PARAGRAFY KOLEM FOTEK II.

Pokud vezmete do ruky fotoaparát a vyjdete ven na ulici s úmyslem pořídit nějaké ty fotky, již v tom okamžiku po vás vztahují své zakroucené pařátky všelijaké paragrafy, ve kterých je dobré se alespoň trochu vyznat. V tomto článku se budeme zabývat tím, co a kde se smí a NESMÍ FOTOGRAFOVAT. Pokusím se rozdělit možné střety (s policií, organizátory, veledůležitými lidmi nebo vlakem) podle jednotlivých prostředí, kde se může náruživý lovec snímků ocitnout.

FOTOGRAF ZA PLOTEM

Předchozí kapitolou jsme nakousli další téma, a to je fotografování v objektech, které někomu patří, někdo je provozuje či jinak spravuje – tedy na místech neveřejných.

Turecko, Istambul, Suleymaniye Mosque Vietnam, South - bohoslužba jedinečného nábozenství

Tady je mnoho fotografů přesvědčeno, že například restaurace nebo obchod je veřejné místo. NENÍ. A zejména, pokud zde probíhá nějaká akce. Absolutní benevolence či ortodoxní přísnost je výhradně v kompetenci vlastníka nebo provozovatele a často takovou správu vykonává pomocí pořadatelů či ochranky. Zde dochází k tragikomickým střetům, které by opravdu mohly být skvělými náměty pro orwelovsky laděné humoresky. Jednou takovou kauzou byla recesistická akce proti zákazu fotografování v obchodním centru Nový Smíchov (idnes), která skončila bitím fotografů, kteří demonstrativně nerespektovali zákaz fotografování. Opačným extrémem bylo přivlastnění si Karlova mostu sdružením, které má hájit práva umělců na tomto vysoce lukrativním místě. Vyžadovali od fotografů poplatek za stativ, a to s tichým souhlasem Městského úřadu. (článek) Pro posouzení konkrétní vlastní situace je nutné nejdříve zvážit, proč snímky pořizuji, kde a jak (za úplatu či nikoli) a proč je budu prezentovat. Nejčastěji proti vám stojí prostá EKONOMICKÁ ÚVAHA PROVOZOVATELE, který například vydáváním pohlednic či publikací dotuje jinak ztrátovou činnost, (hrady a zámky).
Jiným důvodem obecného zákazu fotografování mohou být OBAVY Z LOUPEŽÍ. To platí pro téměř všechny kostely či církevní objekty. No a protože jsou tyto objektu většinou pod ochranou památkové péče, většina církevních hodnostářů vás odkáže právě na krajský úřad nebo rovnou na ministerstvo kultury. Pokud ale chcete fotografovat nikoliv interiér, ale křest nebo svatbu, většinou svolení dostanete na místě. Je ale slušné se dohodnout, samozřejmě před vlastním obřadem.

Další samostatnou kapitolou je OCHRANA OSOBNOSTNÍCH NEBO MAJETKOVÝCH PRÁV ÚČINKUJÍCÍCH v nějakém pořadu nebo vystoupení. Jistě budou jiná pravidla na podnikovém večírku, mysliveckém bále nebo v prvomájovém průvodu; a docela jiná pravidla budou platit na koncertu Deep Purple. Jedno mají ale tyto akce společné – někdo akci organizuje, a to POMOCÍ POŘADATELŮ. Bohužel je smutnou skutečností, že příliš horlivá ochrana těchto práv často hruběji porušuje práva fotografujících, od neoprávněné manipulace s vaší kamerou přes omezování osobní svobody až po fyzické násilí. Tady je vždy dobré dohledat organizátora před vlastní akcí, a souhlas s ním vyjednat. I když Vám nedá zrovna písemný glejt, můžete se alespoň odvolávat na jméno.
V obecných bodech by tedy mělo platit, že:
Pokud si vlastník či provozovatel nepřeje fotografování ve svém objektu, měl by to dát najevo vhodným a srozumitelným způsobem (tabulka se zákazem či upozornění na vstupence).
Je dobré předem dohodnout pravidla jak fotografování, tak zveřejňování (dokonce i novináři často povolení či akreditaci nedostanou, a nemohou s tím nic dělat).
Pořadatelé nebo ochranka vás mohou do objektu nebo akci maximálně nevpustit, nebo vás slušně požádat, abyste odešli – krajní prostředek je clonění výhledu či objektivu. Nikdo z pořadatelů nemá právo vám odebrat kameru, žádat na vás film či paměťovou kartu, nemá právo vás jakkoliv identifikovat (to přísluší pouze strážníkům a policistům), nebo dokonce zadržovat (výsostní právo Policie ČR, pokud zrovna nepácháte trestný čin).

FOTOGRAF NA CESTÁCH

Maroko, nádvoří jedné z mešit.

Výše nastíněné příklady platí jen pro území ČR. Pokud se pohybujete na území jiného státu, musíte respektovat zákony a zvyklosti země, jíž jste hostem. Jen pro názornost: V zemi, která se honosí maximální svobodou jednotlivce, tedy v USA, si na pořizování fotografií kohokoliv, byť jen pro vlastní potěchu, musíte vždy (tak zní litera zákona, praxe může být trochu jiná) vyžádat souhlas fotografované osoby. No a po 11. září se podstatně zkomplikovala situace s fotografováním všeho, co by mohlo být označeno jako strategický cíl teroristického útoku. Paradoxně je to situace podobná jako v zemích bývalého Sovětského svazu, kde stále platí – zakázáno je úplně všechno, pokud nemáš bumážku (písemné povolení). Ve většině států se také můžete se zlou potázat při fotografování vojenských či policejních objektů. Vypisovat všechny eventuality ve všech zemích je nad možnosti tohoto článku, doporučuji tedy před návštěvou té které země prostudovat nějakého průvodce, nebo alespoň navštívit webové stránky třeba Čedoku.

Jen pro ilustraci a doplnění zde uvedu některá omezení a doporučení pro některé země.
V INDII se na letištích nejen že nesmí fotografovat a filmovat, ale měli byste dokonce i vyndat baterie z kamery.
V TURECKU (obecně ve všech islámských zemích) je zakázáno fotografování modlícího se člověka. Proto většinou nepořídíte ani interiér mešity, i když vám jako nevěřícím povolí návštěvu. S problémy se ale nesetkáte v Modré mešitě v Istanbulu, kam přicházejí tisíce turistů.
V EGYPTĚ se nesmějí fotografovat kromě vojenských objektů, mostů, přístavů, letišť nebo policejních stanic také nevěsty.
V SAÚDSKÉ ARÁBII je oficiálně fotografování možné pouze na zvláštní povolení ministerstva vnitra. Nedoporučuje se zejména fotografovat ministerstva, jiné úřední a vojenské objekty, a také cizí ženy. Ostatně ve většině islámských zemí platí zákaz fotografování žen, s výjimkou těch vlastních.
V ŘECKU je filmování a fotografování povoleno ve všech archeologických a historických objektech, ale většinou vás vyženou, pokud chcete používat stativ. Stejně tak je v muzeích fotografování obvykle povoleno, ale bez blesku. Pokud je fotografování zakázáno, jsou na to návštěvníci upozorněni mezinárodně srozumitelnými piktogramy. A samozřejmě se nesmí fotografovat žádné vojenské objekty či prostory strategického významu.
O ČÍNĚ se v průvodcích píše, že se nesmí fotografovat v interiérech čínských chrámů, dokonce ani na jejich nádvořích. Praxe je ale jiná především v turisticky hojně navštěvovaných místech – vášeň asiatů pro pořizování vizuálních upomínek zde protrhala jakékoliv zákazy. Různí návštěvníci se zde více či méně okatě fotografují a to podle vlastní nátury a v závislosti na momentálním výskytu hlídačů či bigotních věřících.

Maroko, stráže před královským palácem Kambodža, Pnom Penh, střelnice
Letiště Ruzyně Vietnam 2005, Dien Bien Phu

Téměř všude na východ a na jih od nás nepořídíte V PRAVOSLAVNÝCH CHRÁMECH ani záběr, na některé obřady vás jako jinověrce ani nevpustí. Výjimku může povolit představený, obrňte se ale trpělivostí. Na církevní půdě musí mít ženy zahaleny vlasy, muži musí být naopak prostovlasí.

V AFRICKÝCH ZEMÍCH zásadně dodržujte veškeré zákazy a doporučení. Traduje se, že lidé z izolovanějších kmenů fotografování odmítají zcela, protože věří, že fotografie jim „krade duši“. (Tak se to alespoň všude opisuje, pravda může být prozaičtější – být neustále fotografován může pěkně lézt na nervy.) Ovšem blízko turistických cest si někteří místní naopak pózováním pro turisty vydělávají na živobytí. Pokud po vás někdo vymáhá peníze, zaplaťte. A nemusí to být zrovna peníze. Zkuste nabídnout propisovačku nebo zapalovač.

Ať už jste kdekoliv, zvažujte, zda opravdu ten který snímek potřebujete, a jakou cenu jste ochotni v případě problémů zaplatit. Můžete totiž narazit na jiný zájem ze strany státu, jednotlivce či náboženství.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lu...Ny
    Lu...Ny
    10.01.2007 17:36

    Rád jsem si článek přečetl, díky!

  • Martin Boltík
    Martin Boltík
    10.01.2007 18:14

    jsem zvědav hlavně na pokračování...podle názvu bude pro mě myslim ještě víc užitečné než toho. Nicméně pokud by autor měl chuť, tak myslim, že nejenom já bych byl rád, kdyby tuto problematiku probral nejvíc do hloubky, jak to jenom bude možné. Co mi ale zvedlo mandle bylo chování Carrefouru...co je moc to je moc

  • Pavel Petruška
    Pavel Petruška
    10.01.2007 18:14

    líbí se mi téma, článek skoro také, ale fota skoro vůbec... :P

  • Caminante
    Caminante
    10.01.2007 18:18

    eh, oprava: nikoli podporujte, ale podporujete sem chtěl napsat. sorry

  • jana novotna 1
    jana novotna 1
    10.01.2007 19:11

    Dovolil bych si trochu upřesnit foto na železnici. Správně je uveden odkaz na zákon o dráhách a klíčové rozdělení na místa veřejnosti přístupná a nepřístupná. Označení vnitřního předpisu je zavádějící. V praxi ale platí, že mimo míst označených tabulkou zákaz foto (osobně nevím o žádném na rozdíl od letišť a voj. objektů) můžete z míst veřejnosti přístupných fotit cokoli železničního, tedy i toho "hradláře", přesněji měl autor zřejmě na mysli funkci signalisty. Existuje početná skupina fotografů, kteří prakticky nedělají nic jiného a jejich činnost byla na rozdíl od minulosti těmito normami de facto legalizována.

  • Jan Škvára 1
    Jan Škvára 1
    10.01.2007 21:53

    Pro Miress - Kubu neznám, doporučuji dát dotaz na MZV nebo probrowsit net - tedy co se paragrafů týká. Che (Caminante)u kus níže má zkušenosti z Kuby.

  • Jan Škvára 1
    Jan Škvára 1
    10.01.2007 22:02

    Ad USA: V článku jsem vycházel z dostupných zdrojů, a JSEM SI VĚDOM, že praxe může být na hony vzdálena. Upřímně - paragrafy jsou paragrafy, a praxe je praxe. Já jen že může být 100x v poho, a jednou se srazíte s volem, nebo horlivým nebo nudícím se strážcem zákona a všechno je najednou jinak. Článek si kladl za cíl upozornit na drápky paragrafů, a cizí země jsem psal jen jako nástin a upozornění, že za humny to může být úplně jinak.
    A znovu podotýkám, že první kritérium je zhodnotit si, jak s tou fotkou později naložím - ochrana autorství zavítala už i do Prahy, příkladem je Tančící dům, pokud jsem se o tom nezmínil v článku

  • Jan Škvára 1
    Jan Škvára 1
    10.01.2007 22:16

    K Africe: Já v podstatě souhlasím s Caminante, že takhle je to špatně. Opravdu si velká část místních nenechá ujít příležitost na nějaký ten dolárek. ALE: tu situaci jsme nejspíš nezpůsobili my (jako generace, nebo jako Češi, nebo jako baťůžkáři). Taky jsem nepsal, aby někdo NABÍZEL peníze za focení.
    Je ale na každém z nás, jaký postoj k "give my many" zaujme - ten většinou plyne z osobních patií (sym nebo anti). A věřte, že oni těch anti mají proti turistoaparátům víc... Chci a taky to tak dělám, dát těm lidem čas, aby se sami projevili. To pak často sami ukazují, co by člověk nevymyslel (jednou mi v Saigonu donesli obrovskou krajtu a fotili jsme se s ní kolem krku všichni, včetně kolemjdoucích)..

  • Jan Škvára 1
    Jan Škvára 1
    10.01.2007 22:22

    Ad koleje a nádraží - zase: litera zákona a vyhlášek, je něco jiného než zaběhnutá praxe. Článek měl seznámit právě s paragrafy, tedy tím, co je psáno. Rozhodně si nekladl za cíl seznamovat s tím, co se dá - stejně každý z nás fotí, co mu srdce pustí, zákaz nezákaz.

  • Dana Kovaľová
    Dana Kovaľová
    11.01.2007 08:18

    Článek je prima, zvláště pak první půlka, díky... K doplňujícím komentářům: Nevím, jak bych reagovala na "give my many", to, jak reagovat na "give me money", mám vcelku srovnané ;)

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    11.01.2007 08:59

    Jan Škvára - k tomu USA - já to ale docela studoval a co jsem viděl, tak právě tam žádné zákonné omezení focení lidí není - v podstatě podobné zákony jako u nás, tedy reportážní a dokumentační foto v zásadě bez omezení, u reklamy a dalších užití přirozeně nutné MR, ale to je to samé jak u nás a skoro všude jinde, navíc je jen ten větší důraz na ochranné známky (někdy i architektury). Vyloženě tvrdé omezení na jakékoli focení lidí má třeba mnou zmíněná Francie, nikoli však USA. Tady by mě docela zajímal odkaz, odkud pochází váš odlišný výklad...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    11.01.2007 09:13

    Ad železnice - ono je to s představami o focení kolem nich u nás docela zajímavé. Je vžitý názor, že před rokem 1989 se na železnici fotit nesmělo, ale už před revolucí vyšel v časopise Modelář velmi podrobný právní rozbor pro potřeby modelářů zabývajících se právě modely železnic, které zákaz focení omezoval. K všeobecnému překvapení z toho vyplývalo, že i tehdy bylo legální fotit daleko víc věcí, než by se zdálo a shrnutí nemělo daleko k tomu, že je zakázáno fotit pouze to, co je označeno cedulí zákaz focení, v případě zájmu bych to asi doma našel...

    Jinak tomu bylo u focení z letadla - tam opravdu platil velmi striktní zákaz, který se bral vážně (a například velmi komplikoval třeba navigační letecké soutěže Svazarmu) a byl zrušen až po roce 1989, ale u těch železnic to z hlediska litery zákona nebylo zdaleka tak přísné, jak se tradovalo.

  • Jan Brok
    Jan Brok
    11.01.2007 10:14

    K tomu Carrefouru, nafotil jsem v něm pár fotek v létě 2005 zcela nepovšimnut davem ani ochrankou, totální zaujatost nakupujících zbožím kolem byla přímo fascinující. Jediný kdo si mě všiml byl bezdomovec,který se schoval za noviny. Hodně to vypovídá o stavu naší společnosti .-)

  • Michal Vallo
    Michal Vallo
    11.01.2007 11:06

    To Tomáš Hrubý: Celkom by som o volnosti v USA s tebou nesúhlasil. Pred časom ma zaujal na internete iný článok, ktorý sa pozastavoval nad zákazom fotografovania zo statívu v New York City. A nebol jediný, mnohé popisovali aj osobné skúsenosti. Pátral som po tom na stránke radnice mesta New York a zistil som, že je to tak. Na fotografovanie zo statívom je potreba povolenie, kde sa uvedie dátum, hodina (myslím, že povolenie sa vydávalo na 3 hodiny max.), údaje o fotografovi, ... Potom sa zaplatí poplatok. Ako bezproblémové mi to teda nepripadalo a ani veľmi "slobodné" sa mi to nezdá. Dôvody, ktoré k takýmto zákonom (skôr mestskej vyhláške) tomu viedli som nezistil. Predpokladám, že podobné budú platiť aj iných veľkých amerických mestách. Možno sa to dá nejako obísť, chcel som iba poukázať na existenciu takýchto obmedzení.

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    11.01.2007 11:36

    Michal - jen technická poznámka - podle mě nejsme v přímém rozporu, mě v článku zarazilo v souvislosti z USA především konkrétně to o focení osob, to mi opravdu nesedí a tam bych se rád dobral zpřesnění.
    To ale nijak nevylučuje jiná omezení - já třeba zmiňoval tu debatu kolem poplatků NP, stativy v NY jsem taky zaznamenal a jistě se najde ještě ledacos (v USA je dobře pamatovat, že mohou být rozdíly stát od státu!)...

  • David Urbánek
    David Urbánek
    12.01.2007 12:35

    Výborný článek!
    Jen by mě zajímalo, jak se autor dostal k internímu předpisu ČD - "Předpis Českých Drah číslo 2" což je navíc nesprávné označení. Správně je označen ČD O2. Divím se jen proto, že já jsem se k němu nedostal, protože ani firma SKANSKA k němu nemá přístup. Jinak je mi to celkem ukradené, protože vstup do kolejiště mám a helmu a vestu taky.
    Jen škoda, že jsem si ten předpis nemohl přečíst, protože bych upozornil několik mých přátel. Takhle nemám "v ruce" pořádný argument (pokud pominu vlak :-)

  • Jano P
    Jano P
    12.01.2007 13:16

    Hm... Predám foťák! Lacno!!!
    ;-)))

  • Leoš Horký
    Leoš Horký
    12.01.2007 15:28

    mozna neni uplne od veci poznamenat, ze v uk je udajne zakazane fotit deti, pokud nemas souhlas rodicu.

  • kinemak
    kinemak
    12.01.2007 20:27

    zajímavej článek ..

  • wbgarden
    wbgarden
    13.01.2007 13:10

    Zdravím, prosím o názor, televize natáčí mou osobu na mém pozemku, syn to fotografuje.., mohu s fotografiemi svobodně nakládat ? Děkuji
    Sláma Jan
    http://www.wbgarden.com/nove/galcz/Zahrada%20je%20hra/index.htm

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (39)

Tisknout článek

Tip na článek

Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"
Zhodnocení soutěže "Východy a západy Slunce"

Od 17. ledna do 17. března jste měli mož­nost při­spí­vat do sou­těže v naší ga­le­rii na Fo­to­A­pa­rát.cz na téma „VÝ­CHODY A ZÁ­PADY SLUNCE“. Všichni naši čte­náři pak měli mož­nost vy­bí­rat nej­zda­ři­lejší snímky a udě­lit jim pa­t­řičný po­čet bodů. Cel­kem jste vlo­žili 149 fo­to­gra­fií! Nej­ú­spěš­něj­ších 10 snímků uká­žeme spolu s od­po­věd na naše otázky v ná­sle­du­jí­cím článku. Hod­notné knižní ceny po­skytlo ví­tězům na­kla­da­tel­ství Zo­ner­Press.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram