Trojrecenze: nové širokáče Sony pro APS-C (10-20mm F4, 11mm F1.8 a 15mm F1.4)

Nedávno představená trojice širikoúhlých objektivů Sony 10-20mm F4, 11mm F1.8 a 15mm F1.4 prokázala, že výrobce nezanedbává krom full-frame ani svou APS-C řadu (A6xxx, ZV-E10). Jeden motorový zoom a dva světelné pevné objektivy by měly nasytit širokoúhlý apetit snad každého uživatele těchto přístrojů. Jestli i ten váš vám pomůžeme zjistit v dnešní trojrecenzi.

Starší těla a použití na full-frame

Všechny tři objektivy míří primárně na uživatele moderních APS-C těl Sony, které disponují PDAF ostřeném (řada A6XXX a ZV), ovšem věřím, že mohou zaujmout i majitele starších těl, jako jsou NEXy. Vyzkoušel jsem je tedy i na těle A3000, které stále doma mám a využívám ho pro manuální objektivy, protože jeho rychlost automatického ostření není zrovna blesková. To se mi potvrdilo i s testovanými objektivy: dobrá zpráva je, že objektivy na těle fungují a ostří. Rychlost odpovídá starším objektivům, které byly s Alphou A3000 na trhu současně, takže zde je slabý článek tělo, moderní AF motory těmto fotoaparátům nový život nevdechnou. Ale kdo nefotí akční záběry, klidně si může staré tělo nechat, nové objektivy fungují i na něm. Jedna z věcí, které si ovšem nelze nevšimnout, je pomalost procesoru, kdy se na obraz v hledáčku/na displeji sice úspěšně aplikují softwarové korekce, na které moderní objektivy stále více, spoléhají, ovšem se spožděním, takže obraz v hledáčku se občas (třeba při ostření) deformuje, což není pro oko zrovna příjemné.


Jeden z testovacích záběrů na A3000

Na full-frame (A7 III) jsem objektivy nasadil spíše ze zvědavosti, výsledek vidíte níže:

10-20 @ 10 10-20 @ 20
10–20/4 @ 10mm 10–20/4 @ 20mm
11 15
11/1.8 15/1.4

Objektivy fullframe nepokryjí ani zdaleka, s výjimkou 10–20/4 při 12mm, která se k tomu trochu blíží, ale nestojí to za to:

10-20 @12
10–20/4 @ 12mm

Celkový závěr

Na závěr bych rád konstatoval jednu věc: i kdyby byly objektivy horší, než jsou, byl by samotný příchod tří širokáčů pro APS-C systém Sony důvod k oslavě. To, že jde navíc o objektivy kvalitní, ostré, vhodné pro fotky i video a navíc kompaktní (a v případě dvou pevných objektivů i velmi světelné), je pak pro uživatele APS-C Alph důvod k radosti dvojitý. Asi bych si nepořídil všechny tři, ale pro prakticky každý scénář, kdy se široký objektiv hodí, si lze některý z nich vybrat. Patnáctka je na otevřenou clonu nejméně ostrá a má nejvíc zbytkových barevných vad a celkově je kresbou srovnatelná s 10–20/4, ale ani tak nepadává špatný výkon a je zase velmi světelná. Zoom je zase širší a praktičtější, ale za cenu horší světelnosti F4. Kompromisem mezi nimi je pak široká i světelná F1.8 jedenáctka, která podává i vyrovnaně kvalitní optický výkon – zkrátka: vybere si snad každý.

Pokud vás objektivy zaujaly, zde jsou jejich doporučené ceny:

  • 21 990 Kč za 10–20/4 PZ a 15/1.4
  • 15 390 Kč za 11/1.8

Děkujeme zastoupení společnosti Sony za zapůjčení fototechniky!

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram