PARAGRAFY KOLEM FOTEK II.
Pokud vezmete do ruky fotoaparát a vyjdete ven na ulici s úmyslem pořídit nějaké ty fotky, již v tom okamžiku po vás vztahují své zakroucené pařátky všelijaké paragrafy, ve kterých je dobré se alespoň trochu vyznat. V tomto článku se budeme zabývat tím, co a kde se smí a NESMÍ FOTOGRAFOVAT. Pokusím se rozdělit možné střety (s policií, organizátory, veledůležitými lidmi nebo vlakem) podle jednotlivých prostředí, kde se může náruživý lovec snímků ocitnout.
FOTOGRAF ZA PLOTEM
Předchozí kapitolou jsme nakousli další téma, a to je fotografování v objektech, které někomu patří, někdo je provozuje či jinak spravuje – tedy na místech neveřejných.
Tady je mnoho fotografů přesvědčeno, že například restaurace nebo
obchod je veřejné místo. NENÍ. A zejména, pokud zde probíhá nějaká
akce. Absolutní benevolence či ortodoxní přísnost je výhradně
v kompetenci vlastníka nebo provozovatele a často takovou správu vykonává
pomocí pořadatelů či ochranky. Zde dochází k tragikomickým střetům,
které by opravdu mohly být skvělými náměty pro orwelovsky laděné
humoresky. Jednou takovou kauzou byla recesistická akce proti zákazu
fotografování v obchodním centru Nový Smíchov (idnes),
která skončila bitím fotografů, kteří demonstrativně nerespektovali
zákaz fotografování. Opačným extrémem bylo přivlastnění si Karlova
mostu sdružením, které má hájit práva umělců na tomto vysoce
lukrativním místě. Vyžadovali od fotografů poplatek za stativ, a to
s tichým souhlasem Městského úřadu. (článek) Pro posouzení
konkrétní vlastní situace je nutné nejdříve zvážit, proč snímky
pořizuji, kde a jak (za úplatu či nikoli) a proč je budu prezentovat.
Nejčastěji proti vám stojí prostá EKONOMICKÁ ÚVAHA PROVOZOVATELE, který
například vydáváním pohlednic či publikací dotuje jinak ztrátovou
činnost, (hrady a zámky).
Jiným důvodem obecného zákazu fotografování mohou být OBAVY Z LOUPEŽÍ.
To platí pro téměř všechny kostely či církevní objekty. No a protože
jsou tyto objektu většinou pod ochranou památkové péče, většina
církevních hodnostářů vás odkáže právě na krajský úřad nebo rovnou
na ministerstvo kultury. Pokud ale chcete fotografovat nikoliv interiér, ale
křest nebo svatbu, většinou svolení dostanete na místě. Je ale slušné se
dohodnout, samozřejmě před vlastním obřadem.
Další samostatnou kapitolou je OCHRANA OSOBNOSTNÍCH NEBO MAJETKOVÝCH
PRÁV ÚČINKUJÍCÍCH v nějakém pořadu nebo vystoupení. Jistě budou jiná
pravidla na podnikovém večírku, mysliveckém bále nebo v prvomájovém
průvodu; a docela jiná pravidla budou platit na koncertu Deep Purple. Jedno
mají ale tyto akce společné – někdo akci organizuje, a to POMOCÍ
POŘADATELŮ. Bohužel je smutnou skutečností, že příliš horlivá ochrana
těchto práv často hruběji porušuje práva fotografujících, od
neoprávněné manipulace s vaší kamerou přes omezování osobní svobody
až po fyzické násilí. Tady je vždy dobré dohledat organizátora před
vlastní akcí, a souhlas s ním vyjednat. I když Vám nedá zrovna písemný
glejt, můžete se alespoň odvolávat na jméno.
V obecných bodech by tedy mělo platit, že:
Pokud si vlastník či provozovatel nepřeje fotografování ve svém objektu,
měl by to dát najevo vhodným a srozumitelným způsobem (tabulka se zákazem
či upozornění na vstupence).
Je dobré předem dohodnout pravidla jak fotografování, tak zveřejňování
(dokonce i novináři často povolení či akreditaci nedostanou, a nemohou
s tím nic dělat).
Pořadatelé nebo ochranka vás mohou do objektu nebo akci maximálně
nevpustit, nebo vás slušně požádat, abyste odešli – krajní prostředek
je clonění výhledu či objektivu. Nikdo z pořadatelů nemá právo vám
odebrat kameru, žádat na vás film či paměťovou kartu, nemá právo vás
jakkoliv identifikovat (to přísluší pouze strážníkům a policistům),
nebo dokonce zadržovat (výsostní právo Policie ČR, pokud zrovna nepácháte
trestný čin).
FOTOGRAF NA CESTÁCH
Výše nastíněné příklady platí jen pro území ČR. Pokud se pohybujete na území jiného státu, musíte respektovat zákony a zvyklosti země, jíž jste hostem. Jen pro názornost: V zemi, která se honosí maximální svobodou jednotlivce, tedy v USA, si na pořizování fotografií kohokoliv, byť jen pro vlastní potěchu, musíte vždy (tak zní litera zákona, praxe může být trochu jiná) vyžádat souhlas fotografované osoby. No a po 11. září se podstatně zkomplikovala situace s fotografováním všeho, co by mohlo být označeno jako strategický cíl teroristického útoku. Paradoxně je to situace podobná jako v zemích bývalého Sovětského svazu, kde stále platí – zakázáno je úplně všechno, pokud nemáš bumážku (písemné povolení). Ve většině států se také můžete se zlou potázat při fotografování vojenských či policejních objektů. Vypisovat všechny eventuality ve všech zemích je nad možnosti tohoto článku, doporučuji tedy před návštěvou té které země prostudovat nějakého průvodce, nebo alespoň navštívit webové stránky třeba Čedoku.
Jen pro ilustraci a doplnění zde uvedu některá omezení a doporučení
pro některé země.
V INDII se na letištích nejen že nesmí fotografovat a filmovat, ale měli
byste dokonce i vyndat baterie z kamery.
V TURECKU (obecně ve všech islámských zemích) je zakázáno
fotografování modlícího se člověka. Proto většinou nepořídíte ani
interiér mešity, i když vám jako nevěřícím povolí návštěvu.
S problémy se ale nesetkáte v Modré mešitě v Istanbulu, kam
přicházejí tisíce turistů.
V EGYPTĚ se nesmějí fotografovat kromě vojenských objektů, mostů,
přístavů, letišť nebo policejních stanic také nevěsty.
V SAÚDSKÉ ARÁBII je oficiálně fotografování možné pouze na zvláštní
povolení ministerstva vnitra. Nedoporučuje se zejména fotografovat
ministerstva, jiné úřední a vojenské objekty, a také cizí ženy. Ostatně
ve většině islámských zemí platí zákaz fotografování žen,
s výjimkou těch vlastních.
V ŘECKU je filmování a fotografování povoleno ve všech archeologických a
historických objektech, ale většinou vás vyženou, pokud chcete používat
stativ. Stejně tak je v muzeích fotografování obvykle povoleno, ale bez
blesku. Pokud je fotografování zakázáno, jsou na to návštěvníci
upozorněni mezinárodně srozumitelnými piktogramy. A samozřejmě se nesmí
fotografovat žádné vojenské objekty či prostory strategického
významu.
O ČÍNĚ se v průvodcích píše, že se nesmí fotografovat v interiérech
čínských chrámů, dokonce ani na jejich nádvořích. Praxe je ale jiná
především v turisticky hojně navštěvovaných místech – vášeň
asiatů pro pořizování vizuálních upomínek zde protrhala jakékoliv
zákazy. Různí návštěvníci se zde více či méně okatě fotografují a
to podle vlastní nátury a v závislosti na momentálním výskytu hlídačů
či bigotních věřících.
Téměř všude na východ a na jih od nás nepořídíte V PRAVOSLAVNÝCH CHRÁMECH ani záběr, na některé obřady vás jako jinověrce ani nevpustí. Výjimku může povolit představený, obrňte se ale trpělivostí. Na církevní půdě musí mít ženy zahaleny vlasy, muži musí být naopak prostovlasí.
V AFRICKÝCH ZEMÍCH zásadně dodržujte veškeré zákazy a doporučení. Traduje se, že lidé z izolovanějších kmenů fotografování odmítají zcela, protože věří, že fotografie jim „krade duši“. (Tak se to alespoň všude opisuje, pravda může být prozaičtější – být neustále fotografován může pěkně lézt na nervy.) Ovšem blízko turistických cest si někteří místní naopak pózováním pro turisty vydělávají na živobytí. Pokud po vás někdo vymáhá peníze, zaplaťte. A nemusí to být zrovna peníze. Zkuste nabídnout propisovačku nebo zapalovač.
Ať už jste kdekoliv, zvažujte, zda opravdu ten který snímek potřebujete, a jakou cenu jste ochotni v případě problémů zaplatit. Můžete totiž narazit na jiný zájem ze strany státu, jednotlivce či náboženství.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruRád jsem si článek přečetl, díky!
jsem zvědav hlavně na pokračování...podle názvu bude pro mě myslim ještě víc užitečné než toho. Nicméně pokud by autor měl chuť, tak myslim, že nejenom já bych byl rád, kdyby tuto problematiku probral nejvíc do hloubky, jak to jenom bude možné. Co mi ale zvedlo mandle bylo chování Carrefouru...co je moc to je moc
líbí se mi téma, článek skoro také, ale fota skoro vůbec... :P
eh, oprava: nikoli podporujte, ale podporujete sem chtěl napsat. sorry
Dovolil bych si trochu upřesnit foto na železnici. Správně je uveden odkaz na zákon o dráhách a klíčové rozdělení na místa veřejnosti přístupná a nepřístupná. Označení vnitřního předpisu je zavádějící. V praxi ale platí, že mimo míst označených tabulkou zákaz foto (osobně nevím o žádném na rozdíl od letišť a voj. objektů) můžete z míst veřejnosti přístupných fotit cokoli železničního, tedy i toho "hradláře", přesněji měl autor zřejmě na mysli funkci signalisty. Existuje početná skupina fotografů, kteří prakticky nedělají nic jiného a jejich činnost byla na rozdíl od minulosti těmito normami de facto legalizována.
Pro Miress - Kubu neznám, doporučuji dát dotaz na MZV nebo probrowsit net - tedy co se paragrafů týká. Che (Caminante)u kus níže má zkušenosti z Kuby.
Ad USA: V článku jsem vycházel z dostupných zdrojů, a JSEM SI VĚDOM, že praxe může být na hony vzdálena. Upřímně - paragrafy jsou paragrafy, a praxe je praxe. Já jen že může být 100x v poho, a jednou se srazíte s volem, nebo horlivým nebo nudícím se strážcem zákona a všechno je najednou jinak. Článek si kladl za cíl upozornit na drápky paragrafů, a cizí země jsem psal jen jako nástin a upozornění, že za humny to může být úplně jinak.
A znovu podotýkám, že první kritérium je zhodnotit si, jak s tou fotkou později naložím - ochrana autorství zavítala už i do Prahy, příkladem je Tančící dům, pokud jsem se o tom nezmínil v článku
K Africe: Já v podstatě souhlasím s Caminante, že takhle je to špatně. Opravdu si velká část místních nenechá ujít příležitost na nějaký ten dolárek. ALE: tu situaci jsme nejspíš nezpůsobili my (jako generace, nebo jako Češi, nebo jako baťůžkáři). Taky jsem nepsal, aby někdo NABÍZEL peníze za focení.
Je ale na každém z nás, jaký postoj k "give my many" zaujme - ten většinou plyne z osobních patií (sym nebo anti). A věřte, že oni těch anti mají proti turistoaparátům víc... Chci a taky to tak dělám, dát těm lidem čas, aby se sami projevili. To pak často sami ukazují, co by člověk nevymyslel (jednou mi v Saigonu donesli obrovskou krajtu a fotili jsme se s ní kolem krku všichni, včetně kolemjdoucích)..
Ad koleje a nádraží - zase: litera zákona a vyhlášek, je něco jiného než zaběhnutá praxe. Článek měl seznámit právě s paragrafy, tedy tím, co je psáno. Rozhodně si nekladl za cíl seznamovat s tím, co se dá - stejně každý z nás fotí, co mu srdce pustí, zákaz nezákaz.
Článek je prima, zvláště pak první půlka, díky... K doplňujícím komentářům: Nevím, jak bych reagovala na "give my many", to, jak reagovat na "give me money", mám vcelku srovnané ;)
Jan Škvára - k tomu USA - já to ale docela studoval a co jsem viděl, tak právě tam žádné zákonné omezení focení lidí není - v podstatě podobné zákony jako u nás, tedy reportážní a dokumentační foto v zásadě bez omezení, u reklamy a dalších užití přirozeně nutné MR, ale to je to samé jak u nás a skoro všude jinde, navíc je jen ten větší důraz na ochranné známky (někdy i architektury). Vyloženě tvrdé omezení na jakékoli focení lidí má třeba mnou zmíněná Francie, nikoli však USA. Tady by mě docela zajímal odkaz, odkud pochází váš odlišný výklad...
Ad železnice - ono je to s představami o focení kolem nich u nás docela zajímavé. Je vžitý názor, že před rokem 1989 se na železnici fotit nesmělo, ale už před revolucí vyšel v časopise Modelář velmi podrobný právní rozbor pro potřeby modelářů zabývajících se právě modely železnic, které zákaz focení omezoval. K všeobecnému překvapení z toho vyplývalo, že i tehdy bylo legální fotit daleko víc věcí, než by se zdálo a shrnutí nemělo daleko k tomu, že je zakázáno fotit pouze to, co je označeno cedulí zákaz focení, v případě zájmu bych to asi doma našel...
Jinak tomu bylo u focení z letadla - tam opravdu platil velmi striktní zákaz, který se bral vážně (a například velmi komplikoval třeba navigační letecké soutěže Svazarmu) a byl zrušen až po roce 1989, ale u těch železnic to z hlediska litery zákona nebylo zdaleka tak přísné, jak se tradovalo.
K tomu Carrefouru, nafotil jsem v něm pár fotek v létě 2005 zcela nepovšimnut davem ani ochrankou, totální zaujatost nakupujících zbožím kolem byla přímo fascinující. Jediný kdo si mě všiml byl bezdomovec,který se schoval za noviny. Hodně to vypovídá o stavu naší společnosti .-)
To Tomáš Hrubý: Celkom by som o volnosti v USA s tebou nesúhlasil. Pred časom ma zaujal na internete iný článok, ktorý sa pozastavoval nad zákazom fotografovania zo statívu v New York City. A nebol jediný, mnohé popisovali aj osobné skúsenosti. Pátral som po tom na stránke radnice mesta New York a zistil som, že je to tak. Na fotografovanie zo statívom je potreba povolenie, kde sa uvedie dátum, hodina (myslím, že povolenie sa vydávalo na 3 hodiny max.), údaje o fotografovi, ... Potom sa zaplatí poplatok. Ako bezproblémové mi to teda nepripadalo a ani veľmi "slobodné" sa mi to nezdá. Dôvody, ktoré k takýmto zákonom (skôr mestskej vyhláške) tomu viedli som nezistil. Predpokladám, že podobné budú platiť aj iných veľkých amerických mestách. Možno sa to dá nejako obísť, chcel som iba poukázať na existenciu takýchto obmedzení.
Michal - jen technická poznámka - podle mě nejsme v přímém rozporu, mě v článku zarazilo v souvislosti z USA především konkrétně to o focení osob, to mi opravdu nesedí a tam bych se rád dobral zpřesnění.
To ale nijak nevylučuje jiná omezení - já třeba zmiňoval tu debatu kolem poplatků NP, stativy v NY jsem taky zaznamenal a jistě se najde ještě ledacos (v USA je dobře pamatovat, že mohou být rozdíly stát od státu!)...
Výborný článek!
Jen by mě zajímalo, jak se autor dostal k internímu předpisu ČD - "Předpis Českých Drah číslo 2" což je navíc nesprávné označení. Správně je označen ČD O2. Divím se jen proto, že já jsem se k němu nedostal, protože ani firma SKANSKA k němu nemá přístup. Jinak je mi to celkem ukradené, protože vstup do kolejiště mám a helmu a vestu taky.
Jen škoda, že jsem si ten předpis nemohl přečíst, protože bych upozornil několik mých přátel. Takhle nemám "v ruce" pořádný argument (pokud pominu vlak :-)
Hm... Predám foťák! Lacno!!!
;-)))
mozna neni uplne od veci poznamenat, ze v uk je udajne zakazane fotit deti, pokud nemas souhlas rodicu.
zajímavej článek ..
Zdravím, prosím o názor, televize natáčí mou osobu na mém pozemku, syn to fotografuje.., mohu s fotografiemi svobodně nakládat ? Děkuji
Sláma Jan
http://www.wbgarden.com/nove/galcz/Zahrada%20je%20hra/index.htm
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.