Kreativní filtry pro krajinářskou fotografii

Jistě se již dlouho těšíte, že nám tu všem Robert Mekiš prozradí něco málo ze svých postupů, kterými dosahuje tak dobrých výsledků. Kdo zná jeho fotografie ví, o čem píši. Následující článek je první ze série, v níž nám odpoví na otázku: "Jak na to?" Jehož téma je filtry v krajinářské fotografii.

Kreativní filtry pro krajinářskou fotografii

Ačkoli se to nezdá, je lidské i zvířecí vnímání světa z pohledu fotografie nadmíru neobvyklé. Je totiž silně ovlivněno činností mozku. Navíc má naše oko poněkud omezenou schopnost zaměřit se na scénu jako celek. Obraz je tak zpracováván po malých částech, podobně jako mozaika.

Když se na svůj zrak chvíli zaměříte, zjistíte, že v jednom okamžiku dokážete vnímat detaily jen na opravdu malé ploše, dokud nepohlédnete jinam. Celý proces funguje nevědomky – oko neustále těká z místa na místo, přitom přeostřuje a změnou velikosti zřítelnice si přizpůsobuje clonu. Mozek potom z takto pořízených dílčích záběrů skládá obraz okolí, který je vlivem popsaného procesu optimalizován.

To je ale zásadní rozdíl oproti principu fotoaparátu! Ten snímá obraz jednorázově, plošně, ale především v jediné expozici platné pro celý snímek. Každou sebemenší odchylku fotografie od vzhledu scény přirozeného pro oko tak bezpečně rozpoznáte, o to spíše, je-li nějak rušivá.

Gates to Equinox
Sluneční světlo procházející listy stromu vytváří dojem záře. Je-li na snímku zachycena obloha, její jas je v porovnání se zemí mnohanásobně vyšší. A to ani nemusí být slunce v záběru. 

Podobnému výsledku se dá předejít. K dispozici přitom máte hned několik možností. Můžete si scénu přisvětlit podobně, jako to dělají filmaři. Není-li to možné, můžete vyzkoušet autobracketing – jednoduchou funkci mnoha fotoaparátů, při které se v krátkém časovém sledu za sebou exponuje několik fotografií při proměnlivé hodnotě clony.

Vzniklou sérii ale poté budete muset ve fotoeditoru složit do jediného záběru. Je to proces zdlouhavý, nepřesný a ortodoxními fotografy opovrhovaný. Další cestou je naučit se používat filtry.

Princip filtru je jednoduchý – po upevnění před objektiv zadržuje vždy určitou část světelného spektra, zatímco zbytek propouští. Filtry se liší svou intenzitou, strukturou, tvarem či samotnou metodou procházejícího světla. Současná nabídka na trhu je opravdu bohatá, pro začínajícího amatéra ale pohříchu nepřehledná. Měli byste proto vědět, co vlastně očekáváte.

Sněžná slepota a temná zákoutí

Jste-li vlastníkem digitálního fotoaparátu, můžete bez obav pominout rozsáhlou skupinu efektových filtrů. Ty mají svůj smysl u kinofilmových aparátů, ale v digitální fotografii se jejich účinky dají zdařile napodobit v počítači. Odpadá tak nutnost manipulace se záběrem přímo v terénu. Změny provedené v počítači lze navíc vzít kdykoli zpět.

Království čajové lžičky
Některé snímky vyžadují citlivý přístup. Pracujete-li s architekturou, počítejte i se ztmavením stěny budovy. Volte jemnější varianty a pomozte si polarizačním filtrem. 

Vaší pozornosti by ale neměla uniknout zbývající skupina filtrů, která zůstává při práci se světlem stále nepostradatelná. Účinky přechodových, polarizačních a celošedých filtrů výrazně napravují nedostatky fotografie už při samotném snímání.

S dynamickým rozsahem se fotografové potýkají i u klasického filmu, ale současné digitální senzory jsou na tom s efektivním rozsahem expozic ještě o poznání hůře. Senzor má veliké problémy zaznamenat obrazové informace v místech, která jsou příliš přesvětlená, nebo se naopak utápějí ve tmě. V těchto oblastech vzniká plocha stejně zabarvených bodů, obvykle zcela bílých nebo černých, jimž se ve fotografické hantýrce říkal „přepal“.

Je to skvrna naprosto postrádající kresbu, která na snímku extrémně ruší. Bohužel neexistuje jediná funkční metoda, jak na poškozeném místě rekonstruovat původní obsah, a snímek tak opravit. Proto je nezbytné se tmavých a přesvětlených míst předem vyvarovat a ještě před pořízením snímku odhadnout, zda a za jakých podmínek bude účelné filtry použít.

Pokusy jedné místní čarodějky
V brzkých ranních a pozdních večerních hodinách, zvláště je-li slunce již za obzorem, je jediné světlo dopadající na zem odraženo od nasvětlené zemské atmosféry. Obloha je o poznání jasnější než snímaná krajina a vy potřebujete filtr na jejich světelnou harmonizaci. 

Nejvyšší pravděpodobnost vzniku přepalů hrozí u snímků zachycujících otevřenou krajinu. V rozsáhlém exteriéru můžete se světlem pracovat pouze pasivně a v předem dané kompozici. Můžete tak nanejvýš čekat na ten pravý okamžik – na „dobré světlo“. To je už samo o sobě loterií, do níž významně promlouvá také vliv přírodních živlů a členitost terénu. Záleží i na slunci a zemské atmosféře s jejím proměnlivým zabarvením, propustností a jasem. A právě atmosféra je velmi důležitá. Nebe se na fotografiích obvykle jeví výrazně jasnější než krajina pod ním. Výjimkou je polojasný den s mírnou oblačností a dobrými rozptylovými podmínkami, fotíte-li se sluncem za zády. Není-li jasná obloha autorským záměrem, dá se tento jev elegantně vyřešit.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    08.08.2005 13:16

    MirekEnd: No jestli už máš foťák a filtry, pak už potřebuješ jen trpělivost :)

    Nejlepší metodou na dobrý snímek je jít si "oťuknout" okolí, přesně si najít správný záběr v ideální kompozici a na místo se vrátit až když začne to pravé atmosferické divadlo. A když se to nepovede napoprvé, zkoušet to znovu a znovu. V tom je celé to tajemství.

    Docela mne pobavily maily, ve kterých se mne lidé ptali, zda nemají reklamovat fotoaparát, když jejich fotka (cvaknutá přes poledne, bez oblačnosti a ještě při oparu) nevypadá tak hezky. Ba ne, krajinářské fotky jsou hodně o trpělivosti anebo o štěstí. Kvalitní fotoaparát pouze lépe zachytí barvy/detaily a filtry jen zlepší funkci expozice, popřípadě mírně posunou realitu snímku do mezí, které lidskému oku poněkud více lahodí. Ale bez dobrého světla je se snímkem amen.

  • afak
    afak
    08.08.2005 14:22

    ..ptaji se japonci anglicanu: mame super high-tech sekacky na travu, kropime, presne na mililitry, hnojime presne podle programu, kypříme, česeme kazde steblo, vrazili sme miliony jenu do specialniho osvetleni.. proc nemame tu travu jakou mate vy v Anglii kdyz ji sekate jen obycejnou starou sekackou? Anglican si v klidu vychutna doušek sve whisky a rekne "well... ted uz staci jen 300let sekat" :-) tak asi tak k dotazu MirekE/Robert :-)

  • Ivan Tomášek
    Ivan Tomášek
    08.08.2005 14:36

    Díky, parádní.
    A navíc Tvoje stránky jsou dobrou studnicí.

  • petr stach
    petr stach
    08.08.2005 18:08

    inspirativní

  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    08.08.2005 18:11

    afak: to není úplně přesné !

    Snad s výjimkou těch high-tech sekaček na trávu, to kropení přesně na mililitry, hnojení přesně podle programu, kypření a česání každého stébla je stále potřeba. A teprve K TOMU těch 300 let britského čekání udělá své :)

  • afak
    afak
    08.08.2005 18:29

    to mekis: ja sem psal "..TED UZ staci jen 300let sekat".. a ne " ..staci jen 300let sekat" tzn. ze tech 300 let je navic k tomu vsemu... no zanechme slovickareni, nejsme pravnici :-)vime o co jde.. o dobre svetlo, fotak samotnej stejne "jen drzi film" :-)

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    08.08.2005 23:09

    Nechcem byt kruty, ale pointa clanku sa nachadza az na druhej strane, co vediet, tak prvu preskocim a nepovedal si nic viac, ako sa clovek docita v reklamnom prospekte od Hamy, len si dodal omacku.

  • Qwert
    Qwert
    09.08.2005 09:01

    Co se tyka obsahu clanku, tak bohuzel souhlasim s blondynem. Je to takove "povidani o necem"...:-(
    Nicmene fotky jsou nadherny a to psani vynahrazuji!
    Taky neco o filtrech je tady (cca dva roky stary, ale myslim, ze porad platny):

    http://www.fotosite.cz/clanky/cl_00031/

    Petr

  • Radek Fišer 1
    Radek Fišer 1
    09.08.2005 10:37

    Musím se zastat Roberta a jeho článku. Myslím si, že vůbec není špatný, ba naopak. Naprostá většina uživatelů Fotoaparátu.cz jsou začátečníci, kterým je článek takto naservírovaný velmi přístupný a srozumitelný. Robert ve své tvorbě dávno a vysoko překročil odbornou úroveň svého článku a proto je spíše potěšitelné, alespoň já to přijímám s povděkem, že dokázal článkem právě tuto skupinu začínajících fotografů postihnout. Možná by stálo za úvahu pokračování článku.
    Radek

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    09.08.2005 12:07

    Presne o tom to je. Robert daaaavno svoj clanok svojimi fotkami predbehol. chcem viac, nech prezradi tajomstva :D

  • Ladislav Červinka
    Ladislav Červinka
    09.08.2005 12:23

    Roberte, diky za skvely clanek! Tve fotky obdivuji uz hodne dlouho. Velmi bych uvital dalsi clanek, napr. o pouziti kombinace vice prechodovych ND filtru systemu Cokin (jako pouzivas Ty - kombinace P120 a P121) apod.

  • Robert Mekiš
    Robert Mekiš
    Autor
    09.08.2005 13:41

    qwert: dobrý článek! Další užitečné informace jsou i na stránkách magazínu Photolife: http://www.photorevue.cz/Sekce2/Cok_welc.htm

    blondyn: Jde o to jak látku interpretovat. Článek se dal napsat souhrnně, podobně jako soubor od pana Karbusického anebo od Jiřího Lukeše (díky QWERTE!)

    Já jsem to udělal obráceně: mám portfolio snímků, které byly pořízené s použitím jen velmi malé kolekce filtrů. Zhruba před rokem mne oslovil Jan Novák z časopisu DiGI, jestli bych nebyl ochoten popsat způsob jak snímky vznikly.

    Tak spatřil světlo světa tento článek - je to v zásadě jen souhrnná odpověď na mnoho mailů, ve kterých se mne lidé ptají, co že to dělám za magii v Photoshopu. Mohu je tak odeslat na vlastní slova a návdavkem jim popřát horu trpělivosti při čekání na dobré světlo.

    Jen dodávám, že strašně nerad píši články. Opravdu nerad. Nejsem gadgeteer ani odborník na techniku. Většinu věcí dělám čistě instinktivně, ať již se jedná o fotografii nebo grafiku.

    Fotografovat jsem se naučil tak, že jsem si prohlížel snímky v Photolife a snažil se odhadnout jak daný výsledek vznikl. K výsledkům jsem došel vždy vlastním experimentováním, než čtením tutoriálů.

    To mne samosebou při psaní vlastního článku dostalo do poněkud schizofrenní role - sám sebe jsem musel pozorovat, jak co vlastně dělám, abych byl vůbec schopen mé postupy shrnout do slov :o)

  • Mareck
    Mareck
    09.08.2005 15:32

    Vďaka za článok! Spolu s fotkami je to veľmi motivačné ;-)

  • Qwert
    Qwert
    09.08.2005 16:05

    To Mekis:

    ten dodatek by měl být pro mnoho čtenářů důležitější než ten článek...právě proto, že se snažís fotku už suprovou vyfotit, a ne "načudlíkovat"...!!! (o tohle se snažim taky, ale bohužel s "jinými" výsledky než ty...:-))
    Jinak tvoje fotky už znám dýl a pokaždý se na ně rád podívám...

    Petr

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    09.08.2005 17:07

    No vidis, ty si celu pointu clanku napisal do Komentaru - tvoj posledny koment ma srdce a stavu a to, co mi chybalo, to info.

  • Laco K.
    Laco K.
    10.08.2005 09:06

    Článok je fajn a ako začiatočníkovi mi pomôže. keď som kupoval filtre /HAMA/ Sky light, polarizák a šedý prechoďak v predajni mi povedali, že HAMA oproti Cokinom su ako spodok pivovej flaše. Je to pravda.

  • Martin Nassler
    Martin Nassler
    11.08.2005 17:04

    Takovy zacatecnicky dotaz ... pokud pouziji prechodove filtry na krajiny s jasnym rezem obloha/zeme vsechno je v pohode, ale pokud mam na tomto rozhrani umisteny nejaky objekt (napr. fotka s Panskou skalou), filtr mi ztmavi i cast tohoto objektu. Nejak nejsem schopen prijit na to, jakym zpusobem toto eliminovat (pokud nepocitam upravy v PS). Na fotce Panske skaly nic takoveho neni patrne. Poradi nekdo? Diky!

  • Michal Grunt
    Michal Grunt
    22.08.2005 13:57

    To s tim nakladakem je fakt dost dobry, skoda toho autobusu vzadu.

  • Michal Grunt
    Michal Grunt
    24.08.2005 11:58

    Fotky to jsou opravdu pekne, ale chtel bych videt surovou fotku, neupravenou, nezmensenou, rovnou z digitalu. Tam pak clovek uvidi co je filtr pred objektivem a co filtr v photoshopu... tim nechci rici ze je spatne pres SW fotky upravovat, ale docela by me zajimalo jaky podil ma na vysledne fotce fotak a vybaveni a jaky SW (oboji samozrejme se zrucnym fotografem).

  • Michal Grunt
    Michal Grunt
    24.08.2005 12:10

    PS: Predchozi prispevek neni myslen nejak spatne. Proste by me zajimala surova fotka (s/bez filtru), protoze pak si clovek, ktery filtry nepouziva, pod tim ci onym 'upravenym' obrazkem kde je filtr pouzit, pod filtrem muze predstavit to, ze napr. zmeni barvy ze svetle modre na hodne sitou atd. Pritom to muze byt upraveno pomoci korekci v PSP a filtr na fotce dela uplne neco jineho...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (27)

Tisknout článek

Tip na článek

Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"
Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"

Od 17. ledna do 17. března jste měli mož­nost při­spí­vat do sou­těže v naší ga­le­rii na Fo­to­A­pa­rát.cz na téma „VÝ­CHODY A ZÁ­PADY SLUNCE“. Všichni naši čte­náři pak měli mož­nost vy­bí­rat nej­zda­ři­lejší snímky a udě­lit jim pa­t­řičný po­čet bodů. Cel­kem jste vlo­žili 149 fo­to­gra­fií! Nej­ú­spěš­něj­ších 10 snímků uká­žeme spolu s od­po­věd na naše otázky v ná­sle­du­jí­cím článku. Hod­notné knižní ceny po­skytlo ví­tězům na­kla­da­tel­ství Zo­ner­Press.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram