svou stinnou stranou.

K dispozici jsou i tónované varianty přechodových filtrů. Vedle neutrálního šedého filtru tak můžete vyzkoušet i barevné kombinace, jež posouvají emotivní náladu snímku. Barevných změn lze ale dosáhnout i v počítači, a tak je jen na vašem zvážení, zda se rozhodnete snímek barevně ovlivňovat již v okamžiku expozice, a připravíte se tak o možnost případného vrácení změn zpět.

Polarizační filtr

K polarizaci světla dochází odrazem prakticky ode všech materiálů s výjimkou kovu. Nejde jen o lesklé objekty, světlo odráží prakticky jakýkoli materiál. Polarizované světlo pak proudí do objektivu v podobě bílého záření, které opticky mění a zjemňuje odstíny všech barev na snímku.

Tilt! Tilt! Tilt!
Nazapomínejte ani na blesk. V extrémních světelných podmínkách dokáže zviditelnit objekty ve vašem bezprostředním okolí mnohem lépe než kterýkoli filtr. 

Polarizačním filtrem je možné toto světlo absorbovat. Na fotografii se použití filtru projeví viditelným zjasněním barev, zprůhledněním namodralého oparu dálek, ale také ztmavnutím modré oblohy. Ta totiž není ničím jiným než slunečním světlem odraženým o vzduch.

Extrémním příkladem použití může být i potlačení duhy po dešti, máte-li zrovna o takový efekt zájem. Hlavním důvodem použití filtru ale zůstává markantní zvýraznění mraků na polojasné obloze – efekt, který krajině propůjčí hloubku a dramatičnost.

Je také důležité si všimnout, že účinnost tohoto filtru se mění s úhlem vůči světelnému zdroji. Maximálního efektu dosáhnete v pravém úhlu ke slunci, se sluncem za zády či v protisvětle je účinek filtru prakticky nulový. Šikovná je také kombinace polarizačního filtru s filtrem přechodovým. Mraky díky své konzistenci světlo nepolarizují. Jejich jas se použitím filtru téměř nezmění, a mohlo by tak opět dojít k nechtěnému přepalu.

Možná přijde i poustevník
Ve světelně neurčitém prostředí, jako je například mlha, můžete zvýšit dojem prostoru ztmavením popředí. Je to jednoduchý trik, který obecně funguje v místech s jednolitou hmotou, jako je sníh, písek či travní planiny. Možností použití je opravdu hodně, nicméně snímky s vodní hladinou či vlhkým černým asfaltem v popředí již obráceně vložený přechodový filtr nepotřebují.

Celošedý neutrální filtr je vyroben ze stejného materiálu jako filtr přechodový a pohlcuje světlo týmž způsobem, ovšem celoplošně. Používá se všude tam, kde je třeba omezit množství světla dopadajícího na senzor fotoaparátu, například když chcete dosáhnout dlouhého expozičního času za denního světla.

S připevněným filtrem dokážete bez problémů vylidnit ulice, učesat vlny na moři, proměnit plynoucí potok v křišťálovou siluetu nebo zachytit rychle se pohybující objekty v podobě řítících se komet.

Moment
Chcete-li pořídit snímek s dlouhým expozičním časem během dne, budete muset radikálně omezit množství světla procházejícího objektivem. Tuto funkci zajistí prostý šedý filtr. Nezapomínejte ale, že s vyšší clonou roste i hloubka ostrosti. Platí to i u kompaktních digitálních aparátů, u kterých by se vlivem malého rozměru senzoru mohlo zdát, že to již není možné. Na fotografii se potom objeví i prach usazený na objektivu a filtrech. Nezapomeňte filtry čistit! 

Nebojte se filtrů

Představili jsme si několik členů početné rodiny kreativních filtrů, které by neměly chybět ve výbavě žádného amatérského fotografa. Montáž filtrů není nijak komplikovaná, valná většina objektivů zrcadlovek i kompaktních fotoaparátů je opatřena závitem na uchycení předsádek. Pro zbývající modely fotoaparátů byly vytvořeny speciální přípravky s různými způsoby montáže, které umožňují přichytit filtry i na přístroje kompaktních rozměrů.

Nebojte se poradit se s prodejci fototechniky. Filtry nejsou nijak neobvyklým zbožím, dají se koupit i v běžných obchodech s fototechnikou, a to včetně redukcí potřebných k montáži. Na internetu přichází s nabídkou filtrů každý větší internetový obchod, stačí si jen objednat.

Více informací o mně, mých fotografiích a tvorbě, najdete na mé domovské stránce.

Tento článek vyšel také v časopise DiGI foto 7/2004.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    08.08.2005 13:16

    MirekEnd: No jestli už máš foťák a filtry, pak už potřebuješ jen trpělivost :)

    Nejlepší metodou na dobrý snímek je jít si "oťuknout" okolí, přesně si najít správný záběr v ideální kompozici a na místo se vrátit až když začne to pravé atmosferické divadlo. A když se to nepovede napoprvé, zkoušet to znovu a znovu. V tom je celé to tajemství.

    Docela mne pobavily maily, ve kterých se mne lidé ptali, zda nemají reklamovat fotoaparát, když jejich fotka (cvaknutá přes poledne, bez oblačnosti a ještě při oparu) nevypadá tak hezky. Ba ne, krajinářské fotky jsou hodně o trpělivosti anebo o štěstí. Kvalitní fotoaparát pouze lépe zachytí barvy/detaily a filtry jen zlepší funkci expozice, popřípadě mírně posunou realitu snímku do mezí, které lidskému oku poněkud více lahodí. Ale bez dobrého světla je se snímkem amen.

  • afak
    afak
    08.08.2005 14:22

    ..ptaji se japonci anglicanu: mame super high-tech sekacky na travu, kropime, presne na mililitry, hnojime presne podle programu, kypříme, česeme kazde steblo, vrazili sme miliony jenu do specialniho osvetleni.. proc nemame tu travu jakou mate vy v Anglii kdyz ji sekate jen obycejnou starou sekackou? Anglican si v klidu vychutna doušek sve whisky a rekne "well... ted uz staci jen 300let sekat" :-) tak asi tak k dotazu MirekE/Robert :-)

  • Ivan Tomášek
    Ivan Tomášek
    08.08.2005 14:36

    Díky, parádní.
    A navíc Tvoje stránky jsou dobrou studnicí.

  • petr stach
    petr stach
    08.08.2005 18:08

    inspirativní

  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    08.08.2005 18:11

    afak: to není úplně přesné !

    Snad s výjimkou těch high-tech sekaček na trávu, to kropení přesně na mililitry, hnojení přesně podle programu, kypření a česání každého stébla je stále potřeba. A teprve K TOMU těch 300 let britského čekání udělá své :)

  • afak
    afak
    08.08.2005 18:29

    to mekis: ja sem psal "..TED UZ staci jen 300let sekat".. a ne " ..staci jen 300let sekat" tzn. ze tech 300 let je navic k tomu vsemu... no zanechme slovickareni, nejsme pravnici :-)vime o co jde.. o dobre svetlo, fotak samotnej stejne "jen drzi film" :-)

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    08.08.2005 23:09

    Nechcem byt kruty, ale pointa clanku sa nachadza az na druhej strane, co vediet, tak prvu preskocim a nepovedal si nic viac, ako sa clovek docita v reklamnom prospekte od Hamy, len si dodal omacku.

  • Qwert
    Qwert
    09.08.2005 09:01

    Co se tyka obsahu clanku, tak bohuzel souhlasim s blondynem. Je to takove "povidani o necem"...:-(
    Nicmene fotky jsou nadherny a to psani vynahrazuji!
    Taky neco o filtrech je tady (cca dva roky stary, ale myslim, ze porad platny):

    http://www.fotosite.cz/clanky/cl_00031/

    Petr

  • Radek Fišer 1
    Radek Fišer 1
    09.08.2005 10:37

    Musím se zastat Roberta a jeho článku. Myslím si, že vůbec není špatný, ba naopak. Naprostá většina uživatelů Fotoaparátu.cz jsou začátečníci, kterým je článek takto naservírovaný velmi přístupný a srozumitelný. Robert ve své tvorbě dávno a vysoko překročil odbornou úroveň svého článku a proto je spíše potěšitelné, alespoň já to přijímám s povděkem, že dokázal článkem právě tuto skupinu začínajících fotografů postihnout. Možná by stálo za úvahu pokračování článku.
    Radek

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    09.08.2005 12:07

    Presne o tom to je. Robert daaaavno svoj clanok svojimi fotkami predbehol. chcem viac, nech prezradi tajomstva :D

  • Ladislav Červinka
    Ladislav Červinka
    09.08.2005 12:23

    Roberte, diky za skvely clanek! Tve fotky obdivuji uz hodne dlouho. Velmi bych uvital dalsi clanek, napr. o pouziti kombinace vice prechodovych ND filtru systemu Cokin (jako pouzivas Ty - kombinace P120 a P121) apod.

  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    09.08.2005 13:41

    qwert: dobrý článek! Další užitečné informace jsou i na stránkách magazínu Photolife: http://www.photorevue.cz/Sekce2/Cok_welc.htm

    blondyn: Jde o to jak látku interpretovat. Článek se dal napsat souhrnně, podobně jako soubor od pana Karbusického anebo od Jiřího Lukeše (díky QWERTE!)

    Já jsem to udělal obráceně: mám portfolio snímků, které byly pořízené s použitím jen velmi malé kolekce filtrů. Zhruba před rokem mne oslovil Jan Novák z časopisu DiGI, jestli bych nebyl ochoten popsat způsob jak snímky vznikly.

    Tak spatřil světlo světa tento článek - je to v zásadě jen souhrnná odpověď na mnoho mailů, ve kterých se mne lidé ptají, co že to dělám za magii v Photoshopu. Mohu je tak odeslat na vlastní slova a návdavkem jim popřát horu trpělivosti při čekání na dobré světlo.

    Jen dodávám, že strašně nerad píši články. Opravdu nerad. Nejsem gadgeteer ani odborník na techniku. Většinu věcí dělám čistě instinktivně, ať již se jedná o fotografii nebo grafiku.

    Fotografovat jsem se naučil tak, že jsem si prohlížel snímky v Photolife a snažil se odhadnout jak daný výsledek vznikl. K výsledkům jsem došel vždy vlastním experimentováním, než čtením tutoriálů.

    To mne samosebou při psaní vlastního článku dostalo do poněkud schizofrenní role - sám sebe jsem musel pozorovat, jak co vlastně dělám, abych byl vůbec schopen mé postupy shrnout do slov :o)

  • Mareck
    Mareck
    09.08.2005 15:32

    Vďaka za článok! Spolu s fotkami je to veľmi motivačné ;-)

  • Qwert
    Qwert
    09.08.2005 16:05

    To Mekis:

    ten dodatek by měl být pro mnoho čtenářů důležitější než ten článek...právě proto, že se snažís fotku už suprovou vyfotit, a ne "načudlíkovat"...!!! (o tohle se snažim taky, ale bohužel s "jinými" výsledky než ty...:-))
    Jinak tvoje fotky už znám dýl a pokaždý se na ně rád podívám...

    Petr

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    09.08.2005 17:07

    No vidis, ty si celu pointu clanku napisal do Komentaru - tvoj posledny koment ma srdce a stavu a to, co mi chybalo, to info.

  • Laco K.
    Laco K.
    10.08.2005 09:06

    Článok je fajn a ako začiatočníkovi mi pomôže. keď som kupoval filtre /HAMA/ Sky light, polarizák a šedý prechoďak v predajni mi povedali, že HAMA oproti Cokinom su ako spodok pivovej flaše. Je to pravda.

  • Martin Nassler
    Martin Nassler
    11.08.2005 17:04

    Takovy zacatecnicky dotaz ... pokud pouziji prechodove filtry na krajiny s jasnym rezem obloha/zeme vsechno je v pohode, ale pokud mam na tomto rozhrani umisteny nejaky objekt (napr. fotka s Panskou skalou), filtr mi ztmavi i cast tohoto objektu. Nejak nejsem schopen prijit na to, jakym zpusobem toto eliminovat (pokud nepocitam upravy v PS). Na fotce Panske skaly nic takoveho neni patrne. Poradi nekdo? Diky!

  • Michal Grunt
    Michal Grunt
    22.08.2005 13:57

    To s tim nakladakem je fakt dost dobry, skoda toho autobusu vzadu.

  • Michal Grunt
    Michal Grunt
    24.08.2005 11:58

    Fotky to jsou opravdu pekne, ale chtel bych videt surovou fotku, neupravenou, nezmensenou, rovnou z digitalu. Tam pak clovek uvidi co je filtr pred objektivem a co filtr v photoshopu... tim nechci rici ze je spatne pres SW fotky upravovat, ale docela by me zajimalo jaky podil ma na vysledne fotce fotak a vybaveni a jaky SW (oboji samozrejme se zrucnym fotografem).

  • Michal Grunt
    Michal Grunt
    24.08.2005 12:10

    PS: Predchozi prispevek neni myslen nejak spatne. Proste by me zajimala surova fotka (s/bez filtru), protoze pak si clovek, ktery filtry nepouziva, pod tim ci onym 'upravenym' obrazkem kde je filtr pouzit, pod filtrem muze predstavit to, ze napr. zmeni barvy ze svetle modre na hodne sitou atd. Pritom to muze byt upraveno pomoci korekci v PSP a filtr na fotce dela uplne neco jineho...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (27)

Tisknout článek

Tip na článek

Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"
Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"

Od 17. ledna do 17. března jste měli mož­nost při­spí­vat do sou­těže v naší ga­le­rii na Fo­to­A­pa­rát.cz na téma „VÝ­CHODY A ZÁ­PADY SLUNCE“. Všichni naši čte­náři pak měli mož­nost vy­bí­rat nej­zda­ři­lejší snímky a udě­lit jim pa­t­řičný po­čet bodů. Cel­kem jste vlo­žili 149 fo­to­gra­fií! Nej­ú­spěš­něj­ších 10 snímků uká­žeme spolu s od­po­věd na naše otázky v ná­sle­du­jí­cím článku. Hod­notné knižní ceny po­skytlo ví­tězům na­kla­da­tel­ství Zo­ner­Press.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram